Současná generace konzolí se dobře prodává, ale vadí slabý výkon - chystají se nové s AMD čipy
Herní konzole jsou mor herního vývoje, to vám řekne každý rozumný člověk. Táhnou vývoj jen prvních dva roky, pak už jsou zase zastaralé a vývoj opět brzdí. Problém je zkrátka omezený HW, který se u konzolí nevyvíjí. Navíc už v době svého vzniku je orientován na co nejnižší cenu, takže kompromisy z hlediska výkonu o detailů jsou nutné. Nicméně jako umělá platforma jsou skvělý business. Ostatně platit za horší kvalitu her o třetinu více než za stejnou hru na PC je paráda. Z toho je tak placena další propagace konzolové platformy atd.
Konzole SONY PS4 a Microsoft XBOX ONE se ale prodávají lépe, než se čekalo. Přeci jen doba pokročila a hráči prostě chtějí víc. A tak podpora starších konzolí byla odstřižena rychleji a vývoj nových her je směřován hlavně na tyto nové konzole, které navíc díky AMD a sázce na něj a jeho x86 PC platformu v kombinaci 8jádrového "JAGUAR" procesoru a GCN Radeon grafické kartě, jsou snadněji přístupné i pro vývojáře her. Navíc MS aktuálně vybavuje XBOX Windows 10, takže i technologicky se ještě posouváme.
Přesto, že prodeje současné generace konzolí jsou více než dobré, přeci jen je tu vada na kráse. Omezený výkon. Obě konzole byly udělány pro FullHD hraní, jenže i to moc dobře nezvládají, protože herní technologie a technologie PC zkrátka pokročily více. Problém ale výrobcům dělá nástup 4K rozlišení, kdy 4K monitory a TV nejdou už ničím neobvyklým a příští rok naplno zaútočí sety brýlí virtuální reality, které jsou na výkon někdy i náročnější než samo K. A ani pro jedno není PS4 a Xbox One prostě použitelná.
A tak se výrobci konzolí už chystají na novou verzi. Dodavatelem platformy má být opět AMD a k využití má přijít to, co jsme si mysleli. Nová generace 14nm APU procesorů AMD s architekturou ZEN a novou generací GCN, dost pravděpodobně to bude vlastně SoC řešení v kombinaci s minimálně 8GB HBM2 pamětí. Nárůst výkonu by měl být několikanásobný, takový, aby konzole byly použitelné pro 4K a VR.
V současné době víme, že AMD potřebné čipy s jejich vývojem dokončí v průběhu příštího roku a v roce 2017 by měly jít do výroby, včetně TOP verze s 32jádry s grafikou o výkonu R9 390 a 32GB HBM2 pamětí, což je kompletní SoC řešení plánované pro servery. Pokud se tedy o nové generaci konzolí začne nahlas mluvit, bude to právě v roce 2017 nejdříve, kdy bude dostupný použitelný základ. Buď v roce 2017 anebo v roce 2018 se tak pravděpodobně dočkáme oznámení s tím, že pokud se 4K a VR bude prosazovat rychleji, bude zde přirozeně tlak na to, uvést novou generaci konzolí co možná nejdříve, kdy rok 2018 už by mohlo být i pozdě. Ze zkušenosti se současnou generací konzolí je jasné, že velká část uživatelů by klidně koupila další generaci, takže ona "výhoda" že konzoli proti PC "nemusíte" tak často upgradovat je trochu na vodě. Přes dobré prodeje konzolí k překvapení mnohých PC platforma stále sílí, a co by herní platforma překonává, co do velikosti příjmů, celou konzolovou platformu dohromady. Zájem o high end komponenty je rekordní a ještě poroste, protože příští rok se dočkáme nové generace grafik a nástupu VR.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|