Evropa bude mít USB-C jako povinný jednotný konektor pro mobilní telefon, tablety atd. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 01 February 2020
altJednoznačně dopadlo hlasování EK. Mobilní zařízení v EU budou mít povinně USB-type C.

 

 

 

 

Už mnoho let se snaží jak EU, tak i výrobci dohodnout se na jednotném konektoru alespoň pro nabíjení, a tedy i nabíječkách. Už v roce 2009 doporučila Evropská komise, aby se konektor a nabíječky standardizovaly, a to ve spolupráci s většinou světových výrobců elektroniky, kteří s tím souhlasí. Bohužel, ani o 10 let později stále jednotný standard není. Stále tedy vzniká zbytečně mnoho elektroodpadu jen tím, že nabíječka nebo příslušenství nejsou kompatibilní s novým produktem apod. Nicméně dnes už je přeci jen k jednotnému konektoru mnohem blíže, kdy USB type C najdeme dnes u většiny nových mobilních telefonů, tabletů a dokonce i u některých nových mobilních PC apod. Jediný, kdo proti tomuto standardu vehementně protestuje, je Apple.

Naštěstí na protesty Apple nikdo nedbá. Ten samozřejmě sleduje jen vlastní peněženku, protože na tom, že s jeho přístroji je kompatibilní jen jeho příslušenství, které je dražší, velmi vydělává. Všichni ostatní jsou přitom prakticky jednotní a USB Type C jak pro nabíjení, tak datové přenosy, se stává opravdu standardem. Ale mohlo a mělo to být rychlejší.

Nyní Evropský parlament tak odhlasoval drtivou většinou 582 vs 40, aby Evropská komise připravila nařízení o povinném jednotném konektoru a nabíječek pro všechny mobilní zařízení prodávané v Evropě. Specificky se to týká mobilních telefonů, tabletů, některých mobilních PC atd. Zkrátka vše, co se bude dát technicky nabíjet přes USB type C jednotnou nabíječkou, což je technicky vzato všechno, co dnes na trhu je s výjimkou některých ultra výkonných notebooků, by mělo povinnost tak nabíjeno být. Nabíječky by tedy mohly být extra příslušenstvím, které se nebude dodávat vždy, když uživatelům stačí jedna pro všechna zařízení. Apple tedy bude muset přejít na USB Type C, jako všichni ostatní. EK by měla normu a nařízení připravit do července tohoto roku. Pokud vše dobře půjde, mohlo by být hotovo a schváleno ještě letos s platností samozřejmě výhledově v průběhu dalších 1-2 let.

Nutno říci, že drtivá většina výrobců je celkem připravena. Technicky to dnes není žádný problém, mnozí používají starší typy USB nebo jiné napájení jen proto, že jsou levnější. Nasadit USB Type C u nových revizí a modelů ale není žádný technický problém dnes. Osobně si myslím, že podobné nařízení o jednotném konektoru tu mělo být už dávno, je skoro pozdě. Ale asi lepší pozdě, než nikdy. USB Type-C je tu s námi už od roku 2014. Neexistuje samozřejmě žádný dobrý důvod, proč by každý telefon, tablet a drtivá většina notebooků, nemohla mít USB Type C a existovala by tedy jedna univerzální nabíječka pro všechno (dvě, pokud by ta druhá pro notebooky byla třeba výkonnější). S povinností USB Type C konektoru by také zlevnila jeho výroba atd. Osobně jen doufám, že EK nezapomene nařídit tuhle povinnost i pro příslušenství k mobilním zařízením apod. Každopádně je smutné, jak dlouho trvá, prosadit tak logickou a užitečnou věc.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
mXMach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 01:17:41
avatar
Nesouhlasim s tim! Muzou navrhnout, ze hdmi je jedinny konektor ktery se bude pouzivat a tim znemoznit pouzivani displayportu?! Kde neni "konkurence" neni takovy tlak inovovat. Apple navrhnul lightning jako inovaci diky tomu, ze do te doby pouzival ten svuj siroky 30pin a konkurence microusb. Ale dal tam nejakou pridanou hodnotu - obousmerne zapojeni.. Na zaklade toho za 2roky zacala zase konkurence tlacit s tim ze vytvorila usb c ktere je take obousmerne zapojitelne ale je rychlejsi.. apple zase inovoval a srovnal krok myslim ze u iphone 7 kde uz lightning take jede na usb 3 rychlostech. Nerikam ze hlavni smysl u apple neni vydelat.. o tom jim slo vzdy asi jako kazde firme na planete jen nevim proc by stat/eu mela diktovat co bude vyrobce pouzivat za konektor. Kdyz bude nekdo chtit udelat zarizeni s specializovanym konektorem kvuli nejake funkci kterou usb c nema tak co bude delat zadat o vyjimku nebo nema zadnou moznost svuj konektor pouzit? Napadl me dalsi priklad.. vyrobce chce inovovat a pouzit konektor ktery je tenci nez usb c protoze chce udelat zarizeni ktere je jen 2-3mm silne... jak na to? Opet vyjimka nebo to nepujde ani tady a opet zabranime pokroku?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 01:45:58
avatar
USB je neustále ve vývoji a nikdo nebrání, aby Apple pro blaho všech k vývoji tohoto standardu také přispěl, pokud má něco, co by skutečně prospělo jeho uživatelům ....
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 13:27:07

no vyvoji usb ted bude branit EU, protoze az tu bude nejaka lepsi, odolnejsi, rychlejsi a klidne i levnejsi nahrada usb-c konektoru, tak ho bude muset EU prvne schvalit. hadam ze vyhozeni vseho prislusenstvi s usb-c konektorem bude prvne argument, ktery tohle schvaleni vyrazne prodlouzi a mozna i znemozni.

navic usb-c prislo az po lightingu a technicky je to horsi konektor, zvlast pro mobily. je vetsi, slozitejsi a min odolnej a kdyby vyrobce nemusel lighting kabel spesl certifikovat, tak je usb-c i vyrobne drazsi. pekny srovnani je tady na obrazku https://www.letemsvetemapplem.eu/wp-content/uploads/2018/10/usb-c-vs-lightning-port-size-dimension-comparison-graphic-2.png
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 09:06:49

USB-C bylo narozdíl od předchozích verzí USB navrženo tak, aby se mohlo dále vyvíjet. Fyzicky kontektor zůstane stejný, kompatibilita bude zachována, nabíjení bude fungovat stále.
Můžeš si to srovnat např. s HDMI - konektory se nemění ale protokol se neustále vylepšuje, aby zvládl vyšší rozlišení a frekvence.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 09:36:25

prave o to ze fyzicky zustane konektor stejny, o to de. a kdyz ti EU tenhle konektor uzakoni tak bude narocny a zdlouhavy ho v budoucnu zmenit. a neni vubec jasne, jak to bude vypadat, kdyz by nejaky vyrobce chtel konektor odstranit uplne a nechat jen bezdratovy nabijeni. dost mozna to proste EU diky tomuto zakonu nedovoli. a takovyhle narizeni je proste pro vyvoj spatny. melo by to vyznam v dobach kdy fakt kazdej vyrobce mel na mobilu uplne vlastni konektor a klidne kazdej mel novej konektor kazdej rok, ale ne ted kdy mame jen usb-c, lighting a koncici miniusb. a on opravdu usb-c je technicky horsi, slozitejsi, vetsi a min odolnej konektor nez lighting.
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 12:41:15

Rozumím ti. Konkrétní znění nařízení se teprve bude chystat, tak doufejme, že hlavy pomazané vezmou existenci bezdrátového nabíjení v potaz. Ostatní je mi jedno, už teď je konektor na hranici fyzické pohodlnosti manipulace.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 07:31:13

Ehm, Apple má po Intelu 2. největší podíl na vývoji std. USB-C. Facepalm...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 09:19:48
avatar
Co brání Apple pokud jde o nabíjení přidat redukci na USB-C? Ve světě se vyrábí mraky zbytečného produktu na jehož výrobu se rabují suroviny po celé planetě, které se pak po celé planetě rozváží a výrobek z nich je po čase vyhozen, protože pro něj není jinde uplatnění, ač je jinak naprosto funkční. Rozhodně nejsem ekologický fanatik, ale v mnoho věcech s lidmi kteří na takové neekologické chování výrobců poukazují naprosto souhlasím.
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 11:23:07
avatar
usb c je len konektor, nejde o pouzitie protokolu alebo rychlosti
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 14:30:49
avatar
Copak EU restrikce nějak brání pořízení telefonu s jiným typem konektoru? Prostě to obejděte jinou distribucí. Stejně jako když vznikla EU restrikce vůči hlasitosti audio přehrávačů, už jsem zde žádný nezakoupil a prostě objednávám Japan domestic verze, Hong Kong verze v eng nebo rovnou USA modely. Stejně to jsou zpravidla lepší verze s min o něco lepšími parametry, než se dostanou sem. Stejné to bude u mobilů. Nehledě na to, že se zde stejně většina zajímavého zboží ani nedostane, tak se to musí dělat tak či tak.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 15:16:39

Mě se taky ta přehnaná byrokracie nelíbí. Trh si sám zvolil postupně mikro-USB port a posléze USB-C. Všichni totiž viděli tu nespornou výhodu mít jedno rozhraní a nikdo výrobce k ničemu nenutil a nemusel nic přikazovat. Sami svobodně vybrali jednotnej způsob, kterej vyhovuje všem.

Apple jde proti proudu, ale je v tom vlastně sám a taky to nikomu nevadí. Kdo má Apple, tu nabíječku má a ostatní to nezajímá. Hlavně dneska má většina nabíječek odnímatelný kabel, tak není ani tolik potřeba měnit nabíječku jako takovou. Až přijde lepší rozhraní, tak na něj postupně všichni taky přejdou a nikdo jim nebude muset diktovat a určovat, co mají a co ne.

Pokud se to ale stane, že EU, která se sere do všeho, bude klást obstrukce i na takovou prkotinu, jako je nabíječka, tak se flexibilita změny za nové a lepší rozhraní díky byrokracii hodně zpomalí. A kdo to bude určovat, jakej konektor se má použít? Na to si ty prasata v Europarlamentu budou muset nejdřív udělat analýzy a technické posudky za miliony €, samozřejmě z našich daní a pak vyplodí nějakej nesmysl...zbytečnost...
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 07:18:46

Řekl bych, že ten poslední konektor, co Apple doteď držel, do těch dvou let zruší úplně a nechá jen bezdrátovou konektivitu...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 09:25:35
avatar
Bezdrátové nabíjení je neefektivní, nechává větší uhlíkovou stopu. Vývoj by se měl zaměřit na co nejnižší ztráty při nabíjení akumulátorů obecně.
jezisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 12:49:46

Ty ztráty jsou naprosto zanedbatelné. Největší baterii má iPhone 11 Pro Max a to 15 Wh. Při nabíjení obden je to 2,7 kWh za rok, takže při účinnosti 75 % je ztráta méně než 1 kWh za rok. Navíc i drátové nabíječky mají podobnou účinnost, takže tam rozdíl není a třeba jenom to, že necháváme nabíječku celý den v zásuvce samo o sobě spotřebuje 1 kWh za rok, takže nějakého toho uhlíka ušetříte spíš používáním bezdrátu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 19:53:51
avatar
Proč necháváš nabíječku v zásuvce? Zajímavý argumentační veletoč. Zatímco u drátové nabíječky se uživatel chová jak idiot, tak u bezdrátové je ekologický aktivista. Ztráta méně než 1 kWh za rok? Vynásob si to počtem telefonů a omdlíš. Ten tvůj argument je sobecký, protože počítáš jen svou spotřebu. Dokud se nevyřeší jak ukládat energii do akumulátorů s malou režií, nebude líp. proč si to ještě komplikovat nenažraností výrobců.
jezisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 22:22:54

A z čeho omdlím, že rozdíl mezi drátovou a bezdrátovou nabíječkou je zanedbatelný a téměř neměřitelný? Nebo z toho, že cokoli vynásobím 7 miliardami, tak vyjde vysoké číslo?
Můj celý počítač včetně monitoru bere průměrně 110 W, kolik tvůj? Půlka lidí co čte DDWorld má jen grafickou kartu se spotřebou 250 W, takže tu 1 kWh dá za jeden večer hraní. Tolik k mé sobeckosti.
Ach bože, nejdřív si něco zjisti, než začneš někoho soudit. Doporučuji začít třeba zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/ Qi_(standard_bezdr%C3%A1tov%C3%A9ho_nab%C3%ADjen%C 3%AD)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 00:35:01
avatar
Opět argumentační veletoč, bavíme se tady o konektoru nabíjení a nikoli o Desktopech(mimochodem desktop nemá baterii kterou bude jednou problém ekologicky likvidovat). Proto jsem si k mému desktopu nepořídil UPS. UPS uznávám jen tam kde by ztráta dat byl fatální průšvih a nebo u řídících počítačů výroby atd. Když má někdo GK co v plné zátěži bere 250 W tak to ale neznamená že to ta GK bere při 2D obrazu na nějaké saitě. Navíc ta účinnost s rychlostí nabíjení jde dolů a je jedno zda tu mluvíme o telefonu či tabletu, nebo notebooku. Stačí si na ten telefon či nabíječku po 15 minutách sáhnout.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 09:57:11

add UPS . Ano pokial byvate v oblasti bez vypadkov prudu resp. stabilna siet bez rusenia tak je UPS vcelku zbytocna. U nas doma su vypadky par krat doroka takze to istime fotovoltaika + UPS na najnevyhnutnejsie spotrebice: obehove cerpadlo kurenia, mrazak,chladnicka atd.
jezisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 11:47:38

Nebavíme se tu o konektoru, bavíme se o tom, že ztráta 1 kWh za rok u bezdrátové nabíječky je totální prd a rozdíl mezi ztrátami bezdrátové a drátové nabíječky za rok budou Wh těžko říct v čí prospěch (přečtěte si alespoň tu stránku na Wiki). Ten desktop byl jenom porovnání jak moc je to málo a že plýtváme mnohem více vším možným okolo. 1 kWh/rok není ani 3 Wh za den, to je ztráta asi tolik, jako když si v rychlovarné konvici uvaříte o lžíci víc vody než kolik přesně potřebujete na čaj.
A argument, že účinnost nabíjení poznáte tak, že při rychlejším nabíjení je nabíječka víc horká? Vážně? Nemohla by to být třeba normální lineární závislost, že při 2x rychlejším nabíjení při stejné účinnosti je za stejnou jednotku času 2x více tepelných ztrát?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 12:04:46

Bezdrátové nabíjení je další zdroj elektromagnetizmu v místnosti. Kvůli lenosti to v budoucnu bude v domácnostech vypadat jak v uranových dolech.
Už jen to, že to nabíjení je ztrátové. Pokud se to masově rozšíří, tak v celkovém měřítku světové populace už jde o významné plýtvání.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 12:14:45
avatar
"Nemohla by to být třeba normální lineární závislost, že při 2x rychlejším nabíjení při stejné účinnosti je za stejnou jednotku času 2x více tepelných ztrát?" Představte si že ne!! Zjistěte si něco o chování polovodičů při různých teplotách. Dále si zjistěte co dělají vysoké teploty s životností akumulátorů které se pak budou muset nějak ekologicky zlikvidovat. Vysoké teploty které zkracují životnost obtížně vyměnitelné baterii vedou zpravidla k tomu,že vzhledem k cenám za výměnu baterie a doby kdy nemáte svůj přístroj k dispozici si valná část lidí vybere cestu nákupem nového přístroje a a nyní pozor!! Kdo by to čekal i nové nabíječky.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 13:30:17

otazka jestli vubec apple, nebo kterejkoli jinej vyrobce, bude moct vydat v EU mobil bez konektoru
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 08:57:25

A kolik odpadu vznikne, když veškeré apple příslušenství bude s tímto na vyhození?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 12:30:11
avatar
Apple příslušenství stejně tak jako tak časem skončí v koši.
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 14:39:10
avatar
Odpad je vpoctatě vše, co je vyrobeno s tím logem. Příslušenství už jen pak pouhým vedlejším odpadem odpadu. Měli udělat své „originál“ konektory ve tvaru kosočtverce, aby bylo hned jasné, na co ty produkty jsou.
Lausien [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 13:05:42
avatar
To jsou zase názory jistě moc moc objektivní
Faktem je, že jen málo lidí kolem mě mělo někdy problém a potřebovalo reklamovat apple příslušenství.
Já sám mám po celou dobu používání jednoho mobilu právě jednu nabiječku, nikdy sem nemusel měnit originální kabel.
Takže tak špatné to s tím příslušenstvím u applu určitě neni
urby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - . 2020-02-02 09:01:41

Nejde o telefony ale o příslušenství. Spousta příslušenství je dnes vydávaná s microUSB (HyperX sluchátka) a to by se mělo změnit
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-02 16:33:22

Sjednotit konektory je dobrá věc. A nikdo výrobce nenutí, že tam má mít jenom USB-type C. První compy jsem stavěl v devadesátých letech a věřte , že spousta věcí co je dnes sjednocená (hlavně MB), byla každá ves jinej pes. To byl horor. A sjednotilo se to ku prospěchu věci. Jakékoliv sjednocení je vždy částečně z pozice síly, protože jinak se lidi(firmy) mezi sebou nikdy nedomluví , protože pouze to jejich, jen a jen jejich řešení je to pravé. A řešení z pozice síly vždy vyvolá i negativní reakce. Časem to všichni budou brát jako samozřejmost, že je sjednocený konektor.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 12:30:19
avatar
Jo to si také pamatuji .
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 07:23:38

No to Apple a se jediný není USB-C pozitivní je čistokrevná lež. Např. v PC byl prakticky první, který začal dělat USB-C laptopy (zatímco jiní tedy vyrábějí elektroodpad různými variacemi na HDMI, DP, USB,...). V tabletech Apple má také již nasazeno.

Lépe se orientovat v téma pls.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 17:59:24
avatar
O to víc tristní je, že telefony mají stále ten starej lightning, když vše ostatní Apple už dávno má USB-C.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 18:58:33

Musím přiznat, že nějak nevím, v čem je Lightning "ten starý" proti USB-C. Obecně se nicméně Lightning považuje za lepší v konstrukci. Je bytelnější a konstrukčně jednodušší. Dokonce se užívá jako jediný styčný bod u kolíbek pro telefony. To je u USB-C nemyslitelné.

Nicméně, v čem je vlastně Lightning starý?
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 10:14:56

Ja osobne chvalim zjednotenie konektorov.Mohli tam rovno aj prikazat povinnu funkciu MHL USB-C- > HDMI 2.0 out (4K/60Hz).
Zatial to maju len niektore drahsie telefony. Rozne bezdrotove prenosy videa funguju tak vselijako pripad od pripadu.
Nehovoriac o tom ze sice mobily maju USB-C ale len malokde sa uvadza ci aj data prenos bezi rychlo ako ma USB 3 alebo iba pomali ako USB 2
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-03 19:00:38

Proboha, MHL nech ležet kde je, na smetišti dějin.... Vše v pohodě pokryje DP, dokonce i bez certifikačních poplatků (HDMI).
Bezdrátový přenos (cast) funguje dobře, pokud se streamuje. Jak je ale třeba reakce na uživatele, jsou tam lagy.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-05 07:44:47

Ake DP ? To co nema skoro ziadna TV ? Vacsina TV ma HDMI. Redukcie DP->HDMI nefunguju vzdy 100% a uz vobec nie nativne Ked chcem pripojit mobil priamo kablom na TV bez dalsich adapterov ci instalovania dodatocneho SW.Ano bezdratovy prenos laguje=hry su nehratelne.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 571x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 384x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 895x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1172x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1495x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1332x
Komentářů: 6