Už to vypadalo, že Windows PC dostane zdatnou konkurenci, minimálně letos tomu tak ale nebude
SteamMachine, neboli počítač, který má místo Windows nainstalovaný Linux, konkrétně SteamOS, na kterém jdou ale bez problémů pustit všechny hry, které jsou na STEAM distribuci dostupné a také PC, který ideálně zapadne do obýváku jako výkonné multimediální centrum. Kromě speciálního OS (SteamOS založeného na Linuxu) a rozhraní optimalizované pro použití na TV, Valve přichystalo i zbrusu nový ovladače pro SteamMachine. Výrobci PC pak na CES letos ukázali mnoho SteamMachines.
Většina byla absurdních postavených na hloupých konfiguracích typu GTX TITAN grafik, které jsou předražené a těžko mohou splňovat to, co zákazník mající zájem o SteamMachine počítač očekává.
Objevilo se ale i pár zajímavých strojů, založených na levných procesorech AMD A10 a slabších grafikách Radeon R7 260X či 270, tedy takové HW obdoby současných PS4/Xbox One konzolí, čemuž ale odpovídala i předpokládaná cena kolem 400 dolarů. Na rozdíl od některých absurdních předražených strojů, které byly v normálních PC skříních, tyto levnější stroje měly i design, který se od SteamMachine očekával. K uvedení na trh ale buď nedošlo, nebo o tom nevíme. Uvedení komplikuje řada věcí ... v první řadě vývoj samotného SteamOS poněkud ustrnul, problém jsou ale hlavně hry, které zkrátka podporu SteamOS (tedy Linuxu) nemají. Až na pár vlaštovek z velkých AAA titulů (mezi nimi třeba ohlášená nová Civilizace), to zatím s běžnou podporou SteamOS/Linuxu u letošních her nijak optimisticky nevypadá. V dalších letech to asi bude lepší, protože tvůrci předních engine ohlásili plnou podporu LINUXu, ale nakonec to stejně budou tvůrci her, kteří rozhodnou zda vedle Windows bude podporován i SteamOS.
Každopádně za současné situace nemá smysl SteamMachine vlastně vydávat, pokud na ně nenainstalujete Windows, tak nejsou pro zamýšlený účel použitelné a v letošním roce se toho evidentně mnoho nezmění. Takže i VALVE uznalo, že nemá smysl se nikam hnát a splnit původní plán o uvedení SteamMachines se SteamOS na letošní Vánoční trh. Celá věc se tudíž odkládá a to minimálně o rok.
Pokračuje ale testovací program v rámci kterého Valve nakonec ještě i předělá zamýšlený ovladač, takže ani kvůli tomu by vlastně letošní Vánoce stihnout nešlo. Zatím tedy celý SteamMachines je stále jen vzdáleným snem. Velké pochybnosti mají i výrobci SteamMachine počítačů, kteří se obávají i o marže a zisky z těchto strojů. Téměř všichni si myslí, že SteamMachines žádné velké terno z pohledu výrobců těchto strojů a prodejců, nebude. Navíc co uživatelům brání si vedle Windows, nebo i místo něj, nainstalovat SteamOS a udělat si SteamMachine ze svého PC. Stejně tak nelze očekávat marketingovou podporu jakou mají konzole PS4 a Xbox One, kde stejné hry jako pro PC stojí klidně o třetinu víc a hádejte komu a na co ty peníze jdou. SteamOS a SteamMachine těžko podobnou podporu získají. Navíc je tu stále Microsoft, který po letech konečně může také vzít rozum do hrsti a pořádně svou herní platformu, která je největší herní platformou světa, náležitě podpořit. Ostatně už alespoň začalo zase s vývojem DirectX a příští rok se také ukáže nástupce nepříliš povedených Windows 8, které by zase měly být tím, co si zákazníci žádají, jako tomu kdysi bylo u Windows 7.
Samozřejmě situaci kolem SteamOS a SteamMachines sledujeme, ale jak to tak vypadá, letos můžeme být v klidu. Uvidíme, co a jestli se něco zajímavého ukáže třeba na CES 2015.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|