Oddělené platformy PC a velkých konzolí nevyhovují vývojářům ...
Možná si někteří vzpomínáte, možná ne, ale pár let zpět jsem v několika článcích říkal, že ať tak nebo tak, herní konzole v současném pojetí jsou mrtvá platforma a PC prostě vyhraje. No a vypadá to, že konec konzol, jak je známe, se blíží.
Zejména u PS3 si herní vývojáři stěžovali hodně na obtížnost a odlišnost vývoje a SONY na to také doplatilo. PS3 skončí neúspěchem, a je jedno kolik se jich prodalo, protože finanční výsledky jsou známé – velká ztráta. SONY se ale poučilo a pokud PS4 vyjde, tak vyjde se zcela jinou filozofií. Ostatně filozofie PS3 odešla spolu s tvůrcem PS, který po neúspěchu PS3 už před časem rezignoval.
V tuto chvíli už je prý hotová věc, že nová PS4 bude více podobná PC. Bude mít nejen grafickou kartu (či čip) od AMD s aktuální grafickou architekturou, ale, věřte tomu nebo ne, bude mít i x86 procesor. Dobře informované zdroje tvrdí, že SONY hledá náhradu za procesor CELL, který nemá pokračovatele. A tou náhradou by měla být procesorová architektura od AMD. Ano mluvím o Bulldozeru a jeho evolučních nástupcích.
Možná si někteří klepou na čelo: „Bulldozer? To si SONY moc nepomůže“. Jenže faktem je, že Bulldozer má v mnoha ohledech k CELL architekturou i fungováním poměrně blízko. Navíc má hodně zajímavý potenciál, který zkrátka jen není dnes využit. Ale na rozdíl od CELLu je to i x86 procesor, na kterých dnešní hry (i ty konzolové) vznikají a pro které vznikají. Samozřejmě, že PS4 nebude mít procesor řady FX, jaké máme na trhu dnes, ale pravděpodobně některého z nástupců. Vývoj začne na piledriveru, ale do konzole bude finálně osazen až jeho nástupce.
Navíc dost pochybuji, že by SONY postavilo tu konzoli klasicky fyzicky CPU a fyzicky grafika. Bude se snažit o osazení SoC platformy, tedy grafického a procesorového čipu na jediné desce, nebo dokonce o APU, pokud AMD dostatečně silnou APU platformu vyrobí, což není vyloučeno. Nicméně SONY už přiznalo, že opět dorazí se svou novou konzolí pravděpodobně později než konkurence. Zatím to vypadá nejdříve na konec roku 2013.
Že se nová generace konzolí přiblíží PC platformě, je už celkem jasné, Jak Wii HD, tak Xbox360 ponesou s PC shodnou grafickou architekturu, a bude to ta od AMD. U Wii HD už je jasné že použije ale stále procesor IBM, stejně jako pravděpodobně i nový Xbox. Takže pořád tu proti PC rozdíl bude.
Fakt, že Microsoft vlastně podráží Xbox360 nohy své vlastní platformě (Windows), je léta znám. Neschopnost Microsoftu udělat z Live na PC pořádnou herní platformu a využít nepřekonatelnou výhodu Windows a udělat domácí herní PC ve stylu herní konzole, je do očí bijící. A vypadá to, že tentokrát už někomu došla trpělivost.
VALVE, provozovatel STEAMU prý kutí vlastní PC herní konzoli. Ostatně herní systém by mělo a HW k tomu už je skoro maličkost. Není neznámým faktem, že VALVE má několik patentů na herní ovladače a další HW. Spolupracuje také s několika výrobci HW. Zatím ale není jasná platforma, kterou by měla případná konzole obsahovat. Nicméně možná už za pár dní na GDC, či v červnu na E3 by VALVE mohlo udělat zajímavé oznámení.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|