SONY se rozpovídalo o PlayStation 5 – potvrzena spolupráce s AMD. To dodá kompletní platformu. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 17 April 2019
altNezvyklé oficiální potvrzení mnoha dosavadních spekulací. Šéf vývoje SONY se rozpovídal.

 

 

 

 

Nebývá úplně zvykem, že výrobci komentují a mluví o konkrétních produktech a podrobnostech dlouho před jejich uvedením na trh. Každopádně PlayStation 5 je oficiálně na cestě. Šéf vývoje SONY v obsáhlém rozhovoru pro magazín Wired potvrdil, že je plánovaný na příští rok. Letos se tedy 100% do obchodů nedostane a letošní rok je tak ve znamení „výprodejů“ současné zastarávající generace konzolí. Mimochodem PlayStation 5 je jen pracovní název, zatím nevíme jistě, jak se novinka nakonec bude jmenovat, ale samozřejmě PS5 je docela logický.

Co však víme jistě, že SONY velmi úzce spolupracuje s AMD, které dodá kompletní platformu. Nezvykle tak na základě evidentní dohody se SONY, potvrdila tuto skutečnost šéfka AMD a oficiálně oznámila, že nová konzole od SONY bude skutečně používat procesor ZEN2 architektury a NAVI grafiku.

  • PlayStation 5 půjde ve stylu předchůdce

Co přinesla stávající generace konzolí? Z technicky zcela odlišné platformy proti PC, se stala vlastně jen variantou PC a na míru vyrobenou platformou x86-64 AMD a Radeon grafikou. Xbox dokonce přímo běží na modifikované verzi normálních Windows 10, PlayStation se stále snaží odlišit kvůli business důvodům (bez exkluzivit by se mu moc nedařilo), nicméně v jádru mají obě současné konzole mnohem blíže běžným PC, než generace před nimi. Jak se spekulovalo, tak se potvrzuje, následující generace konzolí půjde ve stejném směru.

Už delší čas se mluví o tom, že SONY se přímo podílí na vývoji grafické architektury NAVI pro nové grafiky AMD Radeon. No a oficiálně bylo potvrzeno, že právě tuto architekturu SONY opravdu využije. Používat bude opět kompletní platformu od AMD, dokonce s ještě větší integrací všeho od AMD. Velkým pokrokem bude procesor, kdy se můžeme těšit na 8jádrový RYZEN ZEN2. Grafickou část pak bude tvořit variace na NAVI 10 řešení, kdy SONY v rámci spolupráce s AMD navrhlo a prosadilo mnohé technologie a úpravy ohledně akcelerace RayTracingu, který chce AMD s NAVI nabídnout. Potvrzuje se tedy to, co AMD slibovalo, tedy že na rozdíl od NVIDIA chce AMD nabídnout smysluplnou podporu pro RayTracing akceleraci a využití, která bude dostupná co nejširšímu okruhu uživatelů a samozřejmě bez toho, aby RayTracing podporovaly a využívaly konzole, tak by se ve hrách nerozšířil. Současná koncepce jakou razí NVIDIA se svými RTX, které si může dovolit jen malá skupinka zákazníků, je prostě blbost. NAVI evidentně RayTracing pro masy nabídne a je to cíl AMD a SONY tomu pomůže.

Současně SONY chce využívat integrovaný 3D zvuk od AMD, tedy něco na bázi AMD TrueAudio, což je zajímavý prvek Radeon GPU, který AMD nabízí už mnoho let, ale bohužel se většího využití zatím nedočkal. SONY to chce změnit a na kvalitě zvuku prý výrazně zapracovalo. Zatímco audiokvalita mezi PS3 a PS4 nedoznala prakticky žádného posunu, PS5 prý nabídne dramatický rozdíl a otevře mnoha hráčům nové detaily, které dosud nemohly slyšet.

SONY si také uvědomuje zásadní slabinu současné generace konzolí. A tím je jednak omezená paměť, ale hlavně úložné zařízení v podobě klasických mechanických disků. Načítání her a levelů je tak úmorný proces, kdy u stále náročnějších nových her se počítá na desítky sekund. PS5 tak samozřejmě nabídne více paměti, která také bude výrazně rychlejší. Mimo to ale nabídne i SSD řešení místo HDD, a to v kombinaci s AMD platformou, která přinese PCIe 4.0 a právě toto rozhraní chce SONY využít. Konkrétně prý to, co v současných hrách na PS4 PRO trvá kolem 15s (načtení levelu) trvá na nové platformě méně než 1s. To je slušný posun, ale nic nového. Bavíme se prostě o přechodu z 5400ot HDD na NVMe PCIe SSD řešení ;). Tedy něco, co v PC dávno mnozí máme.

  • Shrnutí

SONY tedy oficiálně potvrdilo vše, o čem se vlastně dosud spekulovalo. Potvrdila se většina odhadů a také máme potvrzeno, že vlastní vývojové kity už mají v rukou i herní vývojáři. AMD tak mohlo oficiálně potvrdit úzkou spolupráci se SONY a nyní už tedy jen můžeme čekat na odhalení, které podle všeho proběhne prakticky se 100% jistotou příští rok. Konkrétně by vše mělo být připraveno od Q3 2020. Proč tak „pozdě“? Inu, jsou tu samozřejmě hlavně technické důvody. 7nm platforma AMD s 8jádrovým RYZEN ZEN2 a NAVI 10 GPU je novinka, která teprve vstupuje do výroby. 7nm kapacity TSMC tak budou plně vytíženy a pak je tu samozřejmě vysoká cena. SONY i MS ale potřebují platformu, která bude cenově příznivější. Q3 2020 je tedy za více než rok, a ten rok stačí k tomu, aby TSMC podstatně rozšířilo 7nm kapacity, vylepšilo výtěžnost a snížilo náklady a tedy „uzrál“ čas pro podobné platformy. AMD v té době už bude navíc používat vylepšenou 7nm+ výrobu atd.  

Osobně se jinak nebudu příliš divit tomu, kdyby PS5 byla velice podobná chystané nejvyšší verzi nového Xboxu. Ostatně jak MS, tak SONY jsou s AMD platformou velice spokojení, stejně tak vývojáři her, a tak je logické, že využijí další generace, což současně zaručuje snadnou kompatibilitu stávajících her i stávajícího příslušenství s novou generací. Ostatně bavíme se prakticky o tom, že starou x86-Radeon platformu AMD nahradí prostě nová x86-Radeon platforma, něco, co se v rámci PC děje pořád.

Nedávno unikly věrohodné specifikace vývojového kitu chystaného Xboxu nové generace, který má 8jádrový/16vláknový RYZEN procesor až na 3,2GHz, NAVI 10 grafiku a 48GB GDDR6 sdílené paměti. K tomu 4TB SSD. Většina se tak shoduje, že finální Xbox, který MS nejspíše představí také příští rok, bude mít také RYZEN ZEN2 procesor s 8jádry, na míru vyrobenou variantu NAVI 10 Radeon grafiky, 24GB GDDR6 paměti a k tomu 1-2TB SSD. Že bude SONY PS5 velmi podobné tak máme prakticky potvrzeno. Samozřejmě mohou se lišit v detailech, každopádně skok to bude velký ve všech směrech. Jak jsem ale také již řekl, bavíme se o produktu pro rok 2020. 8jádrový RYZEN procesor ZEN2 architektury ovšem pro PC vyjde už letos a nejspíše nebude nejvýkonnější model v mainstreamové řadě, takže už letos bude podobný čip mainstreamem na poli PC. To samé platí o grafice. NAVI 10 alias „RX 680“ bude mít výkon minimálně RX VEGA 56 – 64 za cenu mainstreamu RX 590 už letos. Spolu s tím AMD vydá PCIe 4.0 platformu (X570 a později B550) a superrychlé NVMe SSD disky s kapacitou 1TB+ jsou také dnes běžně dostupné i mainstreamovým uživatelům.

Jinými slovy, ač budou nové konzole výrazně výkonnější než současné, stejně příští rok budou na úrovni běžného PC mainstreamu maximálně. Ale to je OK, protože cena určitě bude opět nejspíše kolem 15 tisíc za to, a hlavně konzole tak nebudou zdržovat herní vývoj, jako tomu bylo v minulosti i kvůli zcela odlišné platformě. AMD tak pokračuje ve své úspěšné strategii, kterou výrazně pomáhá hernímu vývoji a dále se rozšiřuje, protože jak víme, AMD bude pohánět i streamovací platformu Google Stadia. Takže letos to ještě s těmi pomalými zastaralými Xbox One X a PS4 PRO nějak přetrpíme, příští rok si pak luxusu 7nm procesorů a grafik AMD budou moci užít i konzolisté.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PS5 2019-04-17 00:43:50
avatar
No řekl bych že finální verze PS5 bude mít tak 16GB ram a 1TB ssd ale raději bych vyděl aspon 2TB.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 08:17:08

Viděl bych to podobně. Víc jak 16GB paměti tam podle mne dávat nebudou, přeci jen se to má prodávat za dostupnou cenu. Rádi můžeme být za klesající ceny SSD, kdy by tam skutečně reálně mohl být 1TB SSD disk. Dál bych velikost neřešil. Disk se u PS4 mění poměrně dost snadno, takže není problém si do toho dát větší. A podle mne se nakonec objeví v prodeji verze s 2TB diskem. Tak jako PS4 začínala s 500GB diskem a pak přišly 1TB edice.
EViLNEViL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 09:50:34

16 GB RAM je nesmysl. Jak se pise v tomto clanku i v predchazejich, jedna se o sdilenou RAM pro CPU i GPU. V dobe kdy mainstream GPU maji bezne 8 GB a standardem se stava 16 GB to neni udrzitelne reseni. V roce 2020 tu bude PS4 s 8 GB uz 7 let. V pripade, ze se u PS5 ocekava stejny cyklus zivota, tak 24 GB je minimum. V roce 2013 bylo maximem R9 290 4GB, ted je maximum Titan s 24 GB a Radeon VII s 16 GB a bavime se o 4K a 8K hrani, ktere je na RAM velmi narocne.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 10:20:11

Řekl bych, že záležet bude především na ceně pamětí. Pokud vydrží klesající trend, 24GB bude reálných. Při současných cenách by to ale, podle mého názoru, konzoli příliš prodražilo.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 10:31:26

Problém je, že cena konzole by se měla vejít do okna kolem 500-600 dolarů. GDDR6 jsou stále dražší než GDDR5, při trojnásobném množství to znamená znatelně vyšší cenu. Nové osmijádro asi také nebude zrovna levné proti Jaguaru, který byl slabý už v době, kdy současná generace konzolí vycházela. Na disku také nic neušetří, protože 1TB SSD bude i v roce 2020 dražší než 1TB plotnový disk. V případě GPU se také asi nedostaneme na nižší cenu oproti současnému řešení.

Čili je otázka, jak pak bude chtít Sony dosáhnout smyslupné prodejní ceny. Protože nad 600 dolarů by to už mělo omezený prodej a postupně by cena měla klesnou někam k 500 dolarů třeba i včetně nějaké aktuální hry. S takovou prodejní cenou si ale současně nemůže zase moc vyskakovat v oblasti HW konfigurace, když v ceně navíc bude i ovladač. A cestou PS3, kdy se konzole prodávala za dotovanou cenu a nakonec se nikdy nezaplatila ... tou cestou asi Sony nepůjde.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 15:28:54

Momentálne to vyzerá, že cena PS5 bude 500 dolárov a stým, že ich budú predávať so stratou 100 dolárov.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 10:06:04

Pěkná mašinka to bude. To je fakt. Myslím, že PS5 a Xbox budou co se týče HW stejné, nebo velice podobné. Je pak samozřejmě mnohem jednodužší optimalizovat hry na jeden HW.
Co mě celkem zarazilo, že Navi bude podporovat raytracing. Nebo ne tak zarazilo, jako je to pro mě překvapení. Protože DD tvrdil, že je to daleká budoucnost, protože na to není zatím výkon, tudíž je to nepoužitelné. Uvidíme, jak na tom ony Navi budou a doufám, že se to co nejvíce rozšíří. Nějaké enginy už venku jsou, takže se to pomalu rozjede. Každopádně si myslím, že za tento stav (rozšiřování rayrtacingu) můžeme vděčit Nvidii, která to do herního průmyslu vypustila, ať už to bylo v jakékoli formě.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 13:21:25
avatar
Ani ne, nvidia v tom akorat udelala trochu zmatek tem, co se v oblasti tolik neorientuji. Plnohodnotne vykresleni herni sceny pomoci raytracingu v realnem case je porad hw prakticky nerealizovatelne a je tak jeste hodne daleko, chybi mnohonasobky potrebneho vykonu. Tyhle "aktualni" raytracingove pokusy jsou jenom hybridizace, scena je porad z naproste vetsiny vykreslena klasickou rasterizaci = stejne "jako vzdycky". jenom mala cast je obohacena o prvky, ktere ma smysl resit pomoci raytracingu, ale i tak je hw narocnost vysoka. Pokud je pouzito oboji, tak se neda mluvit ani o nejakem usnadneni ve vyvoji, protoze se naopak musi "udelat oboji" a v dusledku jsou to naopak naklady navic. Asi je nezbytne nejake to prechodne obdobi, kdy se to bude resit obojim, pac nahle odseknuti veskereho "vcerejsiho hw" by bolelo strasne hodne. Je pravda ze nekde se zacit musi, ale jelikoz vypocetniho vykonu v mainstreamu v kombinaci se stoupajicim rozliseni porad neni nadbytek, tak si nejsem jisty jestli dobre tlacit napilu a nekam spechat. V profi sfere se to zaplati, v herni sfere je videt ze vice uzivatelu hledi na to usetrit kazdou kacku a zvysene naklady "tolik nebudou videt". To je asi ten nejvetsi problem.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 14:32:24

Souhlasím. Víme že se to používá v jiných odvětvích. Ale ve hrách to ještě nebylo. To, že to nebude zatím plnohodnotné je jasné. Jak píšeš. Přechodné období bude trvat dlouho.
DgKain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-18 08:49:05
avatar
Tak pokud sledujete poslední události, tak nVidia zprovoznila raytracing i na řadě GTX 10xx s jádry Pascal. Řada RTX to jen zvládá lépe. Jedná se ale o řešení od nVidie. CryEngine nedávno také ukázal raytracing na AMD Vega 56, takže se dá říct, že AMD podporuje RT už teď Takže jestli se vydají podobnou cestou, Navi ho 100% bude podporovat taky. Tady bych se moc nezarážel...
Samozřejmě, nebavíme se tady ale o plnohodnotném RT, které bude otázkou X grafických generací, než na to bude dostatečný výkon
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-17 14:36:05

Ano. Sám jsem zkoušel jedno z dem na GTX1070. No bylo to tak 15fps Je pravda, že to video na Vega56 jsem taky viděl (byla to Vega 56 a ne RVII pokud se nemýlím). Každopádně asi na to AMD musí reagovat. A je to dobře. Vývoj půjde kupředu rychleji
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-18 13:27:31

No nVidia vylezla s RT v 2018, na konzolích se reálně ukáže 2021. Ovšem nevím, jak se definuje "vzdálená budoucnost" např. v odvětví GPU.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-18 16:12:40

citace
"Takže můžeme o Raytracingu ve hrách přestat mluvit? Je to blbost vzhledem k dnešním možnostem a nízkému výkonu grafik. Bude zapotřebí několika dalších generací GPU, zásadních posunů na poli výrobních procesorů a architektury grafik a zkrátka zásadní mnohonásobný nárůst výkonu GPU proti současnosti, aby to alespoň trochu mohlo být používáno. A ještě déle bude trvat, než to smysl používat mít bude, protože dokud realtime Raytracing nezvládne většina herních grafik na trhu, tedy zejména mainstream a konzole, nemá smysl jej do her cpát, byla by to akorát práce navíc, stejně by se to muselo dělat tak i tak a většina uživatelů by si to nemohla zapnout. Takže na Raytracing ve hrách prostě na řadu následujících let zase zapomeňte. AMD a NV by se měly věnovat hlavně zvyšování výkonu GPU a tomu, aby hry používaly pořádně DX12/VULKAN API a architekturu GPU a nevymýšlet to, jak využít výkon, který nemají ... "

No na několik generací to nevypadá...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-18 18:30:03
avatar
podstatné je právě to, že nemá smysl cpát RT do her, pokud si jej nemůže zaptnou širší okruh uživatelů a tedy RT bude mít smysl i pro vývojáře .... pokud RT nabídne NAVI v konzolích, tedy mainstreamové GPU, pak to smysl mít bude, protože tyhle karty si může dovolit násobně více lidí než RTX modely ... a tak bude mít RT smysl i pro vývojáře her to použít. Otázkou samozřejmě je, o jak velkém rozrahu RT se bavíme ... moc velký být nemůže, protože platí ta druhá věc, tedy že na řadu věcí je RT tak náročný, že na to prostě nemáme výkon GPU a bavíme se tedy o větší využitelnosti RT na více než pár prvků v horizontu několika generací GPU ....
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-18 23:43:50

omezení textu? nemohu reagovat delsim textem
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-18 23:41:58

Chápu. Prostě až se to rozšíří mezi nejvíce lidí, tak to bude k něčemu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 463x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 303x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 863x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1161x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6