Na barvu a značku většinu zákazníků v ČR výrobci neutáhnou ...
Na rozdíl od jiných trhů, kde zákazníci často hledí na hlouposti typu značka, barva atd. v ČR mají výrobci těžší práci. Na základě průzkumu, který si zadalo několik výrobců mezi českými zákazníky a zájemci o mobilní PC vyplynulo, že zákazníci v ČR chtějí stále vědět, co je uvnitř a vybírají hlavně na základě technických parametrů.
Rozhodně nás může těšit, že si svými testy a postřehy ohledně novinek na mobilním trhu jen nemlátíme prázdnou slámu. Čeští zákazníci se totiž o testy a hodnocení vč. doporučení specializovaných stránek a magazínů hodně zajímají a slouží jako hlavní zdroj informací při výběru. Celkem zajímavě dopadla otázka, ohledně doporučení rodiny/přátel. Jen 27% mužů uvádí tuto oblast jako zdroj informací při výběru naproti 46% u žen - co to o čem vypovídá nemá moc smysl komentovat :).
Při rozhodování hraje největší roli technické parametry a výdrž baterie následované logicky cenou. Značka, barva nebo názor přátel a kupodivu i třeba hmotnost nehrají přitom rozhodování velkou roli. Ono obecně až na pár firem které mají fanatické příznivce schopné kupovat jen tu jednu značku i když má deset dalších lepší produkty, většina zákazníků jsou inteligentní lidé a věcí, že žádné logo žádnou skutečnou funkční přidanou hodnotu nepřidává. Drtivá většina lidí si také dělá minimálně několikadenní průzkumy, než nakoupí, což lze jen ocenit! Neméně zajímavou informací je, že lidé by si rádi před nákupem prohlídli fyzicky to, co budou pořizovat a nelitují návštěvy kamenného obchodu. V této souvislosti stojí za připomenutí, že v ČR neexistuje větší veletrh či akce, kde by se hromadně novinky z IT prezentovali. V minulosti fungoval INVEX, který údajně zanikl, protože lidi neměli zájem vidět naživo novinky, které si mohli přečíst na internetu. Jsem toho názoru, že je to prostě nesmysl a i tento průzkum ohledně cestování za možností prohlédnout si naživo produkt před nákupem, tomu dává za pravdu.
Snad jen bych rád dodal, že mnoho lidí se dnes nechává zlákat nákupem mobilního PC, aniž by mobilní PC vůbec potřebovala. Spousta lidí jej nikam nenosí atd. je jasné, že nabídka obchodů k tomu svádí, ale možná by pro mnoho zákazníků bylo zajímavým zjištěním, že koupě NB, pokud jej neplánujete nosit každý den apod., se prostě nikdy nevyplatí. Notebook je v průměru méně spolehlivý než desktop, poměr cena-výkon je znatelně horší, možnosti rozšíření omezené (+další finanční náklady), omezená je i ergonomie a řada dalších věcí. Doufám tedy, že čeští zákazníci vědí i toto, ale pokud bych měl soudit na základě výsledků této ankety, tak by na tom se znalostmi ohledně PC měli být skutečně dobře :). A co vy?
Zdroj: Toshiba
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|