Souboj nové generace konzolí zatím v prodejích i výkonově vyhrává PlayStation 4.
Microsoft už asi delší čas lituje svého rozhodnutí použít slabší grafické jádro a původního rozhodnutí vyčlenit část systémových prostředků pro KINECT, čímž ještě více omezil výkon konzole. MS už ale na KINECT dávno rezignoval. Mezi vývojáři a hráči nebyl o KINECT zájem, takže aktuálně MS zpřístupnil k využití i sedmé jádro procesoru AMD Jaguar, který pohání Xbox i PS4. Ten má i vyšší frekvenci, takže díky tomu má větší výpočetní výkon v případě Xboxu než u PS4, ale rozdíl je malý.
Nicméně na procesoru dnes jak víme, výkon v herní oblasti neleží. Nejen grafiku, ale i fyziku počítá hlavní GPU. A v této oblasti MS udělal před časem chybu. Ačkoliv stejně jako SONY dalo přednost grafické kartě AMD Radeon, MS zvolil jádro s menší počtem jednotek, navíc s DDR3 jako grafickou pamětí. SONY ale sáhlo po GPU s větším počtem jednotek a ještě využívá GDDR5 paměti. Výsledek? Výrazně vyšší výkon:
Při zhruba stejném výkonu CPU je GPU u Xboxu výkonnější v určité oblasti zhruba 15x, ale u PS4 je to 23x. A to je rozdíl, který u výkonově omezených konzolí hraje velkou roli, obzvlášť, když konzole zápasí i s dosažením plynulých 30, přinejlepším 60FPS v pouhých 1920x1080 rozlišení. Microsoft si tedy zpřístupněním 7jádra CPU výkonově celkově nepomůže. Samozřejmě z toho přesto kouká výhoda pro všechny, vývojáři her se konečně učí pořádně pracovat s vícejádrovými CPU, takže optimalizace na 8 jader by neměly být nijak vzácnými.
Přesto je samozřejmě na pořadu dne fakt, že výkon PS4/Xbox One rozhodně není dostatečný na nástup 4K. Nicméně za danou cenu je toho výkonu dost, stejně tak konzolisté jsou zvyklí z horšího vzhledu her a vizuální kvality, takže ledacos odpustí a ve srovnání se starou generací konzolí je ta nová přeci jen nesrovnatelně lepší a výkonnější. MS i SONY si ale mohou mnout ruce z prodejů nové generace a klidně mohou uvažovat už o nástupcích. Pokud zachovají HW kompatibilitu, což by neměl být při použití nové generace CPU a GPU od AMD žádný problém, klidně mohou třeba na konci roku 2016 vydat nové konzole pro 4K a pro vývojáře her to bude znamenat jen nutnost udělat graficky ořezanější verzi pro stávající konzole. Dost možná závody o novou generaci rozpoutá Nintendo, které připravuje svou novou generaci a podle všeho sáhne také po kompletní AMD platformě, ale v nové generaci.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|