Snaha zvýšit ceny telefonů, aby kompenzovala klesající prodeje, nevyšla. Apple je na sestupu.
Kvalita a funkčnost rozhodně nejsou to, co by produkty společnosti Apple vystihovalo. Zejména v posledních letech dává Apple mnohem větší důraz na značku a okázalý design, než na funkčnost. Ta je často podřízena designu a je kompromisem. Kvalita v poslední době také kulhá na obě nohy. Chyby v designu, zpracování i fungování má prakticky každý. Některé jsou dost vážné, odcházející touchbary, z výroby ohnuté iPady, mizerný a předražený servis na iMac a vůbec chování k zákazníkům a servisování Apple produktů třetí stranou. Apple opravdu není společností, která by myslela na dobro svých zákazníků a nabízela jim odpovídající kvality a služby za jejich peníze. Apple myslí v první řadě na své zisky a příjmy. A dařilo se jí roky vybudovat značku natolik, že mnoho lidí vnímají Apple produkty za to nejlepší, co na trhu je (ačkoliv k tomu mají často velmi daleko) jen proto, že jsou prostě drahé, či vlastně nejdražší. 30 tisíc za tablet, 150 tisíc za notebook nebo 40 tisíc za telefon, to je realita Apple uživatelů. Prodeje vlastních orgánů, aby se mohli chlubit Apple zařízením, nejsou ničím neobvyklým. Značka je to, co Apple prodává a mnozí se na to nechají snadno chytit.
Nicméně právě kvalitativní potíže posledních generací produktů, technologické zaostávání za konkurencí zejména v oblasti telefonů a šílené ceny aktuálních iPhone modelů, stojí za tím, že Apple padá z piedestalu. Její poslední kvartální výsledky sice nedopadly nijak katastrofálně, ale výrazně ztratila. Více sice utržila za služby, ale prodeje klíčového produktu, tedy mobilních telefonů iPhone, které tvoří 2/3 příjmů společnosti, se výrazně propadly a stáhly společnost v hospodaření o několik % pod to, co očekávala a na co byla zvyklá.
Apple se to navíc snaží tajit, kdy přestal zveřejňovat kolik telefonů vlastně prodal. Analytici ale stále čísla mají. A v Q4 2018 Apple prodal jen 65,9 milionu iPhone, čímž nepřekonal ani SAMSUNG a výrazně zaostal za výsledky Q4 2017, kdy prodal 77,3 milionů. A nejen to, je to nejhorší výsledek od doby, kdy masová popularita iPhone nastartovala, konkrétně od roku 2013. V Q4 2016 totiž prodal 78,3 milionu a o rok dříve 74,8 milionu. Prodeje iPhone tedy citelně klesly a 65,9 milionu v aktuální situaci je prostě mizérie, i když vzhledem k tomu, co ty telefony stojí, je to pořád neuvěřitelné, kolik lidí prakticky vyhazuje obrovské množství peněz z okna za něco tak banálního, jako je mobilní telefon.
Samozřejmě pokud telefonům rozumíte, tak současná nabídka iPhone vás musí skoro urazit. Za šíleně vysoké ceny Apple často nenabízí ani to, má řada telefonů o třetinu či dokonce polovinu i více levněji. Neexistuje naprosto nic, co by nějak ospravedlnilo ceny současných modelů iPhone. No a tak jednoduše Apple došli lidi, kteří se nechají utáhnout jen na to logo a značku a mají telefon hlavně na předvádění se před okolím (že na to mají, i když v drtivé většině je opak pravdou). A nedařilo se hlavně na trhu, kde je prakticky kulturní povinností a zvykem se předvádět, že na to mám i když nemám. Čína.
Vůbec v Asii je Apple velmi slabý, ale to je pochopitelně vzhledem k cenám. Nicméně i politické tlaky ale i kvalita a technologie současné čínské produkce, objektivně Apple kromě značky nemá moc co nabídnout natož nějak ospravedlnit ty šílené ceny. Někteří už nemají orgán, který by mohli prodat kvůli novému iPhone. Zákazníci, jaké Apple hledá, v Číně i okolí prostě neexistují. A Apple to bude muset řešit, protože se stávající politikou už na Západě nemá kam růst a Čína a Indie jsou kvůli velikosti prakticky hlavním světovým trhem. Bohužel kromě značky nemá Apple moc co nabídnout. Technologicky zaostává, cenově si můžete za cenu jednoho iPhone Xs koupit hned několik lépe vybavených telefonů Čínských výrobců a současná politická situace a stoupající nacionalismus v Číně, kdy Apple má navíc v plánu přesunout výrobu z Číny do sousedních zemích, tak určitě také nepomáhá.
Prakticky vzato objektivně nedává žádný smysl dnes současné modely iPhone telefonů koupit, protože za ty peníze prostě nestojí. Není nic, v čem by Apple kromě ceny vynikal nad konkurencí, natož s takovým rozdílem, aby tomu cena odpovídala. Přesto stále bych jeho výsledek 65,9 milionů prodaných iPhone jen v Q4 2018 neoznačil za katastrofální, protože evidentně je na světě dost lidí, kteří o tom, jestli daný produkt stojí za ty peníze a nabízí kvalitu, funkčnost a technologie odpovídající ceně, prostě neřeší. Nicméně takových zákazníků je na světě naštěstí omezené množství a Apple evidentně tuhle skupinu už vyčerpal. Všichni jsou tedy velmi zvědaví, jak to vyřeší. Řešení je prostě jednoduché, potřebuje globální cenově dostupný model, nástupce iPhone SE. Prostě telefon za cca 10 - 13 tisíc, který by oslovil masy lidí, kteří dají na značku, ale jsou ochotni zaplatit jen rozumnější cenu. Technicky vzato Apple má telefon, který zpracováním i výbavou střední třídě odpovídá. IPhone XR, ale ten prodává za 23 tisíc.
Je totiž nadále pravdou, že Apple sice prodá méně telefonů než konkurence, ale shrábne většinu zisků z celého trhu, protože má několikanásobně vyšší marži než kdokoliv ostatní. V ceně Apple přístrojů vás nestojí nejvíce kvalita, technologie ale právě marže pro Apple. Pokud by byla standardní, jako mají větší západní výrobci, ceny telefonů by byly o třetinu i více níže. Nic jiného za tím nehledejte. Jediné, co je teď jasné, že Apple s tím bude muset něco udělat, protože akcionáři nejsou spokojení.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|