Společnost NVIDIA se údajně opět snaží neférově omezovat výběr a konkurenci pro zákazníky.
Podíl na trhu je pro výrobce jako Intel, NVIDIA či AMD důležitý, protože každé % pro jednoho znamená desítky milionů dolarů příjmů. V posledních letech v některých oblastech PC trhu žádná konkurence neexistovala. Speciálně v OEM a mobilním segmentu, kde prakticky NVIDIA měla téměř 100% podíl v rámci neintegrovaných grafik a Intel zhruba 95% podíl v procesorech. Jinými slovy, více než 9 z 10 prodaných notebooků mělo kombinaci obvykle Intel + NVIDIA. Žádný výběr, žádná konkurence = vysoké ceny přenášené na zákazníky.
Nástup AMD, které dnes má objektivně nejvýkonnější, nejefektivnější a cenově nejdostupnější mobilní procesory díky RYZEN 5000 a současně velmi schopné Radeon RX 6000M grafiky, znamená že Intel + NVIDIA přijdou o podíl na trhu. Tedy pokud by trh fungoval, tak by měly přijít. Ale to se neděje zdaleka tak, jak by tomu nabídka produktů odpovídala. Bude to zejména pro nás zákazníky, bolestivý/drahý běh na dlouhou trať. Oba dosud dominující výrobci za své podíly budou bojovat. Nikoliv nutně uváděním lepších produktů a už vůbec ne uváděním lepších produktů za lepší/nižší ceny tak, aby z toho těžil zákazník. Naopak. Cílem Intelu a NVIDIA je doslova zabetonovat trh a své podíly (speciálně vysoké marže) tak, aby prostě konkurence růst nemohla. Mají k tomu celou řadu nástrojů, zejména tlak na výrobce/partnery, kteří by chtěli dávat AMD větší prostor. Nejaktivnější v oblasti poškozování tržního prostředí je NVIDIA. Ta má totiž nejvíce co ztratit.
- NVIDIA GPP (GeForce Partner Program) opět na scéně.
Jistě si pamatujete NVIDIA GPP, nechvalně proslulý program, v rámci kterého chtěla firma donutit výrobce HW, aby používali své značky jen a pouze pro produkty NVIDIA. A to pod hrozbou omezení dodávek čipů, snížení příspěvků a znevýhodnění vůči jiným partnerům apod. Jinými slovy, pokud třeba ASUS dělá ROG STRIX notebook nebo grafickou kartu, NVIDIA chtěla, aby to byly výhradně NVIDIA modely a AMD tak z toho ROG STRIX značení byly zcela vynechány. A některé firmy podlehly. Speciálně MSI, ASUS apod. začaly vytvářet podružné vedlejší série s novými značeními pro AMD produkty, a dokonce se záhadně z nabídky produktů se zavedenými známými názvy, začaly „ztrácet“ již uvedené AMD produkty …
Jenže novináři vynesli celou tuhle prakticky trestnou špínu na veřejnost s přispěním některých výrobců, kteří na podmínky NVIDIA nechtěli v žádném případě přistoupit. Hrozilo vyšetřování a žaloby za zjevné porušování antimonopolních zákonů a poškozování zájmů zákazníků a trhu jako takového. NVIDIA tak rychle ohlásila veřejně konec GPP, ale nikdy se za to neomluvila. Prý to stejně byla naše chyba, že jsme nepochopili, že jí šlo jen o blaho nás zákazníků. Stejně tak výrobci, kteří s NVIDIA spolupracovali na poškozování zákazníků, raději v tichosti nechali celou věc bez komentářů vyšumět do ztracena a AMD produkty se vrátily zpět k zavedeným značením … takže všechno dobře dopadlo?
- Proč o tom zase mluvíme v roce 2021 …
Protože NVIDIA se svého snu o GPP a omezování konkurenčního prostředí zdaleka nevzdala. Aktuálně se totiž objevují zprávy, že NVIDIA se snaží GPP prosadit méně nápadně. Lokálně v určitých částech světa tak, aby si toho nikdo nevšimli jinde, kde je větší ochrana trhu. NVIDIA tlačí zejména v Asii na výrobce, aby nabízely jen NVIDIA produkty ve svých známých řadách zařízení a pokud by chtěli používat AMD produkty, měly by výrazně snížené příspěvky „bokem“ od NVIDIA. Nemluvě o ohrožených dodávkách nutných čipů, pokud nebudou skákat, jak NV píská. Nicméně tyhle příspěvky samozřejmě ve výsledku zaplatí zákazník, který místo toho, aby měl na výběr mezi AMD a NVIDIA řešením a ty bojovaly mezi sebou cenově a výkonem, vzniká situace, kdy zákazník prakticky nemá na výběr, a ještě musí připlácet na to NVIDIA řešení, protože konkurenční na výběr ani nemá.
Ze zákulisí pak unikají zprávy, že NVIDIA se snaží opravdu silně tlačit zejména na menší výrobce, protože nové Radeon RX 6000 grafiky ji nepříjemně překvapily. Pokud by byla na trhu normální situace, NVIDIA by měla dost problémy přímo soupeřit s RX 6000 zejména cenově a v žádném případě by neudržela marže a zisky, na jaké si zvykla. NVIDIA rozhodně nechce jít s AMD do cenového souboje, takže se snaží využít své dominantní pozice, dokud ji setrvačností stále má. Tlačí hlavně na menší výrobce, pro které by jakékoliv omezení dodávek nebo příspěvků bylo téměř existenčním problémem.
Je to stejný přístup, který NVIDIA uplatňuje vůči menším nezávislým magazínům/youtuberům. Ví, že pro nás je těžší s ní bojovat, s jejím tlakem, lhaním a snahou ovlivňovat výsledky recenzí. Někteří tak podlehnou. Jen málokdo odolá. Problém pro NV jsou pak větší magazíny/youtubeři, které už uplatit pořádně nedokáže, speciálně ti, kteří nejsou jen řadovými redaktory, ale ten magazín jim patří a mají tak zájem být objektivní a vycházet se všemi. Speciálně když se postaví na stranu těch menších webů. Ale z těch menších nezávislých se tu a tam vedle DDWorld.cz někteří pochlapí, a přesto že to pro ně není ekonomicky nejvýhodnější, tak řeknou objektivně, tak se NVIDIA chová:
Totéž platí vlastně pro výrobce. Čím menší výrobce, tím má větší problém, pokud společnosti NVIDIA nevyhoví. Čím větší výrobce s výrazně širší nabídkou produktů a distribucí, tím méně na něj NV dokáže tlačit, protože ho prostě potřebuje. Bohužel prostě situace na CPU a GPU trhu má stále daleko do skutečně fungujícího trhu, kde rozhodují produkty a jejich skutečné ceny. Jak by to mělo fungovat, ukazuje DIY PC trhu, což je bohužel nejmenší část trhu. Mnohem významnější a větší OEM segment je stále problém. Koncový zákazník často nemá na výběr, je mu nabízen jen horší produkt a ještě za výrazně vyšší cenu, protože je to prostě výhodné pro dodavatele/výrobce. A rozbít tyhle „zavedené pořádky“ bude prostě ještě běh na hodně dlouho trať. Ale pokud tápete, proč nemáte někdy na výběr a kde jsou ty lepší produkty z testů a recenzí, tak už víte, proč tomu tak je. Tak pozor na to.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|