Skončí projekt dříve než začal? Zatím nekončí, ale nejistota narůstá.
Zatímco na loňském byly STEAM machine k vidění v mnoha exemplářích, v letošním roce se po nic slehla zem. Důvodem jsou okolnosti, které hrají proti nim. Velkým zklamáním byla zejména cena některých konfigurací. Na trhu už nyní existují počítače, které se za STEAM Machine rozhodně dají označit, byť samozřejmě mají zatím Windows. Jedním z nich je ASUS ROG GR8 a G20, kdy ovšem ta menší a slabší PC konzole založená na úsporném dvoujádru Core i7 a GTX 750Ti grafice stojí neskutečných 25 tisíc korun!
Druhý důvod proč STEAM konzole se začínají považovat za mrtvé, jsou průtahy s vývojem Steam OS systému. Tam jsou velké problémy stále s ovladači pro mnoho komponent a v hlavní řadě s tím, že běžné nové hry stále pod tímto OS nejedou. V neposlední řadě je tu problém s uživatelskou přístupností Steam OS k běžnému uživateli, která se opravdu nedá absolutně srovnat s Windows platformou. Tam opravdu dnes musíte řešit minimum věcí a všechno tak nějak jede, pod STEAM OS (Linux) je ale prostě řada věcí, které musíte řešit a některé 100% vyřešit ani nejdou.
Ale není to jen vývoj STEAM OS samotného, je to i situace, kdy hlavní pákou proti Windows PC mělo být, že STEAM OS bude zdarma a s jednoduchým rozhraním pro pohodlné ovládání v obýváku. Jenže MS se vší pravděpodobností nabídne letos nový Windows 10 také zdarma a bude mít volitelně k využití XBOX rozhraní (tedy pro pohodlné ovládání v obýváku) pro hráče her, kdy MS chce tak sjednotit svou herní platformu. Jinými slovy, STEAM OS přichází o svou zajímavost a dost pochybujeme, že STEAM OS bude v dohledné době ve stavu, kdy bude po všech stránkách kompatibility, jednoduchosti a přístupnosti skutečně konkurovat Windows platformě a Windows 10 speciálně. Nepomůže tomu ani speciální ovladač VALVE, jehož vývoj se také protahuje, a který při troše soudnosti bude mít kompatibilitu i pod Windows, nemluvě o množství jiných ovladačů.
Zkrátka tak nějak se vytrácejí důvody pro to, aby STEAM OS byl skutečně zajímavý. Po mnoha letech, kdy Windows byl uzavřenou a placenou platformou s mnoha neměnnými postupy a přístupy, se nové vedení MS rozhodlo jednat - výsledkem jsou změny, kdy valnou většinu představí během roku 2015. Nicméně zatím vše nasvědčuje tomu, že to MS myslí se změnami opravdu vážně a na jeho straně stále stojí fakt, že ze všech OS je na PC nejrozšířenější s největší jasně danou podporou atd. Pokud to MS dostane ještě dál, k základní verzi zdarma, k většímu vývoji API a tak dále, co nám chce nabídnout STEAM OS lepšího?!
Samotné STEAM MACHINES také v současné podobně nepřežijí, jednoduše proto, že nemají jednotnou podobu. Fakticky navíc nejde o nic objevného, jen malé mini-PC, jež se dnes vesele staví i na Windows. Proslýchá se tak, že VALVE během tohoto roku představí trochu odlišnou strategii. Že bychom se dočkali přesně stanovené specifikace, podoby a ceny třeba 1-3 přesně daných modelů? Uvidíme. Každopádně zatím je STEAM OS daleko za očekáváním, což se nelze divit, když od představení a prezentace uběhl už rok a půl. Ať tedy jsou mrtvé nebo ne, VALVE zatím slibuje STEAM OS a STEAM MACHINES na tento rok a plánuje pár oznámení, nejlépe ještě před vydáním Windows 10. Těšit se máme prý na letošní GDC (03/2015). Přes jistou skepsi tedy zatím STEAM Machines nepohřbíváme a stále zachováváme i zvědavost, i když už si nejsme mnozí jisti, co by proti Windows PC na stejných komponentách měly třeba nabídnout navíc :/.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|