iPhone 5 zdaleka nedosahuje prodejů, jaké si Apple představoval. A není to jediný "potížista".
Apple bude zdá se jednou z dalších velkých firem, která se přesvědčí, že růst není nekonečný a že od určitého bodu vede cesta jen jedním směrem a to dolů. A je to lekce důležitá pro další rozvoj firmy a v historii Apple to rozhodně není poprvé, co se firma blíží do nějakého toho bodu zvratu.
Apple si rozhodně nemůže stěžovat na příjmy, které jsou pořád pohádkové. Na druhou stranu v poslední době se mu poněkud nedaří tak, jak byl zvyklí na poli produktů. Zdaleka už jen nesklízí chválu a obdiv davů. Problémy začaly už uvedením modelu iPhone 4S, který nebyl přivítán s nějak velkým nadšením, ale až iPhone 5 byl přijat skutečně velmi chladně. Částečně i proto, že parametrově ani výbavou není úplně TOP chytrým telefonem na trhu a konkurence, zejména Galaxy S3, která jej předstihla i v prodejích, mu hodně zatopila. Apple se úplně nezadařilo ani s menším iPadem, kterému je vytýkáno nízké rozlišení s ohledem na cenu přístroje a opět obrovskou konkurenci. Pořádnou ostudu si Apple uřízl i svými mapamy, které nakonec musel v podstatě stáhnout a opět přejít na konkurenční Google, protože ty jeho byly pro uživatele skoro životu nebezpečné.
Apple už dokonce musel přijmout opatření, o kterém by dříve ani neuvažoval. Snížil objednávky komponent pro výrobu telefonů iPhone 5 a to dokonce na polovinu původně plánovaného množství. Osobně bych netvrdil, že je to nějaký zásadní problém, jenom se prostě prodá méně těchto drahých telefonů, než se předpokládalo. Apple na tom rozhodně prodělávat nebude, vzhledem k maržím, které má. Přesto je zajímavé se podívat na důvody, proč se iPhone 5 až tak nedaří.
První z nich jsem již jmenoval, iPhone5 má řadu konkurentů a některé jsou prostě technicky a parametrově lepší. Druhou věcí je, že Apple iPhone už ztratil punc exkluzivního zboží, protože nemůžete něčeho prodat za poslední roky desítky a desítky milionů a tvrdit, že je to za ty peníze stále stejně exkluzivní. Třetí věcí je, že podle posledních studií Apple ztrácí přízeň mladých. Už to prostě není tak jedinečné cool zařízení ani značka, jako dříve. Dle mého názoru je ale zásadní věcí, kromě prvního důvodu, i prostý fakt, že zákazníci Apple jsou značce věrní. Takže nový iPhone si většinou kupuje majitel staršího iPhone. A to je problém a zdaleka ne jen iPhone modelů. Je to třeba i problém Galaxy S2 vs Galaxy S3 a dalších.
Asi víte, na co narážím. Na fakt, že majitel staršího modelu, který umí úplně všechno co ten nový model, prostě nemá ten nový model důvod pořizovat. Prostě nestojí za to vyhodit několik tisíc korun za to, že získáte funkčně to samé, jen třeba s vyšším rozlišením displaye a čtyřjádrovým procesorem, který stejně nikde nepoznáte. Prodeje iPhone 5 jsou tedy proti očekáváním nižší z velké části proto, že majitelé iPhone 4/4S a dokonce i někteří majitelé staršího iPhone 3, nevidí důvod, proč si ten nový iPhone 5 kupovat, dokud starý slouží a na vše, na co SmartPhone stačit má, plně dostačuje. A já se nedivím. Jenže s tímhle výrobci ve svých doktrínách nekonečného růstu jaksi nepočítali. A jsem toho názoru, že se s tím počítat budou muset naučit. A zdaleka ne jen výrobci telefonů, ale letos to hodně pocítí i výrobci Tabletů atd.
Doufejme, že se to někteří nebudou snažit vyřešit nějakými "kurvítky", které by po určité době, třeba těsně po záruce, jaksi starý přístroj "rozbily", abychom si museli koupit nový. Bohužel to není až tak nereálné.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|