Setrvačnost zákazníků udržuje současné iPhone na čelních pozicích prodejů, ačkoliv jsou zastaralé.
Asi tomu nebudete mnozí věřit, ale v době, kdy mnozí prahnou po technologických novinkách a neváhají za ně utrácet značné částky se najde stále mnoho lidí, kteří neváhají tyto značné částky utrácet za zcela zastaralé modely. Příkladem je i iPhone 5S, který ačkoliv nemůže v žádném ohledu soupeřit s výkonem, výbavou a parametry nejnovějších, často i levnějších současných špičkových SmartPhone, stále si udržuje skvělé prodeje. Pravděpodobně je to ale i dáno tím, že Apple uživatelé vlastně nemají ani na co jiného přejít a pokud ze starého modelu (ať už dobrovolně nebo ne) chtějí přejít na jiný, ale zůstat ve stádu Apple, je 5S jediné, co firma nabízí. Přes výborné prodeje nelze zamaskovat to, že někteří Apple uživatelé přeci jen přecházejí na Android a ten samotný dává Apple platformy pořádně na zadek. Jako ostatně všem. Nemluvě o tom, že nabídka špičkových SmartPhone na Androidu je opravdu široká a to lze některé z nejlepších kousků pořídit i za několikanásobně nižší cenu, než podstatně horší a zastaralejší iPhone 5S. Za dob S.Jobse se Apple prezentoval jako technologický leader a nastavoval směr. A nutno přiznat, že v mnoha oblastech, ačkoliv Apple vlastně nepřicházel s originálně novými myšlenkami, dokázal je prodat a prosadit na trhu. Příkladem může být jak design telefonů, tak nástup tabletů atd.
Jenže S.Jobse už není mezi námi a nelze si nevšimnout, že od jeho odchodu Apple vlastně nepřišel s ničím výrazně zajímavým, snad s výjimkou designu MacPro počítače na X79 (ten se nám hodně líbí). Na poli mobilit mu ale jasně ujíždí vlak. Technologicky firma zaostává za mnoha konkurenty se svými současnými modely a prodeje táhne marketing a setrvačnost zákazníků, rozhodně jej netáhnout technologické inovace představovaných Apple produktů, což nelze popřít. Apple ztrácí vůči Androidu (a službám Google), Samsung jej dohání mílovými kroky a Apple poněkud zaspal i nástup chytrých hodinek a nositelného HW, i když to se dá ještě v jeho případě určitě dohnat. Apple zkrátka nepřipomíná ten "Jobsův Apple", který nejen uměl své novinky prodávat, ale také s nimi přicházet v pravý čas a skutečně minimálně trochu udávat směr. A tak se všichni ptáme, dokáže Apple na chystaném představení nové generace iPhone předvést, že nezapomněl?
Vzhledem k tomu, že uvedení iPhone 6 už není daleko a návrh už musí být dokončen a brzy odstartuje ostrá produkce, na internet unikají nějaké ty podrobnosti. Jak asi víte, Apple iPhone je přes všechno vlastně další z čínských produktů, konkrétně jej vyrábí Foxconn a ten samozřejmě už ladí linky a technologie. Apple je rozhodně jeho nejnáročnější zákazník, pokud jde o technologie zpracování atd.
Letos na podzim by měl být představený 4,7" model a možná už ten bude vybavený místo Gorilla Glass technologií safírového skla, kde se Apple dost činí a nedávno si podalo zajímavé technologické a designové patenty s tímto sklem spojeným. Od 4,7" iPhone 6 se obecně neočekává velká revoluce designu. Pravděpodobně bude jen o něco oblejší a hlavně tenčí a lehčí, stále vyrobený hlavně z kovu.
Rozhodně bude mít minimálně FullHD display, ale vzhledem ke konkurenci a tomu, že SAMSUNG a další výrobci už uvedli na trh mobily s ještě větším rozlišením, není vyloučeno ani to, že je Apple bude následovat. Pod tím vším samozřejmě bude nová platforma AMR Apple označená jako A8. Ačkoliv jsou na ARM trhu tací, kteří za každou cenu uvádějí platformy se stále větším počtem jader, někteří jako Qualcomm a právě Apple považují více jader za nesmysl a dávají přednost menšímu počtu jader, ale na vyšší frekvenci, což se v praxi ukazuje jako výkonnější i úspornější řešení. Apple A8 by tak měl mít nadále jen 2 jádra, stále 64-bit ale frekvence naroste ze současných 1,4GHz na 2GHz. Díky 20nm výrobě proti 28nm by tak měl sice podstatně narůst výkonu, ale zároveň se sníží spotřeba. Rozhodně lepší výkon můžeme čekat i od grafické části.
Od 4,7" iPhone 6, který se představí pravděpodobně ke konci září, nečekáme žádnou velkou technologickou revoluci, ale lze očekávat, že Apple rozhodně dohoní něco z těch cca 2 generací, které aktuálně technologicky ztrácí na konkurenci. Jenže 4,7" model by neměl být tím jediným. Apple nemůže ignorovat popularitu Phabletů, tedy 6" telefonů, které mají možnosti a rozumnou velikost telefonu, ale přitom dokáží nahradit i tablet. Na rok 2015 tak Apple údajně chystá 5,5" model, který nabídne až 128GB úložného prostoru a pár dalších vylepšení. Mluví se také o tom, že při jeho návrhu designu Apple podstatně více využije technologii safírového skla.
V budoucnosti pak můžeme od Apple čekat další inovativní design na bázi safírového skla, které umožní i výrazně transparentní design. Mluví se také o iWatch a dalším nositelném zařízení, které by se mělo objevit ještě letos. Zkrátka Apple tak trochu dohání konkurenci, ale nepochybuje o tom, že to dokáže prodat a obchodně tak bude velmi úspěšný. Ačkoliv i Apple pociťuje tlak na cenu, kdy i on musel s maržemi dolů, stále má Apple násobky toho, co většina ostatních a zákazníkům to tak pravděpodobně vyhovuje. Uvidíme, co Apple nabídne na poli SW, i když zde má nevýhodu a téměř určitě nemůže Google a jeho ANDROIDu a službám nikdy skutečně konkurovat, zvlášť když se ANDROID usadí letos téměř všude od aut, přes TV atd. Nicméně Apple asi ví, že s Google soupeřit nemůže, takže nemá v tomto ohledu žádná velká očekávání. Co jej těšit může, je pozice MICROSOFTu, kterému se snaha o napodobení "Apple modelu" jako výrobce a prodejce, dosti nedaří a jeho Windows Phone platforma paběrkuje s několika málo %.
Osobně si myslím, že APPLE může mít zájem o získání většího podílu a tak se možná opravdu dočkáme "levného" iPhone, což bude současný 5C, který by mohl poměrně výrazně zlevnit, obecně ale Apple rozhodně nebude chtít ceny svých produktů nějak snižovat, pravděpodobně by to případný nárůst prodejů stejně nedokázal vyvážit, protože ANDROID jako platformy přeci jen má pár trumfů od mnohem většího výběru dostupných modelů, po služby Google atd., takže pro většinu uživatelů nehledících na logo a značku, nebude pravděpodobně Apple nikdy příliš zajímavý a Apple samotný asi nebude chtít ještě více ztrácet punc výjimečnosti, když už nyní, při prodejích desítek milionů kusů, přeci jen mluvit o výjimečnosti můžeme horko těžko. Přesto je rozhodně dobře, že Apple je jaký je a představuje zajímavou alternativu a kdo ví, třeba opět přijde s něčím zajímavý, což ovlivní směr i ostatních, peníze a možnosti na to má.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|