HUAWEI (HONOR) „končí“? ARM mu odebere licenci. Firma nemůže vyrábět nové produkty. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 24 May 2019
altObchodní válka mezi USA a Čínou znamená konec HUAWEI na poli telefonu, tabletů i počítačů.

 

 

 

 

Pokud nedojde k nějaké urychlené dohodě mezi USA a Čínou a nebude odvoláno nařízení prezidenta USA, což se zatím nechystá, pak jsou dny HUAWEI (HONOR) telefonů, tabletů a počítačů sečteny. Po sérii oznámení, kdy s firmou ukončily spolupráci desítky klíčových partnerů, včetně Intelu, Qualcomm a mnoha dalších, současně s oznámením, že s firmou skončil i Google a jeho Android, přichází pro současnou nabídku produktů společnosti HUAWEI vlastně poslední hřebík do rakve.

  • ARM končí spolupráci s HUAWEI a odebere jí licenci!

Zatímco bez oficiální podpory Google a jeho ANDROIDu by teoreticky pokračovat šlo (hodně špatně, ale šlo), bez podpory ARM se HUAWEI prostě a jednoduše neobejde. Ačkoliv je ARM britskou společností, využívá řadu klíčových technologií z USA (kde je také vyvíjí) a vztahují se na ní tedy opatření, které znemožňuje společnostem s klíčovými technologiemi USA spolupracovat s HUAWEI a dalšími čínskými společnostmi. Společnost ARM potvrdila, že se bude nařízením úřadů USA plně řídit.  

Bez podpory ARM, a hlavně bez licencí k ARM platformě, je HUAWEI prostě nahrané. Nemůže pokračovat ve vývoji výrobě a prodejích svých vlastních ARM KIRIN SoC procesorů, které pohání její produkty, a nemůže ani využívat jiné ARM platformy. HUAWEI tak ztrácí přístup k x86 trhu (nemůže používat AMD, Intel ani VIA čipy) a také k ARM platformě (na které jede drtivá většina jejích produktů). Stejně tak nemá přístup k řadě klíčových technologií a produktů na poli pamětí a další nutné výbavy pro svá zařízení všeho druhu.

  • Jak jsem říkal, tady jde o mnohem více …

To není o nějakém jednoduchém světonázoru, jak si to někteří mylně vykládají, ani jen o nějaké špionáži, tady se hraje o nic jiného než budoucnost světa. Západní firmy, a zdaleka nejen ty z USA, dovolily vyrůst Číně a tamním společnostem, a ještě jejich vzestup financovaly. Nyní je ale ty čínské firmy pohlcují a v řadě oblastí je Čína prostě leader. Nicméně v řadě oblastí zdaleka ne. Vývoj technologií je stále v drtivé většině případů mimo Čínu mnohem dále, dá se říci, že Čína na to nemá ty správné lidi a náturu, a čínské firmy potřebují k západním technologiím přístup, potřebují licence atd.

A to je prakticky jediný způsob, jak na Čínu lze ještě dnes nějak tlačit. Vzestup HUAWEI a dalších čínských gigantů, kteří jsou napojeni úzce na čínskou vládu, je prostě problém. Nesmíme zapomínat, že Čína je brutální komunistická diktatura, kde absence svoboda slova je zdaleka tím nejmenším problémem. A ač má Západ spousta problémů (včetně nás) opravdu jsme na tom jako občané mnohem mnohem lépe. A pokud o tom někdo pochybuje, měl by se jít vážně léčit. To nění o světonázoru, to je o zdravém selském rozumu. Každopádně USA využívá prakticky jedinou zbývající zbraň Západu velmi nevhodně, a hlavně bez dohody a koordinace s ostatními státy, což může vést k mnoha problémům a v dlouhodobém hledisku třeba i k tomu, že Čína může časem přijít s řešením, proti kterému už se budeme horko těžko bránit.

Každopádně je skutečný problém, když firmy působící z požehnání a podpory vlády komunistické diktatury, získávají značný vliv. A nejde jen o telefony a počítače, jde o ty komunikační technologie, kdy prostě pustit HUAWEI do budování klíčových komunikačních struktur a sítí u nás a jinde na západě, je prostě zásadní problém a nikdo normální to snad nemůže schválit jako dobrý nápad. A je smutné, že čínský HUAWEI je zcela nepopiratelně leaderem na poli 5G atd. Opravdu mizerná vizitka a ostuda pro špičkové technologické firmy ze západních i asijských demokracií. Opravdu místo HUAWEI nemusí nastoupit nutně nějaká Americká firma apod. Jsem si jistý, že kdyby to byl Samsung z Koreje, někdo z Taiwanu, Japonska apod. tak s tím prakticky nikdo žádný problém nemá. Pokud se někdo musí ptát proč ty ano, a ne HUAWEI, pak opravdu nechápe, v čem je problém a jádro celé věci.

V celé situaci jde opravdu o hodně, bohužel celá věc probíhá značně neřízeně, chaoticky, jednostranně bez dohody s partnery, prostě zcela ve stylu současného prezidenta USA. Ačkoliv to vypadá, že USA momentálně vyhrává a Čína bude muset ustoupit, z dlouhodobého hlediska se tohle může vymstít. Čína v čele s HUAWEI se bude určitě mnohem více snažit o vývoj vlastních CPU architektur a systémů a ty pak nabízet na západě, na což Západ bude mít kvůli své otevřenosti problém reagovat a problém to případně zavčas regulovat a kontrolovat. Čína navíc ani teď není úplně bezbranná. Zcela zásadním problémem pro nás (tedy zbytek světa), je extrémní závislost na Číně nejen co by výrobci drtivé většiny elektroniky všeho druhu, ale především je Čína producentem klíčových suroviny a vzácných prvků, chemikálií a dalších věcí, které se kvůli ochraně prostředí nikde jinde nedělají, netěží apod. Drtivá většina produktů kolem nás obsahuje kovy, chemikálie a další suroviny, které se téměř nikde jinde než v Číně nedělají. Takže i když z Číny stáhneme výrobu zpět na západ, narazíme na problém, že Čína vyrábí běžně 70-90% řady zásadních surovin a polotovarů, bez kterých nedokážeme tady produkty vyrábět. A kdybychom je sem chtěli dostat, Čína nám to pořádně naúčtuje atd. A to je obrovská zbraň Číny v současné době, kdy může zásadně ovlivnit ceny a situaci v mnoha oblastech.

Pokud si tedy někdo myslí, že celá věc je mezi USA a Čínou a jde o pár hloupých telefonů, tabletů a počítačů s logem HUAWEI, tak opravdu ne. Tohle může zásadně ovlivnit situace na celém světě v mnoha sférách, včetně vaší peněženky i když nic od HUAWEI nemáte a nebudete nakupovat. Aktuální dopad je zatím jediný, HUAWEI nemůže začít prodávat některé aktuálně ohlášené produkty. Například před pár dny představený nový telefon HONOR 20 PRO. Firma jej sice ukázala, ale začít prodávat ho prostě nemůže. A to se týká prakticky všech produktů. Stávající produkty sice fungovat budou, ale firma má jen omezené zásoby komponent pro jejich výrobu a až ty dojdou, další nesežene. USA sice prodloužily lhůtu plné účinnosti všech opatření o několik týdnů, ale pokud se USA a Čína rychle nedohodnou, tak HUAWEI a HONOR produkty, ale i řada dalších, v prodejích mimo Čínu prostě skončí.

A jestli si někdo myslí, že USA se tím snaží pomoci „vlastním“ značkám, v čele například s Apple, tak to není pravda. Současná situace také dost poškodí Apple. Všechny jeho telefony jsou totiž vyráběny v Číně, z čínských surovin a většiny komponent, platí na ně už teď zvýšené celní tarify atd. A samozřejmě čínská vláda i řada Čínských vlastenců tlačí na omezení prodejů Apple telefonů v Číně, kdy pro firmu je obří čínský trh velmi důležitý. A zatím nevíme, jak dál bude reagovat Čína. Bohužel tohle není žádná promyšlená taktická koordinovaná akce, která by byla na místě, protože situace, kdy jako západ příliš spoléháme na Čínu, je neudržitelná. Nejsme ovšem vůbec připraveni na to, převzít zpět výrobu, těžbu a další věci, se kterými si tady u nás nechceme dělat starosti a špinit prostředí. Nejsme připraveni na astronomické náklady na vybudování čistých nových kapacity, na náklady na vývoj technologií s tím spojených a na zvýšení nákladů a cen produktů s tím spojených a tak dále a tak dále. Současný prezident USA zkrátka přeskočil všechny přípravy, všechny nutné kroky, všechny dohody s ostatními státy a zahájil rovnou tažení proti Číně, jako bychom v USA a v Evropě měli na podobný souboj vše připraveno, vybudováno a mohli Čínu kdykoliv nahradit. V tom já vidím zásadní problém. Ano, je na místě omezit vzestup vlivu Číny v čele s HUAWEI a jeho vstup do klíčových systémů a struktur, ale na nutné zásadní změny nejsme na Západě připraveni, ani jsme vlastně vůbec nezahájili přípravy na takové změny …

  • Co bude dál?

Opravdu si netroufám odhadnout, jak tohle dopadne, nebo jak se to bude dále vyvíjet. Každopádně může to mít dalekosáhlé důsledky. Samozřejmě většina zákazníků se teď hlavně bojí o to, že skončí ty super nesmyslně výhodné čínské telefony a produkty, které stojí běžně polovinu toho, co obdobný produkt od běžného výrobce se sídlem mimo Čínu. Ale to není nic špatného. Někteří to jen nechtějí prostě vidět a uznat, ale firma mimo Čínu dodržující všechny západní standardy, zákony, předpisy atd. nemůže prostě nikdy fungovat jako ty Čínské firmy. Za ty ceny produktů by prostě zkrachovala. To proto, že v Číně vládnou jiné poměry, čínská vláda to mnoha způsoby, které by byly na Západě nepřípustné podporuje a kupuje si vliv. A opravdu to nevytváří dobré konkurenční prostředí, naopak ho produkty značek HUAWEI, HONOR a dalších čistě čínských výrobců prostě narušují. Když si u nás založíte firmu na telefony, tak i když je budete vyrábět v Číně ze stejných komponent jako ony, tak prostě nedokážete jako firma u nás/Západě fungovat a přežít, zatímco ty firmy v Číně to dokáží. Nepřijde vám na tom nic divného a ani trochu škodlivého?

Prostě situace je velmi velmi složitá a velmi velmi vážná, protože viditelně odhaluje obrovský problém, který USA, Evropa a většina fungujících demokracií s volnou ekonomikou má = závislost na komunistické Číně, ignorování dopadů výroby a těžby na tamní životní prostředí (hlavně že si to nešpiníme u nás) výměnou za nízké ceny a žádné starosti atd. … HUAWEI je jen nejviditelnějším symptomem. Jak ale říkám, není to v tuto chvíli promyšlený, natož dobře načasovaný tah ze strany USA. Ani trochu, čemuž se ale vzhledem k tomu, kdo to tam vede, nedá vůbec divit. Změna poměrů v mnoha oblastech je ale nutná, ovšem nejsme na to prostě nikdo připraveni …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 10:22:08
avatar
No já nevím, ale tenhle způsob řešení a nerespektování dohod mezi firmami vidím jako totální svińárnu a jen přeji USA, aby to jejich ekonomiku co nejvíce poškodilo. Kdyby tohle udělal Rus, tak se všichni podělají, ale tohle udělal hodný Američan, náš spojenec, největší mírotvorce. Pokud pojedete do bývalé Jugoslávie dodnes můžete najít zbytky vozidel zasažených municí s jádrem z ochuzeného uranu, které používali bitevníky Thunderbird II, jen nešlápněte na minu až je budete zkoumat. Čína je jaderná velmoc, tu vybombardovat nemohou, tak se zkouší jiné prasárny
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 10:28:01
avatar
všechny firmy se musí řídit zákony, čínské firmy nevyjímaje. Mají zase povinnost spolupracovat s tamní vládou na budování čínského vlivu, to samé Americké firmy v některých oblastech ....

mohou Čínu vybombardovat, když to udělají, nastane ten problém o kterém mluvím v článku, nejsme připraveni Čínu nahradit prakticky v ničem co se z hlediska technologií v Číně vyrábí, těží atd. ...

Náš hodný Američan není v tomto případě vůbec hodný, sám tu situaci zapříčinil před mnoha lety a teď to jen zjistil a neumí to řešit, ale problém je stejně zásadní i pro nás neameričany v Evropě .... a opravdu nejde o pár telefonů ... je v našem nejlepším zájmu vliv Číny omezit a mít ty technologie pod kontrolou, a to nemáme, to je problém .... jenže současná situace není žádné řešení když nemáme vybudované potřebné technologie, kapacity atd.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 11:30:13

Pravda je v tom, že Čína drží v ruce jedno poměrně významné eso a to jsou suroviny. Řada surovin především vzácných kovů třeba Platinové řady se těží prakticky výhradně v Číně. Opět kvůli ceně, protože nikomu dalšímu se to za tu cenu nevyplatí těžit. Je to celá řada surovin naprosto klíčová pro výrobu elektroniky, fotovoltaiky a automobilový průmysl. Takže tady by Čína mohla zbytek světa minimálně na 12-18 měsíců docela slušně zaříznout. Protože obnova těžby v ostatních státech by trvala dlouho a dlouho by trvalo i obnovení logistiky.

Jinak z pohledu výroby samotné ... takový Foxconn dokáže svoje montovny přestěhovat i za 6 měsíců. Takže ve směru výroby by to takový problém nebyl nahradit Čínu. Ono už se to pomalu děje. Firmy z Číny pomalu mizí. Cena práce tam rok od roku prudce roste, Čína napravuje i přístup k ekologii výroby, to opět výrobu tam prodražuje. Takže Čína už je v tomto za zenitem.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 08:08:49
avatar
A proto teda budeme stahovat továrny z komunistické Číny třeba do kam ? Do Evropy a USA ? Nebo do komunistického Vietnamu, protože tyhle komunisty ještě držíme pod krkem a nemají jaderné zbraně ? Nebo do nějaké jiné zemičky, kde víceméně vládne nějaká vládnoucí klika a kde jsou zaměstnanecká práva a pracovní podmínky daleko horší než třeba v Číně. Ale protože tam vládnou naši diktátoři nebo nám spřízněná rodina, tak je to v pořádku, hlavně když se levně vyrábí a nemají tu moc nám vzdorovat. My ty pracující děti na výrobcích nevidíme. Tohle je žvást, sice chceme zakroutit krk Číně, ale posílíme jiné země, které časem taky vyrostou a nebudou chtít být vazaly západu. Je to jen oddalování celkového úpadku tzv. západní civilizace, kde si sice hrajeme, že nám jde o lidi a demokracii, ale jde nám hlavně o prachy.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 22:22:59

Doporučuji si vzít tyto "názory" na Aeronet nebo Sputnik. Tam zapadnou moc dobře.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 17:24:20
avatar
Tvoje doporučení ho nezajímá. Ty názory jsou podpořeny fakty, chceš je nějak zpochybnit?
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 21:35:39

Ano, chci je zpochybnit. A fakt tam není argument ani jeden. Jen emocionální plácání a žvásty.

Politické riziko je součást podnikání, obzvláště v zemi řízené komunistickou stranou jako je Čína. Tak čemu se diví? Navíc pokud ještě krade patenty atd. (viz. nedávno Micron - https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-01/u-s-says-china-state-owned-co-stole-micron-trade-secrets)

Samozřejmě že rusák taky kontroluje co dováží a reguluje to, co považuje za hrozbu. Třeba Facebook a proto má svoji vlastní špiclovací síť na občany Ruska - VK. Takže je to normální a nikdo se "nepodělává".

Nevím proč najednou tlačí řeči ohledně války v Jugošce, které je absolutně mimo téma? Myslím, že se tomu říká se tomu "strawman". Ještě mu tam chybí klasika o vyvražděných indiánech a bití černochů .

BTW, ochuzený uran (z angl. depleted uranium - mělo by se tedy překládat jako "vyčerpaný") je populární hoax a konspirační teorie. Jde pouze o super tvrdý kov, který se používá pro lepší průnik pancířem a ŽÁDNÁ radiace z něj nehrozí.

Čínu nikdo bombardovat nebude. Jen jedna mocnost, USA, uvaluje cla. Tak jako má i EU cla vůči číně. Takže klidněte konspirační hormon. Třetí světová nebude

Každý správný Zemanovec, novinkář mi dá mínus.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 14:15:33
avatar
Citace:
BTW, ochuzený uran (z angl. depleted uranium - mělo by se tedy překládat jako "vyčerpaný") je populární hoax a konspirační teorie. Jde pouze o super tvrdý kov, který se používá pro lepší průnik pancířem a ŽÁDNÁ radiace z něj nehrozí.


Napsal si nejenom tenhle blud, ale právě kvůli tomuhle ti nehodlám nic vysvětlovat. Oslovi to vysvětlit nedokážu.
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 10:42:47
avatar
Nožná na chvílu Čínu zbrzdí, ale nakonec to dopadne jako s Ruskem. Vytvoří si vlastní průmysl, produkty a nakonec to Čínu jen posílí, stejně jako posílily sankce Rusko. Umírající kobyla nejvíc kope. Ono je to ftipný. Bohatý západ přesunul kvůli ziskům do Číny svůj průmnysl a teď se najednou diví. Jo, když se Čína nechala zneužívat, tak to bylo v pohodě. Teď je Čína přerůstá a už to tak v pohodě není. Ten západ je fakt (tragi)komický.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 11:21:40

Tak Čína má vlastní průmysl ... ono jak myslíte, že se Huawei, ZTE a spol objevili? Nejdříve prostě zkopírovali výrobu Samsungu a spol a nyní jsou schopni vyvíjet vlastní čipy a vlastní telefony.
Problém je, že většina těch produktů potřebuje licence, protože je postavená na něčí technologii. A pokud ty produkty chtějí prodávat mimo Čínu, tak ty licence prostě mít musí. A pokud ARM řekne, že licenci od nich od teď nemají, tak oni si mohou samozřejmě dál vyvíjet ARM procesory, ale již bez podpory samotného ARMu. Tedy bez přístupu k nějnovějším verzím "ARM Lego stavebnice", tedy zamrznou svým způsobem na nějaké úrovni. A hlavně nebudou moci telefony s takovým procesorem prodávat jinde než v Číně. A těch čipů, kde je technologie pod něčí licencí je spousta.
A z pohledu operačního systému. Opět Huawei nebude mít problém udělat si operační systém pro Čínu, pěkně ořezaný, sledovaný, podle představ vlády v Číně. Ale zase takový telefon prostě neudají mimo Čínu.
Takže kombinace odejmutí licence na HW a odejmují licencí i na SW ... to je vražedné. Zvlášť pro firmu, která začala pomalu ale jistě směřovat k ovládnutí telekomunikačního trhu v Evropě a USA.

Problém Číny je v tom, že ona potřebuje vyrábět vysokým tempem spotřební zboží a prodat jej do USA a EU ... to jsou hlavní trhy Číny. Jen na odbytu do USA jsou v Číně postaveny desítky milionů pracovním míst. Jakmile vývoz do USA půjde dolů, tak ekonomika Číny nejen, že přestane růst, ale začne klesat. A už ta současná čísla o růstu HDP jsou považována za přikreslená ze strany Číny. A většinu produkce stále tvoří zahraniční firmy.

Naopak USA a EU zase tolik Čínu nepotřebují. Protože tu výrobu mohou celkem snadno během 6-12 měsíců přesunout mimo Čínu. Ono dnes tam řada firem zůstává jen proto, že Čína má mnohem lepší infrastrukturu, tedy silnice, železnice, elektrifikaci a přístavy než okolní země a to je výhoda, která zatím vynahradí zvyšující se cenu práce v Číně. Ale ten odliv směrem Indie, Malajsie, Indonésie, Thajsko, Vietnam ... ten již nastal a nabírá na obrátkách. Proto růst ekonomiky Číny začíná zpomalovat. Navíc velká část růstu byla na obří vnitřní dluh a ten teď začíná některé regiony Číny rychle dohánět.
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 11:38:15
avatar
Jo, dává to smysl. Teď je míček na straně Číny. Uvidíme, jak zareaguje.
ku.ba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 12:06:26

Hlavní zahraničněpolitické médium ČLR The Global Times poukazuje na „tři trumfy“, jichž může Peking využít, aby přinejmenším vyrovnal šance v boji s Trumpovou administrativou a způsobil americké ekonomice citelné škody, které možná přimějí oponenta k tomu, aby dočasně zmírnil své ambice.

V článku profesora Čínské lidové univerzity zveřejněném v listu The Global Times se uvádějí následující „trumfy“:

embargo na dodávky kovů vzácných zemin do USA,
blokování přístupu amerických společností na čínský trh,
využití čínské portefeuille amerických státních obligací ke stržení trhu amerických státních dluhopisů.
Zdroj ac24.cz
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 12:51:28
avatar
Ano, ty dluhopisy jsem měl taky na mysli, když jsem přemýšlel od odvetě. Problém je, že to bude bolet i Čínu. Viděl bych to jako poslední možnost.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 14:00:30
avatar
No mohou to dělat jako Samsung. Pro přístroje do světa budou brát čipy třeba právě od Samsungu, který nemá využity všechny výrobní kapacity a pro čínský si pojedou na vlastních ARMech.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 06:36:15
avatar
Exynos je taky porad ARM ;) si nepomuzes
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Blbost :lol: 2019-05-25 07:50:54
avatar
"ARM mu odebere licenci. Firma nemůže vyrábět nové produkty."

ARM mu nic odebrat nemůže, licence platí dál, maximálně nebude spolupracovat na pokračování vývoje ARMu, takže to bude běžet dvoukolejně
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 14:09:12
avatar
Já jsem třeba ale četl že takový Qualcomm kňučí, že doufá že to embargo rychle skončí. Bude totiž přicházet o spoustu peněz. Mimochodem to embargo nezasáhne jen jeho. Zde je výčet těch větších které to zasáhne https://diit.cz/clanek/ban-na-huawei-postihne-broadcom-qualcomm-intel-nvidii-amd. Nejsou to všichni a i tak to dělá cca 2 000 000 000 Dolarů
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sebevražda 2019-05-25 07:54:39
avatar
Donald se rozhodl ukončit Americké trápení a pád Americké ekonomiky se tak snaží urychlit
Láma [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-25 14:33:04
avatar
Naopak USA a EU zase tolik Čínu nepotřebují. Protože tu výrobu mohou celkem snadno během 6-12 měsíců přesunout mimo Čínu.[quote][/quote]
A o kolko by sa asi tak zvyšili ceny tých produktov, keby vyrobu presunuli do USA, ako chce Trump? A to rok pred volbami? Co nato tlstí americania? Zvolili by ho znovu?
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 11:42:08
avatar
"Nožná na chvílu Čínu zbrzdí, ale nakonec to dopadne jako s Ruskem."

...tak to teda Čína dopadne dost blbě...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 13:13:13
avatar
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 13:54:04
avatar
No já bych to tak nebagatelizoval. Do Ruska se dováželo obrovské kvantum potravin. Až jsem nechápal jak je to možné že Rusko není soběstačné v potravinách. Po těch letech co trvá embargo se z Ruska stal největší vývozce pšenice na světě. Až ty embarga jednou skončí, tak už se ti dovozci nebudou mít kam vrátit. Ostatně o tom už dnes někteří naši exportéři otevřeně mluví, že jsme pravděpodobně přišli o trhy v Rusku během čtvrtstoletí už podruhé. Poprvé když jsme v devadesátých letech opustili trhy v Rusku, že naši zákazníci prý budou z EU. Načež nás na ruských trzích obětavě nahradili vývozci z toho EU a USA. Když se pak s velkými náklady některým podařilo na Ruský trh vrátit, tak přišli embarga a jak sledují vývoj v Rusku kde některé výpadky dodávek z EU nahradily z USA a jiných částí světa jako jsou jihoamerické státy. Mezitím jim jde produktivita zemědělství nahoru a budují vlastní potravinářský průmysl, což naše vývozce vede k závěrům že už pro ně na Ruském trhu místo nebude. Navíc je jasné že každý výrobce který jel v embargu je pro Rusko nespolehlivý a nebudou na něm stavět svůj obchod a rozvoj.
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 09:07:03
avatar
kedy si bol naposledy v Rusku? niektori z nas tam chodia obchodne pravidelne a vidime ze zivotna uroven v Rusku tam rastie rokom. Potraviny maju takmer vyhradne domace, ktore su zlozenim a chutov fakt na vysokej urovni. Rusku sankcie doslova pomohli a dokazali nahradit takmer vsetko co im zapad uprel. Toto dokazalo 150 milionove Rusko v priebehu 5 rokov od uvalenia sankcii. A teraz si predstav co dokaze taka 1,5 miliardova Cina s premakanym skolstvom a vzdelavanim v oblasti technologii !!!
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 10:33:58
avatar
Tak to gratulujem putinovskemu rusku za neuveritelny pokrok ktory doviedli az tak daleko, ze si sami dokazu vyrobit vlastne potraviny. Naozaj tlieskam. Tak este nech sa naucia vyrabat auta, elektroniku, lietadla a nech si sami dokazu vytazit ropu z mora bez zapadnych technologii a mozeme ich privitat v tretom tisicroci. Nikdy nepochopim rusofilnost niektorych ludi.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 11:49:42
avatar
Rusové tohle všechno dokážou vyrábět, stejně jako my. Taky vyrábíme auta, letadla, pěstujeme ehm řepku atd. Problémy jsou jinde, třeba v nízkých platech, rozvinuté oligarchii a rusofobii.
shinigami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - potraviny 2019-05-26 11:56:10

Ja bych se zas tak nesklebil, treba my mame k potravinove sobestacnosti hodne daleko. A aut (jejihz vyroba odsud velmi snadno zmizi, kdyz se zapadni maticka rozhodne) se nenajime...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 14:22:54
avatar
Citace:
Naozaj tlieskam. Tak este nech sa naucia vyrabat auta, elektroniku, lietadla a nech si sami dokazu vytazit ropu z mora bez zapadnych technologii a mozeme ich privitat v tretom tisicroci.


Napsal Slovák

Smát se z uvedených důvodů Rusům, může jen velmi málo národností a zcela jistě ne Slováci/Češi.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 21:12:31
avatar
Slovensko ale nezabera desatinu zemskej pevniny s obrovskym nerastnym bohatstvom zejo pane moudry. Mozete to tu rusofili okraslovat ako chcete, rusko je ekonomicky trpaslik, lepsie su na tom Taliani, Brazilia a dokonca Juzna Korea.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 22:32:21
avatar
Neokecávej to Bobíku. Napsal si blbost, tak klid - napsáním další blbosti tu původní nesmažeš, jen se kupí.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 23:06:47

Střední státy EU nedosahují velikosti Ruska, takže neexistuje co by kdyby. Raději se starejme o naše malé ekonomiky, které na tom funkčně nejsou zrovna nejlíp. Nebýt velkých států s nastartovanou ekonomikou, tak nevím, co by střední/menší státy vymejšlely za finanční injekce pro chod EU. My můžeme nejmíň kecat, jak spravovat něčí území v negaci směrem k Rusku.
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 13:12:32
avatar
Maltrabob. Zarucujem ti ze ja ziadny rusofil nie som . Mne rovnako viac vyhovuje zivot na zapade a aj mentalitu radovych zapadniarov mam radsej ako nadrapenych rusov. ale to neznamena ze mam klapky na ociach a za vsetkym zlym vidim Rusa. Vola sa to nezaujatost, mat rozsirene obzory a sledovat suvislosti. Na to aby si sledoval suvislosti musis vela cestovat a nezaujato spoznavat krajiny ktore navstevujes pretoze ak sa spoliehas vyhradne na to co si sa dozvedel vo vecernych spravach alebo citas "nezavisle" zapadne spravodajstvo tak mas bohuzial tie obzory neuveritelne uzke. A tvoja predstava o Rusku to len potvrdzuje. Situaciu ktoru opisujes mozno platila na Rusko tak v roku 2012. Teraz je rok 2019, mozno by si sa mal sustredit na aktualne info. Svet je dynamicky.
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 12:30:04

ah.. k tejto kauze sa musim vyjadrit.. vopred prepacte .. nepochopim proste ludi co si kupuju tieto ale aj ine doslova cinske znacky..ulefone, iget, xiaomi, doogee, aligator a neviem este jake "zvucne" mena.. v dnesnej dobe plnej reci o podporovani "domacich-zapadnych" produktov si vybrat toto mi pride chore. ano..parametrovo je to povedzme ok, ale ked si za danu cenu 100-900e mozem vybrat mnoho serioznejsich znaciek.. ludia si kupia doslova cisnke kraviny (aj ked huawei bol trosku iny level). a uz vobec kupa fake fonov cez aliexpres.. lebo ten a ten cinsky smejd s nazvom "xuiloing" v cene 200e bez normalnej zaruky a parametrovo pri nejakom normalnejsom o 100e drahsom s normalnou zarukou.. no to je fakt super dovod takeho rozhodnutia. nepochopim.. akoze jasne.. niekto proste chce.. ludia si myslia ze tych par MHz naviac alebo 100mpix cinsky fotak je nieco lepsie...a hlavne ked ti ktomu cinakovi pribalia druhu baterku keby ta hlavna ti nahodou vybuchla. ja mam asus zenfone 3 zoom, stal v akcii 200e ked ho mali vsade za cca 400e, normalna znacka, normalna zaruka, normalny servis, normalny predajca a nemam potrebu sa ukazovat s AKOZE telefonom z ciny ktoreho kvalita a bezpecnost je pofiderna, ano.. radsej nech ma spehuje zapad ako cina rovnaky nazor mam aj pri kupe aut..kedy ludia za posledne peniaze (10000e)kupia stary vyjazdeny crep ale hlavne ze audi, bmw... akokeby mali kupit nieco nove v 5r zaruke a mam aku taku istotu..zaruku... lenze ludia sa radi ukazuju..telefony, auta.. no..kto chce kam pomozme mu tam. tot moj nazor
braqela [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 13:59:17

Pane kolego, Aligator je česká firma. takže se podporuje česká firma, když se kupuje. Mám jejich V650 a za nějakých 20 let jsem neměl nic lepšího. Kromě Sagem RC 922 žlutý.
Odkaz
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 14:21:09

tak sorry, len som narychlo spliechol tie znacky ktore ma napadli ako prve kazdopadne ja vzdy siaham po overenej kvalitke a nedam 200e za mobil ktoreho povod a kvalitu nemam overenu..no. sorry este raz
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 07:47:34
avatar
Aligátor je tak český, jako italské boty šité na Ukrajině. Ano nějaké peníze poputují i třeba k nám kde se to navrhne, ale zbytek odmakají v Číně.
Láma [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-25 14:44:18
avatar
Citace:
[/quote] radsej nech ma spehuje zapad ako cina [quote]

To je dobra blbost. Sme kolóniou ciny alebo západu? Kto ti moze viac ublizit? Konkretny priklad. Ked zisti cina, ze mas napojenie na neonacisticke skupiny, tak si s tym moze akurat utriet riť, ked to zisti tvoj zapad, pojdes bručať...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 13:11:58
avatar
S tymto problem vobec nemam - heslo Trumpovej kampane bolo presadzovat zaujmy USA a spravit z USA opat svetoveho lidra. Dostal podporu volicov a plni slub. Sice svojskym sposobom ale plni. Cina (a hlavne idiotske vlady zapadnych krajin a nenazrane sukromne spolocnosti) za posledne desatrocia zruinovala mnohe odvetvia v Europe aj USA, bolo na case tomu zabranit.
Bajaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3oj dnove halo .. 2019-05-24 13:58:24
avatar
DD to spisal celkom obsiahlo a na 90% suhlas, kedze ale americky prezident neoplyva strategickym myslenim, predpokladam ze cele toto halo bude trvat "3 dni" .. a zas sa vratime k staremo dobremu obchodu, kde CIna bude rast a pocka az na cas ked bude ovela lepsie pripravena s celym zapadom pekne "vyhukat" ...

rad by som sa mylil a rad by som videl ako sa zapad spameta a zacne viac mysliet na to ako nas nepekne cina drzi za gule. ale staci prislub nejakej lepsej zakazky pre trupma a cele to utichne ... necakam ziadnu krizu ani zmenu vyvoja
ZELEZNAK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 16:02:14
avatar
aspon ze ty imperialisticke svine klepli rusaci v hokeji
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 16:05:36
avatar
Nevím koho Čína zruinovala, ale jako podnikatel chápu co je tržní ekonomika a konkurence. Pokut nabízíte dobrý produkt, za slušné peníze, tak by neměla do toho zasahovat politika, ale je to na konkurenci, aby s tím něco udělal , tomu se říká konkurenční boj. A jelikož ty americké předražené fony, jsi každý nemůže dovolit, tak lidé sáhnou někam jinam. Já tomuhle říkám pěkná prasárna a ať jde celá Amerika do prrr...le.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 18:36:11
avatar
Mno, pokud mě paměť neklame, ARM není jediná možnost. Oni jsou v Číně docela vynalézavý, obzvlášť když musí.

Akorát doufam, že nesledujem začátek WW3 v přímém přenosu.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 18:54:25

Takže si to hrňme...
Amerika do jisté míry kyne z různých licencí a patentů udělovaných Číňanům na cokoliv. Nyní se chce o tento v zásadě pro ně ***bezplatný zdroj peněz*** dobrovolně připravit a ještě se přitom bije paradoxně v prsa, jak s těma šikmovokejma vyjebali a jak jim dali po kulách...
To nedělají hoši američtí dobře...
Co udělá Číňan?
Vykašle se na nějakej ARM a rozjede vlastní procesory, třebas na bázi OpenRISC.
Vykašle se na nějakej Android, protože ani ta open source část Androidu prý není tak docela "open", protože prý i když je to zadarmo, tak i takové využití se prý musí u Google nějak certifikovat (vzít na vědomí) nebo co, a tuto certifikaci zkrátka Google neudělí, protože to má zakázané.
V zásadě tedy ztratí obě strany - jak USA, tak Čína. USA proto, protože přijde o tržby za "nic" (protože duševní vlastnictví je v hmotném slova smyslu NIC) a Čína přijde o peníze za nucenou tvorbu něčeho nového (architektura CPU, OS...), co ale stačilo jen použít už hotové od jiných.
Pokud budou amíci tlačit na pilu ještě víc, tak taky Čína nemusí vůbec uznávat západní patentové a licenční právo - tj. stav, který v zásadě panoval 10-20 let v Číně zpět.
TomD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 20:46:00

Proto z toho vyjde Cina jako vitez. Tyto tlaky je trosku oslabi, ale v konecnem dusledku posilni.
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 14:31:47

Boj o technologie je jen špička ledovce. Blbé je, že majitelů čínských telefonů hodně přibývá a ti se pak špatně špehují. Respektive krom amíků je špehují i číňani a to se amíkům nelíbí, chtějí mít všechnu špionáž jen pro sebe.

Pak ještě plno politických důvodů a kdo ví čeho všeho. U američanů už jsme zvyklí že důvod, který tvrdí, nikdy není ten, kvůli kterému to dělají.
vvarius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-24 21:05:26

Ještě drobná otázka.
Kde v nejhorším případě vezme USA prostředky na srovnání státního dluhu vůči Číně?
To asi Trump zacálne ze svého
Bigo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ts, ts, ts... 2019-05-25 16:09:04

to se vám tedy divím, takové kecy od většiny z vás! Víte vůbec kdo vytváří Murickou technologickou nadvládu? Podívejte se třeba na Murické univerzity - ČÍŇANÉ!
Víte kolik patentů je ročně podáno v Číně? Mrkněte se na Google...
Pan Federmann ví! Ano, je to jen uspíšení pádu Muriky na držku!
A koho s sebou strhne? Všechny čučkaře světa, českými počínaje! Vůbec se netěšte!
Mimochodem: Putin doplatil centrálním bankám zbytek dluhu. Rusko se tak stalo první zemí, které se osvobodilo od sevření bankovním systémem. To se velmi hodí nemít dluhy až udeří celosvětová krize! Čínština je těžká, učte se Rusky!
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 21:12:34

Jako žasnu, kolik rusofilních a konspiračních nesmyslů tu jede, včetně absolutní neznalosti ekonomiky. To bych čekal na novinkách.cz, ale ne zde. To jsem si myslel, že tento web je vzdělanější.

Sorry jako. Politika je prostě faktor, se kterým se musí počítat. A pokud vás obchodní partner špicluje a krade vám patenty, tak je na řadě s ním skoncovat. Nemůžete stavět infrastrukturu na zahraniční technologii, která není bezpečná a kde vám může hrozit, že cizí vláda vás totálně hackne a schodí vám všechno. To může udělat jen hovado. Nebo si myslíte, že rusáci a číňani nemají svoje vlastní technologie kvůli bezpečnosti v důležitých segmentech?

Čína není nic víc než komunistická strana, několik velkých korporací pod dohledem strany a zbytek jsou jen nevolníci, kteří jsou levná pracovní síla. Podniky se mohou v klidu přesunout jinam, do zemí, které se chovají jako lepší obchodní partner. Např. Indie, Malaysie, atd.

Číňanům nakonec nezbude nic jiného, než to clo platit, protože USA je jejich největší odběratel. USA vydělá na clech řádově více, čímž má víceméně vyřešené splácení dluhů.
EU je taky protekcionistická vůči číně a vůbec nikdo se nad tím nezastavuje! (zadej do gůglu "evropská unie čínská cla")
Když si ale USA zavede cla na čínské zboží, tak se zdejší rudá úderka plaší, spínají ji konspirační kontrolky a fantazíruje o třetí světové válce. Jediný kdo neustále mluví o WW3 jste vy a paranoidní pošuci v Kremlu.

Svět nekončí, jen jedna mocnost uvaluje cla na zahraniční zboží. Tečka. To je vše. Prožíváte to zbytečně. A teď mě pořádně zmínusujte, Zemanovci.
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 21:16:00
avatar
Je to jednoduché. Huawei dělá lepší telefony než všichni výrobci v USA dohromady, navíc za třetinovou cenu, tak ho chtějí zlikvidovat.
Ale asi jim ještě nedošlo, že třeba Apple vyrábí 90% věcí v Číně a ještě to tam montují děti, tak co pak udělají, až jim to Čína vypoví? Budou v prd.......
Přitom bylo dost testů bezpečnosti Huawei telefonů a nikdo na nic nepřišel, jen kačer Donald je chytrej až na půdu a vymýšlí pičoviny...
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 21:45:47

To vůbec není boj o telefon pro koncového uživatele, nějakého regular Joea. Tady jde o "budování klíčových komunikačních struktur".

Já vím že někomu stačí nadpis a má "jasno".

V článku to je dostatečně popsáno. Umíme číst, že?

"A nejde jen o telefony a počítače, jde o ty komunikační technologie, kdy prostě pustit HUAWEI do budování klíčových komunikačních struktur a sítí u nás a jinde na západě, je prostě zásadní problém a nikdo normální to snad nemůže schválit jako dobrý nápad."
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-25 23:20:17

Huawei dělá potenciálně nebezpečné komunikační sítě, tak budeme sabotovat jeho mobily... make sense...
Bigo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-26 09:56:48

ts, ts, ts - to tedy žasnu, takové kecy rohlíku bych čekal v pražských kavárnách od sluníčkářů, českých senátorů a čučkařů od BIS...
Milamber [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Starlink 2019-05-26 18:50:01
avatar
Myslite, ze Starlink bude bezpecny? Bude to smirarna, pod taktovkou USA.
Proc si USA osvojily pravo pouzivat vsude 5G licence, kdo byl proti tomu?
Zkuste si zjistit neco o pokusech obchodovat s ropou mimo dolar.
Proc USA odloucilo dolary od kryti zlatem?
Proc naji zeme problem dostat svoje zlato z USA?
Zaoatrejte mozna vam dojde ze Rusko USA Cina jsou stejny smejd
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 620x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 411x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 912x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1181x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1506x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1337x
Komentářů: 6