Prohrávají Apple, Samsung, vítězi jsou Amazon a Huawei. Katastrofální byla hlavně vánoční sezóna.
Tablety, země zaslíbená hlásaly různé agentury a analytici a výrobci se tomu přizpůsobovali, končily s klasickými PC a vrhali se do tabletů. Jenže pak se to v roce 2015 nějak zaseklo a rok 2016 znamenal pro všech těžké vystřízlivění. Místo nějakých 300-400 milionů tabletů ročně s dalším růstem, jak analytici růžově ještě před pár lety malovali, se v roce 2016 prodalo pouhých 174,8 milionů tabletů!
To je o 15,6% méně než v roce 2015, kdy se jich prodalo 207,2 milionů. Podílově se víceméně na stejné úrovni drží Apple, který má 24,4%, ale v celkovém počtu prodal také méně (o 14,2%). Horší rok měl ale Samsung, který se propadl na 15,2% a prodal o 20% méně tabletů. S velkým odstupem je na třetím místě AMAZON.

Ten si však na obtížném trhu vedl ze všech výrobců nejlépe. Pravda, jeho prodejní strategie je založena hlavně na službách a HW prodává často za náklady. Přesto se dostal v roce 2016 na třetí místo s podílem 6,9%, kdy prodeje meziročně skoro zdvojnásobil. Čtvrté je LENOVO s 6,3%, které stagnovalo prodeji, za ním si ale na páté místo polepšil HUAWEI s 5,6%, který prodal o polovinu více tabletů. Z první pětky tak vypadl například ASUS. První pětka také uniká zbytku trhu, který v roce 2015 měl 48,4% a 100 milionů kusů v roce 2016 na ten obrovský zástup výrobců už připadlo jen 41,6% trhu a 72,7 milionu tabletů.
Pro výrobce nepříjemný trend rychle klesajícího zájmu uživatelů o tablety, potvrdilo hlavně Q4/2016. Tedy období, který by mělo patřit k vůbec nejlepším v roce, díky Vánočním nákupům. Jenže bylo rekordně špatné. Prodeje meziročně spadly o více než 20% a prodalo se jen 52,9 milionů tabletů. Výrazně opadá zájem o stále vedoucí Apple, jehož prodeje spadly o téměř 19%. O více než 11% přišel Samsung, AMAZON stagnoval a rostli společnosti LENOVO (o 15%) a HUAWEI (o více než 43%). Zbytek trhu spadl o 35%.

Výrobci tabletů tak už před pár měsíci začaly od tabletů ustupovat a vrací se zpět k PC. Spousta tradičních výrobců znovu uvádí i výkonné sestavy a notebooky. Přímo tablety se pak snaží nahrazovat hlavně velkými telefony anebo konvertibilními mobilními PC. Příčina nezájmu uživatelů o tablety je stále stejná, většina zjišťuje, že jde o zbytečné zařízení, které nedokáže nahradit PC ve své univerzalitě, výkonu a možnostem, zároveň vše co lze dělat na tabletu uživatelé běžně dělají na svém telefonu, jejichž úhlopříčka se dnes běžně pohybuje v rozmezí 5,2 – 6,2“, což už je v podstatě tablet. Nemá tedy smysl mít telefon a PC, které se nezaměnitelné a nenahraditelné a k tomu mít ještě tablet. Ten je tak v současnosti vlastně zbytečný a mnoho uživatelů si to uvědomuje …
Zdroj dat: IDC
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|