Platforma TEGRA není příliš úspěšná a má omezené možnosti růstu, vývoj ale běží dál.
Velké plány s TEGRA ARM platformou od NV již pomalou berou za své. ARM trh se sice rozvíjí a platforma samotná se dostává do stále většího množství zařízení, nicméně na tomto trhu je obrovská konkurence. To tlačí na menší výrobce ohledně marží a problém menších ARM výrobců je i ten, že hlavně velcí hráči vyvíjejí vedle vlastních ARM řešení i samotné přístroje, které je používají.
NV, která měla na ARM se svým TEGRA smělé plány, bohužel narazila právě na fakt, že hlavní hráči jako Apple či Samsung, jednoduše nemají o řešení TEGRA zájem a mají vlastní, stejně dobrá, ale často i lepší řešení. Tegra 3 navíc zaznamenala spíše zklamání, minimálně ve srovnání s původními plány o růstu podílu na trhu. Ale ani výkonově, či provozně nestačila na konkurenční řešení právě od výše jmenovaných firem a hlavně ani na řešení od QualCommu, což je největší ARM výrobce vůbec, ovšem stejně jako NV vyrábějící bez svých továren jen u TSMC. Podíl TEGRA platformy je tak stále zanedbatelný (zhruba jen 3-4% trhu) a stejně tak příjmy zdaleka nedosahují původních plánů o zhruba 500 milionech dolarů za kvartál. V nejlepším případě jsou něco více než pětinové. Nicméně nějaký ten zisk ARM TEGRA má, a kromě toho NV nemá moc možností, co jiného než ARM na poli procesorů dělat, zvlášť když s ním má výhledově ještě další plány i do serverů. A tak je tu TEGRA 4 a s ním rovnou i projekt vlastní kapesní herní konzole.
Na probíhajícím CES, přesně tak, jak bylo plánováno a informovali jsme vás o tom již dříve, se objevila nová TEGRA 4. Ta není žádným velkým překvapením a pokračuje v cestě, kterou vyznačila TEGRA 3.
Nová je samozřejmě licencovaná A15 Quad architektura a tedy vyšší procesorový výkon. Nová je samozřejmě i grafická část od NV, která je samozřejmě výkonnější než u předchůdce. Procesorová část má kromě 4jádrové ARM A15 části ještě opět ono páté "úsporné" jádro, které by mělo být vylepšené proti předchůdci, která proti deklaracím a očekávání nijak zvlášť úsporný v rámci ARM řešení nebyl.
Ale podle NV je i výkonnější než stávající konkurenční řešení Apple či Samsungu či QualCommu. Nutno ovšem dodat, že jen v některých oblastech a hlavně nástupci těchto platforem už také nejsou daleko a náskok TEGRA 4 zase nevypadá tak světoborně. Dobře si ale vede v práci s fotkami i videm. Podporována by mělo být i 4K rozlišení.
Nezodpovězenou otázkou byla podpora nejnovější 4G sítě. Zde by mělo přijít ke slovu řešení v podobě 4G LTE modemu Icera i500, což je SW řešení a bude volitelnou částí výbavy.
- SHIELD - kapesní herní konzole s TEGRA 4
Důraz klade NV ale hlavně na herní výkon a možnosti, kdy je dnes ARM platforma pro NV prioritou, protože z klasického PC trhu ji vytlačuje (a vytlačovat stále zřetelněji bude) konkurence stále silnějších integrovaných grafik v procesorech AMD a Intelu. Z klasického konzolového trhu ji zdá se u nových generací Nintendo, MS i SONY konzolí vytlačí grafiky AMD. Nicméně problém je, že TEGRA jako ARM platforma sice obstojně zvládá všechny ty Android hry, ale není zde žádný zásadní rozdíl proti jiným výkonným ARM-Android platformám. Nicméně na tomto poli NV vyvíjí jak SW aktivity, tak nově i HW snahy. Výsledkem je tak projekt SHIELD jako nová kapesní konzole s referenčním designem NV.
Klasické kapesní konzole typu 3DS či VITA umírají, hlavně díky právě stále výkonnějším ARM zařízením ať už postavených na Android nebo Apple řešení. NV tak jako odpověď a snahu o využití své ARM platformy představuje projekt SHIELD, což je specializovaná kapesní konzole postavená právě na ARM TEGRA 4.
Konzole má 5" display s rozlišením 720p a gamepadové ovládání. U výbavy má HDMI, MicroSD i MicroUSB port. Pohánět jej má samozřejmě Android. Poměrně velká baterie má vydržet 5-10 hodin hraní a 24 hodin na video. Samozřejmostí má být bezdrátový způsob připojení k TV. Samozřejmě jedná se o zařízení specializované svým ovládáním právě k hraní her, nemyslím si, že bude umět telefonovat.
EDIT: Někteří připomínají, že jsme zapomněli uvést schopnost streamování her z PC. Nezapomněli, jen ji nepovažujeme za nějak zajímavou ani objevnou. Jde totiž o to, že v tom případě je tato konzole jen periferií v podobě klasického bezdrátového gamepadu s malým displayem. Jenže podobné možnosti už dávno máme. Bezdrátové streamování obrazu z PC na TV je dávno realitou o bezdrátových gamepadech a periferiích nemluvě. Navíc co je zajímavého na tom, hrát si PC hru místo u PC na 21" a větším monitoru (větším počtu), či u ještě větší TV, na 5" displayi? Menší zážitek nemluvě o trochu zbytečně propáleném výkonu PC a energie k němu potřebné. A to nemluvím ani o tom, že zatímco dnes nám stačí to PC a k tomu ten monitor, či TV a bezdrátový ovladač, tak teď k tomu ještě potřebujeme kapesní konzoli? Trochu překombinované ne? Takže asi tak. Každopádně tato ano, nová "kapesní" konzole může sloužit i svým způsobem jako bezdrátové příslušenství i k PC, což současné modely kapesních konzolí neumí, takže z tohoto pohledu to za zmínku stojí. Doplněno tedy :).
Je ale otázka, zda není podobné zařízení trochu nadbytečné, protože samozřejmě jakýkoliv lepší SmartPhone či tablet nové generace bude HW umět to samé a ten herní ovladač ve stylu gamepadu je spíše otázka bezdrátového příslušenství. Kupovat si tedy dvě nebo dokonce tři podobná (HW stejná) mobilní zařízení "do kapsy" nedává příliš smysl. Trh ukáže. Nicméně není to jediný projekt herní konzole s ARM, který v poslední době vidíme a jistě dorazí i další.
Otázkou ovšem je, kdy se TEGRA 4 dostane v nějakém zařízení na trh. Jak se asi shodneme, není příliš pravděpodobné, že by velcí hráči jako Samsung, Apple, ale i další, platformu TEGRA 4 implementovali do svých TOP zařízení, jako jsou třeba iPhone 6 či Samsung Galaxy S4. Většina trhu tak TEGRA platformě i nadále bude zapovězena. Což je prostě dáno tím, že velcí hráči si často dělají i vlastní ARM řešení, která jsou navíc poměrně stejně schopná a uživatel navíc v rámci stejné Android či Apple platformy málokdy mezi nimi pozná rozdíl, pokud vůbec.
TEGRA 4 má opět šanci jen okrajově se dostat do některých méně početně významných zařízení ale ne nutně horších či méně zajímavých. Očekávat jit tak můžeme jak ve SmartPhone třeba od HTC a některých dalších menších výrobců, tak v některých tabletech od PC výrobců. Není proto divu, že NV hledá uplatnění kde se dá a proto i plány se zařízením jako je "SHIELD". Otázkou je kdy. Zatím to vypadá na dostupnost spíše až kolem poloviny, nebo v druhé polovině letošního roku.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|