Custom AMD platforma navržena jen a pouze pro hraní her. Zvládá i 4K rozlišení při 60FPS!
Microsoft se naštval. Hodně a oprávněně. Už ho opravdu nebaví roky prohrávat se SONY, takže nový Xbox SCORPIO vzal pěkně od podlahy a chystá se vážně vytřít z PS4 podlahu a po mnoha letech překonat PlayStation výkonem aktuální generace konzole. Máme potvrzené specifikace i spousta zajímavých věcí.
- AMD procesor a Radeon grafika v jediném čipu na míru.
Byla zde šance, že Microsoft použije zbrusu nové architektury AMD. Tedy ZEN architekturu pro procesory a VEGA architekturu pro GPU, obojí vznikající na nejnovějším 14nm procesu. K tomu nasadí HBM sdílené paměti. Jenže to by tahle revoluční platforma nejspíše nevyšla dříve, než na konci příštího roku (2018). Ostatně samo AMD podobnou platformu tvoří a plánuje a na trh se dostane právě příští rok. Takže stále více poslední dobou bylo zřejmé, že MS sáhne pro starší architektuře. Proti novým věcem také hovoří fakt, že ceny některých klíčových komponent, které navíc sotva vstoupili do ostré výroby, jsou hodně vysoko a pro konzoli, která má být i cenově přístupnější, se tak nehodí. Microsoft navíc potřebuje udržet co nejbližší kompatibilitu se současným Xbox, protože SCORPIO není nová generace Xboxu ale stávající vylepšená generace. A tak se rozhodl jít jinou cestou.

U PC víme, že když vzniká procesor nebo grafická karta nové architektury, tak jde na trh v době, kdy jednoduše neexistuje software, který by jej dokázal plně využívat. Microsoft ale ví, jaký software běží na jeho konzoli, která je navíc jednoúčelové zařízení. A tak se rozhodl jít jednak levnější, ale také funkčnější cestou. Protože herní konzole je spotřební zařízení, které se nedá upgradovat a za pár let přijde nová generace za které se vymění, nemusí řešit kompatibilitu s budoucími hrami a technologiemi a univerzální použitelnost dejme tomu za 5 let.

Vzal tedy hardware současného Xboxu a to, co AMD na aktuálních technologiích nabízí. I SCORPIO tak používá stále 8jádrový AMD JAGUAR x86 procesor, a nikoliv výkonnější ale zbrusu novou 14nm RYZEN architekturu. MS s AMD stávající JAGUAR ale notně vylepšily a také pořádně zrychlily. 8jader nově běhá na 2,3GHz místo jen 1,75GHz, což samo o sobě je 31% rozdíl. MS ve spolupráci s AMD udělaly i další změny ve výbavě a architektuře, a tak se nový čip nazývá Jaguar Evolved.

MS se rozhodl opět pro řešení SoC, tedy procesor i grafika jsou v jediném čipu. Samozřejmě vzhledem k požadavku vysokého herního výkonu musí být GPU část docela macek. Nicméně protože procesorová JAGUAR architektura je navržena pro TSMC výroby, tak 14nm výroba u GF nepřichází moc do úvahy. Takže nový čip je 16nm a vyrábí jej TSMC. A tak logicky nepoužívá ani nejnovější VEGA architekturu na míru postavenou zase na 14nm GF, ale jen vylepšenou stávající POLARIS, která je přechodovou architekturou mezi 16nm TSMC a 14nm GF, kam se AMD právě přesunulo. Konkrétně je součástí nového SCORPIO čipu vylepšené POLARIS 10 GPU. V případě této konzole má ale 40 výpočetních jednotek (Radeon RX 480 má jen 36) a takt je dosti vysoko. 1172MHz proti 1266MHz (maximální boost) u RX 480. Celkový výkon je 6TFLOPS proti 5,8TFLOPS u RX 480. Nicméně GPU je součástí CPU, takže celý čip má 360mm2 (RX 480 s POLARIS 10 má 232mm2, ale je také 14nm). Podstatný je samozřejmě nárůst výkonu proti stávajícími Xbox One, používajícímu také Radeon GPU, ale jen s 12 jednotkami na 853MHz. Nárůst výkonu je několikanásobný.

K tomu je zde výrazný nárůst výkonu a množství paměti. Scorpio má 12GB GDDR5, což je samo o sobě podstatným vylepšením proti zoufale pomalým 8GB DDR3 u současného Xbox One. Jedná se tedy o sdílenou GDDR5 paměť pro systém i grafiku, což používá SONY u PS4 od začátku a MS konečně pouští k vodě to stupidní ESRAM řešení. MS navýšil výkon i šířkou sběrnice. A protože samozřejmě ta je opět společná pro CPU i GPU, tak 256-bit, které používá samo osazené GPU POLARIS, by bylo omezením, MS přidal dalších 128-bit pro CPU. Výsledkem je sběrnice 384-bit v kombinaci s 12x 1GB GDDR5X čipy na 6,8GHz činí celková propustnost 326GB/s. Masivní zlepšení proti současnosti. Navíc novinka bude mít 12GB místo jen současných 8GB, kdy 4GB zůstanou vyhrazeny pro Windows 10 systém a aplikace a celých 8GB paměti bude k dispozici čistě pro hry. V současnosti mají Xbox One a PS4 Pro 8GB paměti z toho jen 5GB je k dispozici pro hry.
Z hlediska možností a výkonu konzole je Xbox SCORPIO násobkem současnosti. Ačkoliv to není nová generace, rozhodně má výkony a přínosy nové generace. MS se však snaží udržet maximální kompatibilitu i rozumnou cenovku, takže vsadil na prověřené architektury AMD, nechal si je upravit je a vylepšit na míru. A to samo o sobě je zajímavé. MS přiznává, že v podstatě udělal všechny vylepšení na míru pro hry. Pro současné hry a herní engine a hlavně jeho vlastní DirectX12. Nic víc jej vlastně nezajímalo. Výsledkem tak je HW udělaný jen a pouze na hry, a tak poprvé je reálně možné, že něco na konzoli poběží lépe než na univerzálnější PC platformě, protože na rozdíl od PC je čip nového Xbox vyrobený jen a pouze na míru současným hrám. Což se MS dělalo snadno i proto, že současné hry používají kvůli konzolím technologie na míru AMD (která DX12 podporuje v základu), a to přesně té platformě, kterou MS vzal jako základ a vylepšil.

MS potvrzuje, že současný HW zvládá 4K rozlišení a to při 60FPS. A to zatím bez optimalizací her samotných, k čemuž se MS teprve chystá. Využívá i technologie AMD pro VR, FreeSync, akceleraci zvuku atd. Nový Xbox One SCORPIO tak má dost výkonu na to, zvládat současné hry v 1080p ne při 30FPS ale klidně až 120Hz. 4K míří na minimálně 30, ale zvládat bude i 60FPS. MS přitom počítá s profilováním her a přizpůsobování se rozlišení připojeného displaye. O výkonu a použitelnosti pro VR pak nepochybujeme.

(FORZA na Scorpio bvěží ve 4K při 60FPS)
MS věnoval pozornost i chlazení, kdy celý čip a paměti jsou najednou chlazeny velkým pasivem s VaporChamber technologií základny (velká heatpipe) a jediným velkým ventilátorem. Konzole disponuje nadále BluRay mechanikou, ale nově ve verzi UHD pro 4K. A bude mít 1TB 2,5“ disk, což si osobně myslím, že je škoda, protože SSD by tomu rozhodně slušelo a nahrávací časy jsou s SSD znatelně nižší už u současných konzolí. SSD by tam mělo být prostě v základu.
- Microsoft se naštval a SONY bude mít problém!
Pokud plánujete nákup konzole, doporučuji opravdu počkat. Nový Xbox Scorpio dorazí na podzim a už parametrově dává jasně najevo, že současné Xbox a PS4 modely převálcuje. SONY jeho nedávno vylepšený PS4 PRO opravdu stačit nebude:

Nový Xbox má stejných 8jader AMD JAGUAR ale s vylepšením a na vyšším taktu (2,3 vs 2,1GHz). K tomu má 40 AMD Radeon GCN jednotek na 1172MHz místo „jen“ 36 na 911MHz u SONY. 12GB GDDR5 paměti a 384-bit s 326GB/s je také znatelně více než 8GB a 218GB/s u SONY. Jako konzole vypadá Xbox opravdu tak, že SONY po mnoha letech přijde skutečně o vedoucí pozici. PS3 i PS4 byly vždy HW a výkonem lepší než Xbox, ale to tento rok zjevně končí. Ledaže SONY se chystá využít nové platformy AMD (ZEN+VEGA) a už letos oznámí novou PS5 na příští rok ;). Každopádně nový Xbox SCORPIO bude bez konkurenčně nejvýkonnější konzolí na trhu s výkonem dostatečným i na hraní ve 4K a tedy poměrně atraktivní řešení pro hráče, byť univerzalita tomu bude nadále chybět. Nicméně pro vývoj her je nový Xbox dobrá zpráva, větší soustředění na 4K, optimalizace využití více procesorových jader i více paměti atd.

Současně také zlepšení využití architektury AMD GCN a stávajících technologií AMD i Windows 10 samotného, z čehož budeme těžit i na PC platformě (minimálně v případě AMD komponent), protože zejmna u Microsft Xbox, což je vlastně AMD PC na Windows 10 už nelze mít k PC blíže.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|