Není ani tak otázkou, jestli se vylepšené současné generace konzolí dočkáme, ale kdy.
SONY a MICROSOFT si ověřily velmi kladné přijetí výkonového vylepšení konzolí v rámci jedné generace. PRO varianty předchozí generace PS4 a Xbox One nestačily ani prodávat :). Zkrátka i konzoloví hráči chtějí upgradovat častěji než jednou za 6 let, zejména když to na vizuálu her bude poznat. Není tak žádným velkým tajemstvím, že obě firmy pracují na vylepšení současných PS5 a Xbox X modelů. A to zásadním. V hlavní roli jsou nové CPU a hlavně GPU od AMD. A vývoj obou platforem prý již velmi pokročil. Testovací kity nových „PRO“ variant údajně již brzy dorazí k herním vývojářům.
Načasování překvapení není. Obecně se očekává, že SONY a MS ohlásí novinky příští rok a pravděpodobně v listopadu 2023 vstoupí na trh. Nejpozději pak v roce 2024, ale spíše to bude konec 2023. Jde totiž také o kapacity výroby a dostupnost potřebných nových čipů od samotného AMD, které obě konzole pohání. Současné modely využívají starší 7nm architekturu ZEN 2, fakticky obě konzole pohání RYZEN 7 3700 procesor v kombinaci s RDNA „1.5“ Radeon grafikou. Vypadá to, že aktuálně dochází k přechodu na novou revizi konzolí, kde hlavní změnou je 6nm výroba místo 7nm proces, což přináší malé úspory na výrobních nákladech a spotřebě, ale z hlediska výkonu samozřejmě věci zůstávají stejné. A to takové, že pomalu přestávají stačit. Nároky her rostou, 4K je dnes prakticky mainstream (speciálně u TV) a nastupují stále ve větší míře 8K televizory. Vývojáři her by také rádi více používali Ray Tracing apod. ovšem zkrátka dnes už několik let starý hardware PS5 a Xbox X má jen omezený výkon a již představuje brzdu. AMD však nespí. Na trh už byly uvedeny 5nm ZEN 4 procesory (RYZEN 7000) a brzy se dočkáme také 5nm RDNA 3 GPU, a tedy Radeon RX 7000 grafik. A to máme konec roku 2022, takže minimálně celý aktuální půl rok už výroba těchto čipů běží naplno.
Je tak celkem snadno představitelné, že SONY i Microsoft využijí 5nm novinky AMD pro své vylepšené „PRO“ konzole v příštím roce. Umím si představit minimálně 6nm verzi RYZEN 7 5800X3D, co by procesorovou část a 6nm NAVI 33 (RX 7600), co by grafickou část. Obojí by mělo být v průběhu příštího roku cenově již dostatečně dostupné pro použití v konzolích. Posun výkonu by byl samozřejmě dost brutální vůči RYZEN 7 3700 a Radeon RX 5600 v současných modelech. Bavíme se o desítkách % CPU a 2,5 až 3x vyšším GPU výkonu. Měl by být dostatečně velký, aby s obvyklými ústupky „konzolovými herními detaily“ zvládaly „8K“ rozlišení alespoň se 30FPS a naprosto bez potíží pak 4K/60Hz hraní. Z hlediska výrobních nákladů a provozních vlastností, by se ZEN3D nebo dokonce ZEN 4 v kombinaci s RDNA 3, neměly výrazně lišit od současného staršího základu, takže i to je důležitý předpoklad k nasazení nové platformy do konzolí.
Ze strany vývojářů her to také není velká komplikace jako v minulosti, kdy mezi generacemi konzolí byly zásadní rozdíly. Současné konzole jsou funkčně ale x86 AMD PC, Xbox dokonce přímo jede na Windows 10, jen mají pochopitelně omezená rozhraní a jsou jednostranně orientována. Z hlediska vývojářů tam tedy nebude žádná komplikace, prostě jde jen o přechod na výkonnější PC systém při zachování kompletní kompatibility. Hry tak budou jen o nastavení úrovně grafických detailů pro jednotlivé verze konzolí. Doufejme, že to vyjde už na příští rok, protože současné Xbox X a PS5 už jsou zjevnou brzdou vývoje her a s ohledem na posun, který AMD se svými CPU a GPU již udělalo, není moc důvod s vydáním vylepšených PRO variant PlayStation a Xbox otálet.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|