NVIDIA Optimus – skvěle fungující automatické přepínání grafik v NB. Ale v podstatě k ničemu?
Společnost NVIDIA představila oficiálně novou technologii Optimus.
Přepínání grafických karet v mobilních počítačích mezi slabší integrovanou a přídavnou grafickou kartou je na trhu už nějakou dobu. Doposud nebylo nijak zvlášť hojně využíváno, protože nebyl prostě důvod cpát do notebooku dva samostatné grafické čipy. Situace se radikálně mění s příchodem procesorů s integrovanými grafikami, které již na trh uvedla společnost Intel a u příští generace procesorů Intel a AMD už bude GPU součástí jednoho kusu křemíku a úplným standardem.
To je problém pro společnost NVIDIA, která nemá procesor a tudíž nemůže nabídnout na mobilním a desktopovém trhu, to, co AMD a Intel. Desktopové grafické karty tu s námi samozřejmě budou ve stávající podobě ještě dlouho, zde tedy z konkurenčního hlediska problém není, až tedy na příšerné zpoždění FERMI DX11 grafické generace u NVIDIA. Bohužel desktop dnes už tvoří a tvořit nadále bude menší část prodejů PC – je to zhruba 40 ku 60. Tu větší část dnes tvoří mobilní počítače a zde má NVIDIA samozřejmě s nástupem procesorů s integrovanými grafikami, které nahradí klasické integrované grafické čipy v čipsetech, problém. NVIDIA zkrátka může do běžného mobilního PC nabídnout jen samostatnou grafiku, jenže schopnosti těch integrovaných rostou a co si budeme namlouvat, většině uživatelů bohatě stačí.
Společnost NVIDIA se musí snažit něco vymyslet, aby výrobci její grafiky do svých notebooků nadále osazovali. V první řadě bychom samozřejmě rádi viděli nějaké nové mobilní modely, jako konkurenci ATI Radeon HD 5000 Mobility, místo toho NVIDIA opět přejmenovala své modely, které už dříve lehce inovovalo a podle ní dříve zbytečný DirectX10.1 a přichází tedy GF300M. Nicméně to na přesvědčení výrobců a zákazníků stačit nebude. U zákazníků to stačí leda na zmatení.
Výhodou neintegrovaných grafik má být samozřejmě vyšší výkon, ovšem ten stojí nějakou tu energii a tak i v klidovém stavu má taková grafika vyšší spotřebu, než integrovaný čip. Proto se vymyslela funkce přepínání grafik, se kterou úzce souvisí systémy jako NVIDIA Hybrid SLI, nebo ATI Hybrid CrossFire. Nicméně tyto systémy neměli oporu v platformách a hlavně operačních systémech. Microsoft prostě o přepínání grafik nechtěl ani slyšet. To ovšem platilo jen do nástupu Windows 7, kde už je využití GPU mnohem zajímavější. Přepínání grafik tak vesele funguje v některých mobilních počítačích, ať už jde o kombinaci Intel+ATI nebo Intel+NVIDIA. V poslední době navíc začala ATI na trhu mobilních grafických karet převažovat, v současnosti má 55% trhu a už jen proto s tím musí NVIDIA něco dělat.
Proto představuje novou technologii NVIDIA Optimus. Bohužel, jak už jsme u této firmy zvyklí, nejedná se o až tak nic nového a je to spíše nový název pro starou technologii a starý nápad. Nicméně po dlouhé době musíme říci, že si to nové jméno konečně alespoň trochu zaslouží. NVIDIA moc dobře ví, že její dny na poli integrovaných grafik v klasických čipsetech na mobilní i desktopové platformě jsou sečteny a tato technologie je tak logickým vyústěním. Jedná se o skutečně první plně automatické přepínání grafik.
Do této doby totiž bylo přepínání grafik nejčastěji manuální, a když automatické, tak jen přes různé softwary, které přepínaly mezi grafikami dle potřeby, ale zdaleka ne ideálně. NVIDIA Optimus přepíná zcela automaticky, bez prodlevy a jedná se zkrátka o dokonale vyladěný software navržen pro využití v kombinaci s novými procesory Intel Core i3/5 s integrovanými grafikami.