PC porty SONY her budou vycházet i nadále. Firma se tím snaží nalákat PC hráče na koupi konzole.
SONY před časem změnila strategii a dříve výhradně konzolové PlayStation hry nyní vydává i na PC. Neudělala to "úplně dobrovolně“, bohužel zjistila že jen konzolová platforma stále dražší vývoj her jednoduše nedokáže sama zaplatit. Ziskovost divize se propadla na absolutní minimum. Pokud tedy SONY chce pokračovat ve vývoji svých velkých AAA her, potřebuje více hráčů a snaží se tak oslovit i ty na PC. A když si to nesabotuje zbytečným umělým omezením, třeba požadavkem naprosto zbytečného PSN účtu, který ovšem nelze mít oficiálně ve většině zemí světa, takže ty hry se tam ani nemohou nabízet, tak se jí to docela daří. Helldivers 2 je například nejúspěšnějším SONY titulem posledních let, vyšel na PC a PlayStation současně, a přitom drtivá většina hráčů jej hraje na PC.
V případě singleplayerových velkých her je pak vydává s časovým odstupem. A bude v tom podle oficiálního vyjádření šéfa PlayStation Studios, pokračovat i nadále. Tedy PlayStation konzole bude mít nespecifikovanou časovou exkluzivitu před PC verzí. Hlavní oficiální důvod? Vedení SONY si totiž stále myslí, že pokračování těch populárních dříve exkluzivních her, které tedy budou vycházet nejdříve pouze na konzoli, donutí i PC hráče koupit si PlayStation a hrát na něm, aby si tak zahráli tu hru dříve než za ty cca 2-3 roky na PC. Jako PC hráč kroutím hlavou a nevím, jestli se smát, nebo brečet. Taková odtrženost od reality se hned tak nevidí …

Vedení SONY PlayStation zjevně stále ani v nejmenším nepochopilo, že drtivá většina PC hráčů prostě na PS konzoli hrát nikdy nebude. Proč? Protože logicky nebude hrát na slabším kompromisním zařízení, než jaké má doma. Alespoň tedy většina. A klidně si počká, až to vyjde na po všech stránkách lepší PC platformu. A pokud to SONY nevydá na PC, ani to nás nedonutí si PlayStation pořídit. Prostě si zahrajeme jiné hry, které na PC vyjdou, speciálně když nám je třeba Gamepass servíruje za pár korun. Sony se tak jen sama připraví o peníze. Vedení firmy prostě naprosto nechápe desítky až stamiliony hardcore hráčů, tedy PC hráče a PC herní platformu jako takovou.
- PC nadšenec nebude hrát na PlayStation (většina)
Nás opravdu nezajímá, že hry na „výhodné“ konzoli za těch 15 tisíc vypadají slušně a hýbou se slušně. Když už tomu hraní „obětuji" svůj životní čas a mám jej jako koníček, jsem obvykle ochoten si pořídit nejlepší HW, který můžu, speciálně když jej nemám jen na hry. Takže si klidně koupím PC za 50, 100, 150 tisíc a budu hrát s nejlepšími periferiemi a nejlepší verzi hry. Navíc pro mnoho z nás prostě není ten PC jen na hraní, ale je i na práci a vše ostatní. Je to univerzální zařízení, které dokáže všechno a dokáže to nejlépe ze všech výpočetních domácích zařízení. Neexistuje nic, co by dokázalo PC konkurovat jako univerzálnímu celku. Takže proč, když mám doma pořádné PC, které zvládá skvěle hry i práci a vše ostatní, bych si kupoval a používal zařízení jako PlayStation, který zvládá jen ty hry, ale ne tak dobře, jako je zvládá to pořádné PC, což už mám doma?
Kromě jiného PC snadno umožňuje i další věci, jako módování hry, používání trainerů apod. Nic mě prostě nedonutí hrát na PlayStation konzoli, když mám a budu mít pořádné PC, protože ta konzole je kompromisním zařízením. A já kompromisy ve svém hraní a času dělat nechci a hlavně nemusím. Chápu výhody konzole a její zajímavost pro malou část uživatelů/hráčů, která nemá čas/schopnosti pořádné PC řešit, hrají jen občas a chtějí prostě dostupné zařízení, na kterém současně nemusí nic moc řešit. Tyhle také SONY tradičně oslovuje, ale ke své smůle zjistilo, že jich není zase tolik a "prostě došli". Hlavně když je zde konkurence s podobnou krabičkou za podobné peníze, která navíc nabízí extrémně výhodnou službu GamePass, jež navíc nelimituje jen na tu svou konzoli a díky streamovacím službám můžete hrát dokonce i bez konzole nebo silného PC. SONY se však stále snaží zarputile vydělávat na své malé uzavřené platformě, a cenově výhodném, ovšem logicky kompromisní zařízení, kterým však nedokáže oslovit více hráčů, než už oslovuje, což je problém protože vývoj těch her je stále dražší. Nyní se tedy rozhodlo, že ty hry s časovým zpožděním nabídne i na PC, ovšem proto že si stále nepochopitelně myslí, že tak PC hráče přesvědčí, aby si koupili PlayStation a hráli na něm, což je naprostý nesmysl.
- Proč by PC hráč s pořádným
herním PC za desetinásobek ceny PS5 hrál na PS5?!
SONY se snaží s kompromisním zařízením oslovit ty, kteří mají hraní jako koníček a jsou ochotni do něj investovat. Tedy pořídit si nekompromisní PC, které navíc používají nejen na hraní her. A stále více hráčů je ochotno, když už tomu hraní věnuje ten svůj drahocený čas, zaplatit si a pořídit si co nejlepší HW pro co nejlepší zážitek, jakkoliv poměr cena/výkon zdaleka není ideální. A management SONY zjevně nechápe, že na jeho kompromisním „low end herním PC“ jménem PlayStation, hrát co by PC nadšenci, prostě většinově nebudeme a nejsme cílovka. A je jedno jak dobré jsou ty exkluzivní hry.

Jeho mainstreamová konzole není zajímavé zařízení pro hardcore hráče ani technologické nadšence. Ale to je naprosto v pořádku, není a nikdy nebylo na ně orientováno! O to více nechápu, proč se SONY tak urputně snaží přesvědčit někoho, kdo má v PC jen samotnou grafickou kartu za 2x vyšší cenu než celá PS5, že si musí koupit tu konzoli, aby si na tom tu jejich hru zahrál, protože mu ji odmítá prodat ve verzi na ten jeho drahý PC, i když tomu technicky vůbec nic nebarání. I mainstreamový PC (kompletní sestava) dnes stojí 50 tisíc klidně, většina tedy stovky milionů nadšenců má sestavy kolem 50+ tisíc, ale minimálně malé desítky milionů nadšenců mají doma TOP mašiny kolem 100+ tisíc za komplet.
Má osobní současná herní/pracovní PC sestava, tak jak ji nyní mám a používám, vychází zhruba na 110 tisíc korun (komponenty + periferie) a to zdaleka nepoužívám nutně to nejdražší co dnes je:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D
- CPU chladič: Corsair iCUE H170i Elite (420mm AiO)
- Základní deska: Gigabyte AORUS Extreme X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- SSD Systém: Corsair MP700 PRO 2TB SSD PCIe 5.0 NVMe
- SSD hry: Samsung 990 PRO 2TB
- SSD práce: 2x GIGABYTE AORUS Gen 4 SSD 2TB
- RAM: Corsair DOMINATOR Platinum 2x32GB DDR5 6000MHz EXPO
- Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
- CASE: Fractal Define 7 + 6x NOCTUA NF-A14 (140mm ventilátory)
- Zdroj: Be quiet! Straight Power 11 - 1200W Platinum
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor 1: Gigabyte AORUS FI32U (32" 4K 144Hz IPS)
- Monitor 2: BenQ BL3200 series (32" PVA 4K 60Hz)
- Myš: Razer DeadAdder V2 Pro
- Klávesnice: Microsoft Ergonomic Keyboard
- + pár dalších věcí ...
Takže cca PC sestava komplet kolem 100+ tisíc korun. A to zdaleka není vyloženě extrém, i když samozřejmě High end to je a poměr cena/výkon není vždy u všeho ideální. Nicméně já to prostě nemám jen na hry, ale i na práci a jako koníček. A uživatelů/hráčů jako jsem já jsou dnes desítky milionů. Další stovky milionů pak mají „normální“ výhodnější PC sestavy/notebooky kolem 50+ tisíc za celek. A SONY si přesto myslí, že tuhle masu „donutí“ a přesvědčí si koupit jeho PlayStation krabičku za 15 tisíc, abychom si zahráli jeho hru, protože nám ji na PC nevydá vůbec, nebo ji vydá až za další dva roky? Jak někoho u SONY může vůbec napadnout, že tohle může fungovat?! Jako že vypnu ten svůj výkonný a po všech stránkách lepší PC, odsunu jej a koupím si naprosto zbytečné extra zařízení a budu hrát na něm?! Proč bych to dělal? Kde to má logiku?
- Já si klidně počkám. A z dobrého důvodu
Od doby, kdy SONY začalo vydávat dříve exkluzivní PlayStation hry na PC, jsme jich mnoho otestovali a musím říci, že se mě líbí. Pro mě osobně je třeba HORIZON série absolutně TOP a jedny z nejlepších her, co jsem kdy hrál obecně. A je dobře, že je SONY na PC nabídlo. I když zdaleka nevyužívá potenciál PC. Nicméně povedené jsou i další hry:
A říkám na rovinu, že i když se jako hráč těším na pokračování Horizon nebo God of War, či nejnověji třeba i Ghost of Tsushima, apod., tak v žádném případě je nehodlám hrát na PlayStation konzoli. Není prostě pro mě a neměl bych být nucen na ní hrát, když existuje lepší zařízení, na kterém může technicky běžet a já ho mám navíc už doma a brzy budu mít ještě lepší. A troufám si říci, že takových nás je většina PC nadšenců. PlayStation 5 ani jeho nástupce prostě nedokáže oslovit hardcore hráče a majitele pořádných PC, protože nenabízí pro ně nic ani trochu zajímavého. Takže proč si vedení SONY myslí, že pozdržením vydání těch her na PC nás donutí si koupit a hrát na kompromisním PS? To je jako kdyby se snažila prodat stavební spoření se státní podporou 2500 ročně bliardáři Muskovi. Stavební spoření a státní podpora je určitě šikovná a dobrá věc, ale prostě jsou tací, kteří ho nepotřebují a nevyužijí, protože mají lepší. A neexistuje žádný technický důvod, proč by SONY nemohlo hry vydávat současně na PC i PS5, protože současný PS5 i ten nadcházející je technicky x86 PC a ty hry vyvýjí na PC. Ostatně multiplayerové a online hry takhle plánuje vydávat a vydává, viz třeba právě Helldivers 2. A nezdá se mi, že by to obchodně a finančně nefungovalo.

Nicméně v případě těch singleplayerových velkých SONY her jsem vlastně rád, že je vydává se zpožděním na PC. Alespoň totiž dorazí v kompletní edici se všemi přídavky a vyladěná. Pro mě jako náročného hráče je to mnohem lepší, protože já nemám zase tolik času hrát nějakou "nehotovou" hru, abych se k mnoha za rok dva musel vrátit, že je konečně kompletní a zahrál ji tak ještě jednou. Radši si ji zahraji komplet celou rovnou. A to v případě SONY je prostě možné, takže mě to „zpožděné“ vydání PC verze vlastně úplně vyhovuje. Ideálně si ale myslím, že by z marketingového hlediska bylo pro SONY lepší, kdyby vydávala hry v té finální kompletní edici současně na PlayStation i PC. Protože tím, jak dělá větší časový odstup, tak to vydání na PC mnozí prostě přejdou, protože je to vlastně „stará hra“.

Každopádně u vedení SONY PlayStation by měli hodně rychle osobně jít na průzkum mezi PC hráče, speciálně ty nadšenější, které mají oslovovat, a kterých jsou desítky ne-li stovky milionů. Mají si pořádně prohlédnout ty PC mašiny atd. Rychle by přišli na to, že nás prostě neosloví nabídkou výhodné cenově dostupné herní krabičky. Neexistuje žádný rozumný důvod, proč by majitelé slušných herních PC si měli ještě kupovat PlayStation. Ta konzole je prostě z principu a záměrně kompromisní zařízení, a nevidím hlavně žádný benefit pro uživatele/hráče, kteří už mají pořádné herní PC. A je divné a špatné, pokud u SONY Playstation vedení nechápou, že prostě nemohou tímhle svým zařízením oslovit někoho, kdo má třeba jen procesor v ceně jejich celé konzole, a nevadí mu to, protože prostě PC má nejen na hry, ale je také nadšenec a chce svůj herní čas trávit v maximální možné kvalitě. SONY nic pro takové hráče nenabízí. Ani ty hry neoptimalizuje a nevylepšuje v PC verzi tak, jak by si plně zasloužily ...
Mě tedy nevadí, že hry vydává se zpožděním na PC, speciálně když to zpoždění znamená, že vyjde na PC kompletní a vyladěná. Takže to vlastně ani zpoždění není, prostě tak dlouho to trvalo, než byla dokončena. A po zkušenostech s mnoha hrami v posledních letech, si rád počkám. Lituji, že jsem ztrácel čas hraním nehotových her v mnoha případech. Nicméně bych doporučil, aby SONY vydávala PC verzi spolu s tou kompletní verzí pro PlayStation. Prostě aby tam nebyl tak velký časový odstup, protože pak to nemá náležitý marketing a není ta hra tolik vidět. Alternativně dobře, ať to vydá s tím 2letým odstupem, ale PC verze by měla mít víc, než jen "4K s 60FPS+". Spousta těch her nevyužívá možností moderních CPU, textury by také mohly být výrazně detailnější, nasvícení apod. Prostě PC verze by se zasloužila extra++ úroveň detailů a hlubší vylepšení grafiky hry, tak aby prostě to nebyla jen dobrá hra, ale i technologicky věci posouvala.
A bohužel žádná ze SONY her není „Crysis“. Prostě chybí jim technologické a grafické „WOW a nadšení“. Nejblíže se dostal Horizon Forbidden West, ale i ten by si zasloužil fotorealističtější úroveň detailů na PC verzi, prostě aby se o tom mluvilo nejen jako o dobré hře. Takhle by mohlo SONY oslovit i náročné hráče, že jejich PC dá pořádně zabrat s náležitě působivým vizuálem, ze kterého nám spadne brada a který dostane naše PC na pokraj roztavení, kromě toho že bude dělat nadále primárně prostě dobré hry. Ale snažit se nás oslovit tím, že když si koupíme ten PS5, že si tu hru můžeme nekompletní zahrát o dva roky dříve než na našich PC? Možná jsem naivní, ale to nebude a nemělo by fungovat a je to zbytečné omezování hráčů a vlastně i potenciálu těch her ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|