Časová exkluzivita, obsahová exkluzivita a špatné porty. Konzole už zase kazí hry všem.
Na skončeném GamesComu se hráči dočkali hned několika nepříjemných novinek. Za většinou stojí Microsoft a Sony, kteří ve snaze prodávat své nevýhodné konzolové platformy, doslova ničí spousta her všem ostatním. Za vším stojí samozřejmě peníze, jenže cílem není udělat hru co možná nejkvalitnější, cílem je prodat konzoli.
Ať PS4 nebo Xbox One, obě jsou v podstatě zbytečné. Základem je poměrně slabý PC, který se stejným výkonem a lepší výbavou lze bez problémů za jejich cenu pořídit a hlavně takový PC bude mnohem užitečnější a bude toho umět více než jen ty hry. Bohužel v uplynulých letech byly konzole masivně propagovány (samozřejmě za peníze konzolistů), takže uživatelská základna čítá desítky milionů uživatelů, kteří ale zároveň velkou měrou přispívají úpadku herního průmyslu a her vůbec.
Hry dělané pro konzole jsou technologicky zastaralejší, grafický výrazně jednodušší, herně méně nápadité a náročné a hlavně až na velmi vzácné výjimky, neposouvají herní průmysl vpřed, ale v posledních letech stojí za valnou většinou věcí, které jej posouvají vzad. Samozřejmě se najdou tací, kteří budou tvrdit, že tomu tak není, ale je to samozřejmě nesmysl. Pokud by hra byla dělaná hlavně na PC, jsou technologické a grafické možnosti mnohem větší, stejně jako PC platforma nabízí většinou zajímavé možnosti inovací - ne náhodou vzniká na PC většina malých zajímavých her.
Bohužel konzole ničí i ty hry, které směřují na PC. Aktuální módou je časová exkluzivita, kterou dokonce neváhají někteří tvůrci omlouvat tím, že chtějí hráčům poskytnout nejlepší možný zážitek ze hry. V lepším případě ale následuje o několik měsíců PC verze se všemi DLC s vylepšenou grafikou a technologiemi, která evidentně poskytuje zážitek mnohem lepší, v horším případě vyjde port, který má hromadu nedostatků a konzolových prohřešků. Tím je neustále poškozován vývoj her i samotní hráči.
Nejnovějším případem je časová exkluzivita chystaného velkého TOMB RAIDER, která nadzvedla hráčskou obec, kdy tvůrci hry lžou vyloženě hráčům do očí. Snad ještě více ale naštval hráče CDProjec. Firma, která vyrostla na PC hráčích, která dělá hry hlavně pro PC hráče, najednou udělala bohatší speciální sběratelskou edici chystaného Zaklínače pro Xbox One. Mnozí hráči jsou oprávněně naštvaní, zejména ti, kteří nemalými penězi vývoj hry podporují a opravdu není jasně, proč jim firma plivla tímto způsobem do tváře a zvýhodnila Xbox One verzi.
Nicméně to je jen špička ledovce. Celá situace začíná být velmi vážná. Technologicky a výkonem omezené konzole zase hrozí zastavením vývoj. Stačí, že ničí hratelnost různým zjednodušováním herní mechaniky, obsahu atd. nejhorší na tom je, že za tím vší stojí samotní hráči. Hráči, co si koupí nevýhodnou konzoli a platí o třetinu více za horší kvalitu stejných her proti PC, kdy PC verze pak nemají kvůli konzolím ty kvality, které by mít mohly a měly.
Mnozí navrhují ničení konzolí, ale to nemá smysl. Jednoduše vyrobí novou. V této souvislosti by tak bylo na místě spíše v přeneseném smyslu otřepané "zabij bobra, zachráníš strom", tedy něco na způsob " zabij konzolistu, zachráníš hru". Čím méně bude konzolistů, tím méně budou mít SONY a Microsoft na propagaci konzolí a kupování exkluzivit a tím méně tedy bude vývojářů, kteří budou dostávat těžké peníze za nic. S koncem konzolí by se tak herní tvůrci museli zase začít snažit. Je zajímavé, že 15 let zpátky vznikali nejlepší hry na nejpokročilejších technologiích a vývoj šel dopředu. Proč to dnes nejde? Protože díky konzolím mnozí zjistili, že za málo práce mohou mít velké peníze. Mnozí vývojáři by se tedy těžko vyrovnávali s tím, kdyby museli hry dělat tak, aby byly maximálně kvalitní a jen ta kvalita by prodávala. Žádné peníze za exkluzivitu, žádné penze za předražené hry. Prostě hra by musela být kvalitní, aby ji hráči skutečně kupovali. A jak víme, kvalitní hra na PC nemá s prodeji a velkými zisky nikdy problém, ale to dá práci.
Bohužel dokud budou existovat lidi ochotni vyhazovat peníze za nevýhodné konzole a kvalitativně odfláknuté předražené hry, půjde herní průmysl do kytek. Cílem hráčů by tedy nemělo být zbavit se nějakého druhu zařízení, ale hráčů, kteří tuto situaci vyvolávají a donutit vývojáře dělat hry pořádně. Bohužel propagace spotřeby na úkor kvality pokračuje a mnozí si to ještě pochvalují. Tak co s tím uděláme?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|