Zdá se, že AMD skutečně zabodovalo u nových generací herních konzolí.
Také se vám zdálo divné, když AMD před pár dny prohlásilo, že z platformy herních konzolí očekává podíl až 20% na svých příjimech pro některá období letošního roku? Těžko by to bylo, jen pokud by bylo dodavatel třeba grafických technologií. Zdá se, že starší spekulace o tom, že obě nové hlavní velké konzole budou více PC a budou stavět na procesorech AMD, jsou pravdivé. Jednak by to pak mohlo odpovídat oněm očekávaným % příjmů a jednak se objevily z velice důvěryhodných zdrojů parametry obou novinek.
Od poměrně spolehlivého zdroje unikly HW parametry nové generace Xboxu, která se představí již zanedlouho. Zda se, že skutečně bude stavět na procesoru AMD, který v případě testovací verze měl 8 jader a 1,6GHz. Grafikou pak bude také řešení od AMD a to Radeon řady HD 7000/8000 s DX11.1+ podporou s výkonem 1,2TFLOPS, což je úroveň modelu Radeon HD 7770. Pravděpodobně půjde o nějaké řešení vše v jednom na jedné základní desce.
K tomu bude mít konzole 8GB DDR3 paměti a ještě menší a rychlou 32MB paměť. Výbava by měla obsahovat pevný disk, Blu-ray optickou mechaniku, WiFi, LAN, zvuk, grafické výstupy, konektor pro Kinnect a ovladače atd.
Vzhledem k dobrým informacím, které zdroj úniku předkládal v minulosti, lze brát tyto informace sice jako stále nepotvrzené, ovšem jako velmi pravděpodobné.
Podobně velmi jasně to začíná vypadat i u konkurence. Ven se totiž dostal jeden s testovacích kitů, který tak jasně odhaluje HW stavbu nové generace herní konzole SONY. U té se jako u první spekulovalo, že SONY zcela opustí konzolový koncept a udělá novou generaci jako takové domácí HTPC postavené na PC technologiích.
Testovací kit (označení DVKT-KS000K) pohání procesor AMD FX Bulldozer s 8jádry, Radeon HD 7000 grafiku (AMD Radeon HD 7850 2GB), 8GB paměti a vše obvyklé. Je jasné, že toto nejsou finální specifikace konzole, zejména procesor bude jiný a určitě to nebude desktopová verze 8jádrového FX.
Stejně jako u nového Xboxu i u nového PS to vypadá, že použit bude sice 8jádrový, ale mnohem efektivnější (cenou i provozem) model postavený přímo pro tyto dvě platformy a to na nejnovějších jádrech Jaguar. FX procesory se v testovacích kitech a parametrech objevují proto, že mají podobnou architekturu, hlavně stejnou technologickou výbavu (instrukční sady) a 8 jader. Finální verze procesorů tak budou sice slabší, ale úspornější a levnější a výrazně kombinované s výpočetním využitím grafické části konzolí.
Jinak bych neměl obavy z nedostatečného výkonu nového zjevně x64 procesoru AMD, který evidentně na 90% bude pohánět nové konzole. Sice to není 3GHz FX-8350, ale to nevadí. Jistě jste si všimli, že ani současné Core i7 či FX-8000 procesory s 6-8 jádry a třeba i 12 vlákny, nejsou zdaleka využívány ve hrách. Optimalizace jsou většinou maximálně pro 4 jádra, 6 jader se sice na výkonu u her projevuje také, ale to hlavně proto, že se starají o další systémové věci, takže se 6jádrem je systém svižnější než se 4jádrem. Samotné hry ale málokdy na PC platformy využívají více než 4 jader a často ani to. U konzolí se mnohem více využívá prostředků, takže v případě, že by skutečně důsledně bylo využito výkonu všech 8 jader, paradoxně by výkon mohl být srovnatelný, nebo i lepší než je v současnosti u velkých procesorů a PC platformy. Nicméně by z této optimalizace profitovali i PC, protože by konečně byly jejich procesory využity herně naplno.
I tak bude podle reakcí vývojářů, kteří už nějakou dobu vyvíjejí hry pro tyto nové platformy, nový Xbox i PS4 výrazně lepší než stará generace. Zejména u PS4 sice vývojáři říkají, že je to naprosto jiné než u staré generace, ale mnohem jednodušší s většími možnostmi. Samozřejmě z výkonového skoku nejsou až tak nadšeni všichni, protože starší Xbox360 a PS3 byly v době svého uvedení na špici i proti PC, nicméně takový skok dnes jednoduše není možný (hlavně kvůli ceně a spotřebě potřebných komponent). Upřímně řečeno CELL architektura i PowerPC se dostaly do slepé uličky a komplikovali život vývojářům, proto ta změna. A grafické technologie jsou u nové generace mnohem výraznější skok po všech stránkách. Pořád budou nové generace konzolí mnohonásobně výkonnější a pokročilejší než stará generace, byť se budou moci srovnávat přinejlepším jen s mainstreamovým PC. Na druhou stranu i to současné mainstreamové PC zvládne všechny současné hry na plné detaily v 1080p a to nejsou nijak zvlášť dobře často optimalizované.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|