O nové generaci konzolí nevíme stále vše, vypadá to ale, že oba výrobci zaujmou odlišné strategie.
Jak SONY, tak Microsoft už oficiálně odhalily novou generaci konzolí. Ty jsou spíše než klasickými konzolemi prostě na míru postaveným x86 PC. Nový PlayStation 5 i Xbox X využívají totiž 8jádrový/16vláknový AMD RYZEN 7 procesor architektury ZEN 2. Obdobu současného RYZEN 7 3700X s nižším výkonem, kvůli nižším taktům a TDP. Současně obě konzole spoléhají na AMD Radeon RDNA grafiku. Obě mají sdílenou GDDR6 paměť jako RAM i grafickou paměť. Liší se jen specifikací sběrnice a tedy výkonem. Obě konzole spoléhají na SSD, které bude značným přínosem. U SONY jde o modifikované speciální NVMe PCIe 4.0 řešení, Microsoft má levnější klasičtější PCIe 3.0 NVMe.
Obě konzole jsou již ve výrobě. Co stále nevíme, je jejich cena. A tady přichází zajímavé informace. SONY již oznámilo, že bude dodávat PS5 ve verzi s optickou mechanickou, tak bez ní, tedy spoléhající čistě na digitální distribuci her. Microsoft zatím odhalil Xbox X jen ve verzi s mechanikou, nicméně se hovoří o tom, že chystá i malou kompaktní verzi bez mechaniky. A ta by měla být jeho hlavní zbraní.
Objevily se totiž informace, že Microsoft hodlá tu verzi bez mechaniky prodávat velmi levně, nebo dokonce dávat zadarmo, ale musíte se upsat k jeho prémiové verzi Xbox služby. Tedy podobný systém, jako když od svého poskytovatele internetu nebo TV služby, dostanete modem či set-topbox. Microsoft hodlá spoléhat na svou herní a streamovací službu Windows Xbox opravdu mohutně. Ví, že to je jediná věc, které SONY konkurovat prostě nemůže. SONY sice poráží dnes Microsoft čistě v souboji PS vs Xbox na počet prodejů, a tedy velikost herního obecenstva, jenže Microsoft Windows zahrnuje kromě Xbox také PC hráče. Zatímco SONY tedy spoléhá na několik desítek milionů hráčů někde kolem 100 milionů celkem, Microsoft se může opřít o několik stovek milionů hráčů, kteří využívají a mají plný přístup k Xbox Windows herní platformy. A hry vychází jak pro Xbox tak pro PC. MS v tom nedělá rozdíl.
Kromě herní a streamovací služby, které nemůže SONY prostě a jednoduše konkurovat, chce Microsoft tlačit i hrubým výkonem. SONY prý neplánuje v současnosti žádnou PS5 PRO variantu. Microsoft na druhou stranu se upgradu nebrání. Ostatně už z designu konzole je jasné, že MS přistupuje k Xbox dnes prakticky jako k PC. Nemusí si dělat žádné starosti o kompatibilitu. Za dva roky může prostě začít nabízet Xbox X ve verzi ze ZEN 3 a RDNA 3 grafikou a klidně ty konzole mohou vypadat stejně. Prostě víc výkonu.
SONY na druhou stranu spoléhá na propracovanější technologie. Její integrace a provedení SSD je jednou z výhod, kterou bude PS5 výkonově i funkčně mít, i když je otázkou, jak velkou bude a jaký ten rozdíl mezi NVMe PCIe SSD v praxi skutečně je. SONY má nicméně nevýhodu ve slabší grafické kartě a současně nižší propustnosti pamětí. Obě konzole mají celkem podobnou RDNA 2 grafiku, ale SONY má méně jednotek a jen 256-bit sběrnici. XBOX má více jednotek a 384-bit sběrnici, což v kombinaci s podobně rychlými GDDR6 paměťmi, které mají obě konzole, znamená znatelně vyšší propustnost. SONY tak prý údajně nakonec použije rychlejší paměti, než měla v plánu a současně prý bude mít modernější verzi GPU od AMD, které má už i některé RDNA 3 technologie.
Největším problémem je prý pro SONY ta cena. Pokud se potvrdí, že MS chce být hodně agresivní a dávat digitální malou verzi nového Xbox velmi levně, nebo dokonce zdarma ke své herní službě, pak má SONY opravdu zásadní problém. Kromě několika svých exkluzivních her nemá prostě šanci konkurovat tomu, co nabízí spojená Windows - XBOX platforma ať už šíří nabídky her, streamovací službou apod. Pokud navíc XBOX vytáhne cenu velmi nízké ceny, může mít SONY a jeho PS5 opravdu potíže. Většina odhadů ceny PS5 se totiž pohybuje kolem 499 – 599 dolarů, zatímco pro Xbox X padají odhady od 249 po 499 dolarů. Nejnovější spekulace je ta nabídka konzole „zdarma“ k prémiové verzi Xbox live služby, což by byl zásadní nový element v souboji na konzolovém trhu.
Jako PC hráči jsme samozřejmě nadšenci z toho, že nová generace je na cestě, protože to vždy znamená znatelný technologický posun v rámci her. V tomto případě je nadšení umocněno tím, že PS5 a Xbo X (ten speciálně), jsou vlastně PC a vybavené nejmodernějšími aktuálními PC technologiemi, zejména pak GPU, kdy nová RDNA 2 architektura přichází současně na PC i konzole ve stejné době. To se nikdy nestalo. Microsoft pak je z hlediska PC hráčů samozřejmě zajímavější, protože bere svou platformu jako celek a je mu prakticky jedno, zda máte Xbox X nebo Windows PC. Stejné hry, stejnou službu máte k dispozici tak jako tak.
Je škoda, že letošní rok je zasažen celosvětovou krizí, která způsobuje problémy a průtahy ve vývoji HW ale i her, takže zpoždění her a nedodělky budou běžné. Na druhou stranu, pokud něco v koronavirové krizi posílilo, tak je to právě herní a PC trh. Protože co dělají lidi, když musí být doma? Hrají hry. Rok 2020 tak bude pro výrobce a prodejce herních PC a HW, ale také pro herní společnosti, nejlepším rokem v historii …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|