Nezvyklé oficiální potvrzení mnoha dosavadních spekulací. Šéf vývoje SONY se rozpovídal.
Nebývá úplně zvykem, že výrobci komentují a mluví o konkrétních produktech a podrobnostech dlouho před jejich uvedením na trh. Každopádně PlayStation 5 je oficiálně na cestě. Šéf vývoje SONY v obsáhlém rozhovoru pro magazín Wired potvrdil, že je plánovaný na příští rok. Letos se tedy 100% do obchodů nedostane a letošní rok je tak ve znamení „výprodejů“ současné zastarávající generace konzolí. Mimochodem PlayStation 5 je jen pracovní název, zatím nevíme jistě, jak se novinka nakonec bude jmenovat, ale samozřejmě PS5 je docela logický.
Co však víme jistě, že SONY velmi úzce spolupracuje s AMD, které dodá kompletní platformu. Nezvykle tak na základě evidentní dohody se SONY, potvrdila tuto skutečnost šéfka AMD a oficiálně oznámila, že nová konzole od SONY bude skutečně používat procesor ZEN2 architektury a NAVI grafiku.
- PlayStation 5 půjde ve stylu předchůdce
Co přinesla stávající generace konzolí? Z technicky zcela odlišné platformy proti PC, se stala vlastně jen variantou PC a na míru vyrobenou platformou x86-64 AMD a Radeon grafikou. Xbox dokonce přímo běží na modifikované verzi normálních Windows 10, PlayStation se stále snaží odlišit kvůli business důvodům (bez exkluzivit by se mu moc nedařilo), nicméně v jádru mají obě současné konzole mnohem blíže běžným PC, než generace před nimi. Jak se spekulovalo, tak se potvrzuje, následující generace konzolí půjde ve stejném směru.
Už delší čas se mluví o tom, že SONY se přímo podílí na vývoji grafické architektury NAVI pro nové grafiky AMD Radeon. No a oficiálně bylo potvrzeno, že právě tuto architekturu SONY opravdu využije. Používat bude opět kompletní platformu od AMD, dokonce s ještě větší integrací všeho od AMD. Velkým pokrokem bude procesor, kdy se můžeme těšit na 8jádrový RYZEN ZEN2. Grafickou část pak bude tvořit variace na NAVI 10 řešení, kdy SONY v rámci spolupráce s AMD navrhlo a prosadilo mnohé technologie a úpravy ohledně akcelerace RayTracingu, který chce AMD s NAVI nabídnout. Potvrzuje se tedy to, co AMD slibovalo, tedy že na rozdíl od NVIDIA chce AMD nabídnout smysluplnou podporu pro RayTracing akceleraci a využití, která bude dostupná co nejširšímu okruhu uživatelů a samozřejmě bez toho, aby RayTracing podporovaly a využívaly konzole, tak by se ve hrách nerozšířil. Současná koncepce jakou razí NVIDIA se svými RTX, které si může dovolit jen malá skupinka zákazníků, je prostě blbost. NAVI evidentně RayTracing pro masy nabídne a je to cíl AMD a SONY tomu pomůže.
Současně SONY chce využívat integrovaný 3D zvuk od AMD, tedy něco na bázi AMD TrueAudio, což je zajímavý prvek Radeon GPU, který AMD nabízí už mnoho let, ale bohužel se většího využití zatím nedočkal. SONY to chce změnit a na kvalitě zvuku prý výrazně zapracovalo. Zatímco audiokvalita mezi PS3 a PS4 nedoznala prakticky žádného posunu, PS5 prý nabídne dramatický rozdíl a otevře mnoha hráčům nové detaily, které dosud nemohly slyšet.
SONY si také uvědomuje zásadní slabinu současné generace konzolí. A tím je jednak omezená paměť, ale hlavně úložné zařízení v podobě klasických mechanických disků. Načítání her a levelů je tak úmorný proces, kdy u stále náročnějších nových her se počítá na desítky sekund. PS5 tak samozřejmě nabídne více paměti, která také bude výrazně rychlejší. Mimo to ale nabídne i SSD řešení místo HDD, a to v kombinaci s AMD platformou, která přinese PCIe 4.0 a právě toto rozhraní chce SONY využít. Konkrétně prý to, co v současných hrách na PS4 PRO trvá kolem 15s (načtení levelu) trvá na nové platformě méně než 1s. To je slušný posun, ale nic nového. Bavíme se prostě o přechodu z 5400ot HDD na NVMe PCIe SSD řešení ;). Tedy něco, co v PC dávno mnozí máme.
SONY tedy oficiálně potvrdilo vše, o čem se vlastně dosud spekulovalo. Potvrdila se většina odhadů a také máme potvrzeno, že vlastní vývojové kity už mají v rukou i herní vývojáři. AMD tak mohlo oficiálně potvrdit úzkou spolupráci se SONY a nyní už tedy jen můžeme čekat na odhalení, které podle všeho proběhne prakticky se 100% jistotou příští rok. Konkrétně by vše mělo být připraveno od Q3 2020. Proč tak „pozdě“? Inu, jsou tu samozřejmě hlavně technické důvody. 7nm platforma AMD s 8jádrovým RYZEN ZEN2 a NAVI 10 GPU je novinka, která teprve vstupuje do výroby. 7nm kapacity TSMC tak budou plně vytíženy a pak je tu samozřejmě vysoká cena. SONY i MS ale potřebují platformu, která bude cenově příznivější. Q3 2020 je tedy za více než rok, a ten rok stačí k tomu, aby TSMC podstatně rozšířilo 7nm kapacity, vylepšilo výtěžnost a snížilo náklady a tedy „uzrál“ čas pro podobné platformy. AMD v té době už bude navíc používat vylepšenou 7nm+ výrobu atd.
Osobně se jinak nebudu příliš divit tomu, kdyby PS5 byla velice podobná chystané nejvyšší verzi nového Xboxu. Ostatně jak MS, tak SONY jsou s AMD platformou velice spokojení, stejně tak vývojáři her, a tak je logické, že využijí další generace, což současně zaručuje snadnou kompatibilitu stávajících her i stávajícího příslušenství s novou generací. Ostatně bavíme se prakticky o tom, že starou x86-Radeon platformu AMD nahradí prostě nová x86-Radeon platforma, něco, co se v rámci PC děje pořád.
Nedávno unikly věrohodné specifikace vývojového kitu chystaného Xboxu nové generace, který má 8jádrový/16vláknový RYZEN procesor až na 3,2GHz, NAVI 10 grafiku a 48GB GDDR6 sdílené paměti. K tomu 4TB SSD. Většina se tak shoduje, že finální Xbox, který MS nejspíše představí také příští rok, bude mít také RYZEN ZEN2 procesor s 8jádry, na míru vyrobenou variantu NAVI 10 Radeon grafiky, 24GB GDDR6 paměti a k tomu 1-2TB SSD. Že bude SONY PS5 velmi podobné tak máme prakticky potvrzeno. Samozřejmě mohou se lišit v detailech, každopádně skok to bude velký ve všech směrech. Jak jsem ale také již řekl, bavíme se o produktu pro rok 2020. 8jádrový RYZEN procesor ZEN2 architektury ovšem pro PC vyjde už letos a nejspíše nebude nejvýkonnější model v mainstreamové řadě, takže už letos bude podobný čip mainstreamem na poli PC. To samé platí o grafice. NAVI 10 alias „RX 680“ bude mít výkon minimálně RX VEGA 56 – 64 za cenu mainstreamu RX 590 už letos. Spolu s tím AMD vydá PCIe 4.0 platformu (X570 a později B550) a superrychlé NVMe SSD disky s kapacitou 1TB+ jsou také dnes běžně dostupné i mainstreamovým uživatelům.
Jinými slovy, ač budou nové konzole výrazně výkonnější než současné, stejně příští rok budou na úrovni běžného PC mainstreamu maximálně. Ale to je OK, protože cena určitě bude opět nejspíše kolem 15 tisíc za to, a hlavně konzole tak nebudou zdržovat herní vývoj, jako tomu bylo v minulosti i kvůli zcela odlišné platformě. AMD tak pokračuje ve své úspěšné strategii, kterou výrazně pomáhá hernímu vývoji a dále se rozšiřuje, protože jak víme, AMD bude pohánět i streamovací platformu Google Stadia. Takže letos to ještě s těmi pomalými zastaralými Xbox One X a PS4 PRO nějak přetrpíme, příští rok si pak luxusu 7nm procesorů a grafik AMD budou moci užít i konzolisté.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|