Nepříliš povedený Xbox One se už prodává levněji i bez Kinectu. Nová generace už se připravuje.
Více než půl roku po startu prodejů konzolí nové generace, které jak víme jsou HW vlastně SW záměrně možnostmi omezené PC s x86 procesorem AMD Jaguar a grafikami AMD Radeon R7 GCN, už to vypadá, že to bude SONY, které se svou PS4 v souboji zvítězilo.
Jak PS4, tak Xbox One staví na stejném základu s tím, že Xbox má slabší verzi grafiky a je tedy i méně výkonný, což při už tak omezeném výkonu obou konzolí, zejména ve srovnání s moderními herními PC není moc dobré. Navíc Microsoft dlouho nechtěl ustoupit ze své strategie "pouze s Kinect". I díky němu ale je Xbox One výrazně dražší než PS4. K tomu ještě na rozdíl od SONY, neprodává Microsoft svou konzoli zdaleka všude. Až teprve letos v září, téměř rok po zahájení prodejů, se dostane třeba i na ČR. MS také začal nabízet Xbox One bez Kinectu, pro který přes velké sliby nenašli herní vývojáři skoro žádné využití.
MS tedy v září začne Xbox One prodávat i u nás a to za 11 tisíc bez Kinectu a 14 tisíc s Kinectem. Rozhodně to příliš k nákupům nesvádí. Je to výkonem velmi omezené a vlastně už zastaralé zařízení a za ty peníze se dá postavit minimálně stejně, ale spíše výkonnější mnohem univerzálnější PC a výrazně přitom ušetřit i na hrách.
Ale vraťme se ke konzolím jako celek. Ačkoliv se o nich v současnosti hodně mluví a všude se inzerují, faktem je, že proti PC jsou do počtu uživatelů výrazně v menšině. Samozřejmě výrobci konzolí se na jejich propagaci soustředí, protože je to výhodné. Když najdete dost bláznů, kteří si tuhle slabou, zastaralou a předraženou nic moc neumějící krabičku pořídí a dojíte je dál na výrazně předražených hrách a dalších poplatcích, to už vám zbude docela dost na propagaci. Každopádně světlým bodem je, že stávající konzole jsou vlastně PC s x86 a DX11/Mantle grafikou AMD, které máme i v našich PC (nebo mít můžeme). Z hlediska vývojářů her ideální situace protože hry jsou tak vlastně jen o nastavení detailů, co který HW dokáže utáhnout.
Nemusíte nic složitě portovat. To se vývojářům velmi zamlouvá. Už méně se jim zamlouvá značná výkonová propast mezi i současnými mainstreamovým PC a PS4/Xbox One. Problém je že konzole musí být celkem úsporná a levná, což jde samozřejmě proti možnosti do ní osadit výkonný HW. Výhodou stávajících modelů je ale vlastně snadná "upgradovatelnost". Tedy při zachování kompatibility mohou výrobci za 3-4 roky představit novou generaci s novou generací jinak stejného HW (nějaký nástupce AMD Jaguaru a AMD GCN GPU), který bude výrazně výkonnější a efektivnější. A že se k tomu tvůrci konzolí chystají, je znát z mnoha vyjádření. PS4/Xbox One mají málo paměti a málo grafického výkonu a limitují už současné hry. Problém je to hlavně když mnozí vydavatelé ukazují ukázky z her, které když udělají na PC, tak si konzolisté po vydání stěžují, že hra vypadá špatně, nebo když je předvádějí na konzolích, tak hry nevypadají moc next gen. Asi nejdále došel Ubisoft se svým Watch Dogs, kdy i 2 roky staré předváděčky vypadají lépe než PC verze a samozřejmě mnohem lépe než konzolové verze a není tajemstvím, že PC verze nevypadá tak dobře schválně - aby konzolové verze nevypadaly tak zle a aby grafiky GTX, kdy NV je partnerem UBISOFTu, nezaostávala za Radeony, jež jsou pro tyto nové hry lépe optimalizovány (jednak se na ně hry dělají protože jsou GCN Radeon karty v konzolích, ale také mají vyšší modely lepší parametry a čím náročnější hra, lepší detaily a vyšší rozlišení, tím mají Radeon GCN karty navrch před výkonovými konkurenty). Už se ale objevilo pár prográmků, které zpřístupňují některé grafické volby a hra tak na PC vypadá podobně, jako na předváděčkách:
Problém zaostávání konzolí PS4/Xbox One se bude prohlubovat s příchodem náročnějších titulů. MS a SONY tedy naznačují, že novou generaci konzolí představí spíše dříve než později a to v horizontu možná už tří, pravděpodobně ale 4 let.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|