Xbox 360 se změnil. Technologicky vyspěl. Microsoft věří, že odstranil kvalitativní problém konzolí ...
Ať už se jedná o procesory nebo grafické čipy, výhody lepšího výrobního procesu jsou asi každému známé. Menší velikost, nižší výrobní náklady, nižší spotřeba a možnost dosažení vyšší frekvence. Proto již existující čipy často procházejí tzv. die-shrinkem a v „novém kabátě" se ucházejí o naši přízeň. A právě podobnou změnou kabátu prošla konzole od Microsoftu, starší kabát Zephyr byl odhozen a před zimou Xbox 360 obléká nový slušivý Falcon. Očekávaná změna však postihla pouze jedno z dvojčat, ptáte se které?
Xbox 360, co by první zástupce next-gen konzolí, který se dostal na trh, je tu s námi již poměrně dlouhou dobu. Nedávno byl sice předstižen v počtu prodaných kusů novým fenoménem pod názvem Wii, avšak stále si vede poměrně dobře ve srovnání s PS3. Slušnou ránu svému produktu letos uštědřil samotný Microsoft, když oznámil, že v podstatě každá dosud vyrobená konzole je vadná. K tomu dodané statistiky uvádějí poruchovost dosahující 33%. Zhruba třetina majitelů Xboxu 360 si tak již mohla na vlastní kůži vyzkoušet „3 rudé kruhy smrti - 3RROD" někde označované jako „3 rudá světla smrti - 3RLOD". Princip je však stejný. Vaše konzole vám „milým" červeným znamením oznámí, že vyžaduje servis a na hraní můžete zapomenout.
Na webech se samozřejmě rozhořely diskuze na téma, kdo za to může. Vina padla na jedno z dvojčat, i když to je v tom dá se říci i trochu nevině. Uvedenými dvojčaty mám na mysli procesor Xenon a grafické jádro Xenos, vyráběné doposud 90nm procesem. Jak se zjistilo, vinu nese Xenos, který je nedostatečně chlazen a díky faktu, že komponenty, které se vyskytují kolem Xenosu nejsou kvalitní tak, jak by se čekalo, dochází k různým poškozením, kdy se prostě některé komponenty po čase tepelně unaví. Prvním řešením od MS byl přídavný chladič s heat-pipe, který je možné vidět na obrázku. Jak se však ukázalo, ani ten nedokáže problém vyřešit. Logicky se tak čekalo na přechod na 65nm proces, který by snížil spotřebu a produkované teplo. Tato změna nyní přišla ovšem s určitým ale.
Nové konzole vydané například v Halo3 edici již v sobě nesou tzv. „Falcon" - revizi hardwaru, pod kterou se skrývá procesor Xenon vyráběný modernějším 65nm procesem, ano čtete správně Xenon a nikoli grafický čip Xenos (ATI). Dá se tak předpokládat, že kromě výrobních nákladů došlo i ke snížení spotřeby čipu, jelikož jeho frekvence zůstává samozřejmě stejná. To je samozřejmě plus pro uživatele. Problémem ovšem je, že grafické jádro Xenos i nadále zůstává na 90nm a problém s teplem, které produkuje, tak zůstává nevyřešen. Podle dodaných obrázků, které porovnávají starší Zephyr a novější Falcon verzi jsou znát určité změny na použitých chladičích. Ty ale pouze dokládají nižší spotřebu nového Xenonu. Chlazení Xenosu zůstává, dá se říci, stejné.
Celkově je tato změna rozhodně důležitá. Nepřináší sice to, co většina lidí čekala, ale je to krok kupředu. Výrobní cena Xenonu by měla podle všeho klesnout zhruba o 50%, což se může do budoucna pozitivně projevit na ceně celé konzole. Jistá úspora v produkovaném teple je také plus, i když nepřichází na tom nejvhodnějším místě. Co se týká problému s rudými kruhy smrti a vysokou úmrtností Xboxu, zde je stále otazník. Nový přidaný chladič problém zdá se neřeší, když uživatelé, kterým Microsoft vrátil opravené konzole s novým chladičem, se s tímto problémem setkávají opakovaně. Nezbývá tedy než počkat, zda se nového kabátu nedočká i Xenos, je jisté, že zima mu ve stávající podobě určitě nebude.
Zdroj: DailyTech
|