Nvidia TEGRA konečně zaznamenala vetší úspěch? TEGRA2 je ale výkonově slabší, než se myslelo Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 21 December 2010
altNvidia má na poli SoC zařízení velké plány se svou TEGRA platformou. Poslední 3 roky ale zůstala za očekáváním.

 

 

 

Už to bylo poněkud únavné každý rok poslouchat Nvidia, jak slibuje neustále Tegra revoluci a hromady nových zařízení na její platformě. TEGRA1 měla být bomba, nicméně už dnes můžeme s klidem říci, že bomba to byla jen ve snech společnosti Nvidia a žádné významné nebo i méně významné zařízení se na TEGRA1 neukázalo. Tak před rokem a něco dorazila TEGRA2 a zase tu bylo spousta slibů. Měsíce ale ubíhaly a nic se nedělo. Žádné zástupy nových zařízení, o kterých nám Nvidia vyprávěla, že už jsou na cestě, nedorazila. Už jsme nad TEGRA2 chtěli definitivě zlomit hůl, ale pozor …

Sice to trvalo, což ale na poli chytrých telefonů a podobných zařízení je zdá se kolorit, TEGRA2 ale vystrkuje růžky! Podle dobře informovaných zdrojů se prý dokonce může stát SoC platforma TEGRA2 referenční platformou pro chystaný Android 3.0, který je určen pro zařízení typu tablet. Také se objevují informace, podle kterých si prý někteří výrobci objednaly slušné množství této platformy. Údajně prý jen samotný Samsung, u kterého by člověk spíše čekal, že si vyrobí vlastí SoC platformu z ARM čipů, které dělá, objednal od NVIDIA jen za první pololetí 2011 čipů TEGRA2 za 300 milionů dolarů! A zdaleka není sám. Vzhledem k tomu, že NVIDIA má v současnosti obrat pouze kolem 800 milionů dolarů za kvartál, je to rozhodně významný posun a je tu stále naděje, že se NVIDIA podaří do 2-3 let naplnit plán, podle kterého se má stát TEGRA platforma zdrojem více než poloviny zisků pro celou společnost.

Nvidia TEGRA2 je SoC zařízení, které staví na procesoru architektury ARM v kombinaci s vlastním grafickým čipem NVIDIA. Ten je ale poněkud slabší, než se doposud myslelo. Server Anandtech udělal aktuální testy v rozlišení 1024x600 a porovnal Tegra2 Tablet se Samsung Galaxy Tab, který má grafiku Samsung ARM. A výsledky jsou zajímavé:

Až doposud se myslelo, že výhoda TEGRA2 v oblasti grafiky je skutečně velká. Měření ale ukazují, že v praxi je v teoretických testech sice slušných 20-30%, ale v praxi se smrskne na mnohem nižší hodnotu, která už nemá žádný vliv na použitelnost. Otázkou také je cena a spotřeba, kterou zatím stále neznáme. Anandtech ale slibuje, že později ještě testy doplní právě o tyto aspekty. Každopádně TEGRA2 je jednoznačně graficky nejsilnější současnou SoC platformou a pro Tablety se zdá být skutečně ideálním řešením. Její výkonový náskok ale není tak výrazný a rozhodující, jak se doposud myslelo. Na druhou stranu NVIDIA už pracuje na TEGRA3, která se postaví proti nedávno představené grafice ARM, které zase posunou výkon grafiky SoC řešení o pořádný kus výše.

První tři roky byly kolem TEGRA jen plné planých slibů. Čtvrtý rok ale konečně vypadá, že se věci pohnou kupředu a skutečně se dočkáme nějakých TEGRA2 zařízení. Dokonce to vypadá, že by NVIDIA i mohla TEGRA platformou uspět a zajistit si tak zdroj příjmů poté, co musela opustit trh s čipsety a klasickými integrovanými grafikami a věci se pro ni úplně dobře nevyvíjejí ani na klasickém trhu spotřebních grafik. Příjmy z TEGRA by to ale všechno mohly více než vynahradit, s čímž NV také zcela vážně počítá. Otázka je, zda zákazníci skutečně požadují nějaký velký grafický výkon od tabletů a podobných zařízení a zda NVIDIA uplatní všechno na co je zvyklá používat nabízet na poli grafik pro PC, jak si plánuje. Také bude muset změnit marketing, protože zákazníky a uživatele tabletů pranic nezajímá CUDA, PhysX a další marketingové nástroje a vlastně ani samotný HW, na kterém tyto přístroje jedou - pokud vůbec rozumí tomu, jak Tablety fungují. Osobně považuji Tablet či SmartPhone pouze za mobilní nouzovku, na skutečnou konzumaci multimédií, zábavy a her tu přeci máme PC apod. Takže na co vlastně potřebujeme výkonnou grafiku v Tabletu a SmartPhonech? Každopádně už se to blíží a první polovina roku bude na Tablety vybavenými různorodými druhy platforem velmi úrodný …

Zdroj: techReport.com, Anandtech.com

 

    

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 13:52:13
avatar
Uvidíme, celkem jsem na ty tablety zvědavý, jestli bude nějaký dobrý a výkonný, přitom levný, rád koupím, aspoň vyzkouším, co na tom kdo vidí a když mi to nebude vyhovovat, tak s ním podaruju někoho z rodiny
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 11:57:00

"dobrý a výkonný, přitom levný" to možná za komunismu s dotací, jinak jsou to odporující požadavky, takže se obávám, že se asi nedočkáš. Viz např. Galaxy S, který přeci měl být levnější alternativou k údajně drahému iPadu, ale skutečnost...
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 14:29:05
avatar
Tohle je pro nVidii velice dulezitej tah, pokud ji to vyjde a povede se ji protlacit tegru2 na tyhle zarizeni, pak muze vesele zacit tvorit Tegru3, a bude na to mnohem snazsi prestup(upgrade)...
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 14:50:30

A kedy bude v nejakých zariadeniach nasadená tá Tegra 3
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 08:18:24
avatar
Nejdříve tak rok po jejím uvedené na trh
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 14:53:26

Tak, cenově to zatím vypadá dobře (ten View Sonic stojí cca. 7500 KČ), hlavní výhodu vydím v rychlejším prohlížením internetu a to s tou CUDOU si vážně přehnal,až se naučíš programovat, tak si to možná piš jenže ty nic takového neděláš tak jak to můžeš říct DD?S PhysX souhlasím to je chujovina a zbytečnost ale CUDA fakt ne a je prostě pohodlnější než Stream

Jinak omlouvám se za offtopic, nejvíc se u Tegry obávám malé výdrže ketrá už je tak mizerná, já nechci na zádech tahat autobaterii
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 15:00:49
avatar
Ono NV moc nezbývá než se snažit, alespoň marketingem zdolat konkurenci a ten jak všichni víme má dobrý otázka zní jak s tím dlouho vydrží. Na druhou stranu co se týče grafik tak se zlepšuje,hlavně ať něco dělá a AMD má konkurenci a mi máme gráfy za rozumný peníz.
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 15:07:01

Souhlasím jen mě mrzí že DD považuje Cudu za marketingovej tah ikdyž neprogrammuje
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 15:11:52
avatar
Ano s CUDA se naučilo hdoně lidí, díky podpoře NV, ale jako taková je díky tomu v součanosti překážka pro nástup skutečných GPGPU standradů OpenCL ....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 17:00:01

Pokial naozaj príde CUDA kompilátor aj na x86 ako bolo proklamované, tak bude CUDA dost silný konkurent nielen pre OpenCL ale aj pre akýkolvek GPGPU framework. Ako už je písané aj vyššie, podpora CUDy nie je marketingový nástroj. CUDA totiž dnes predstavuje vela reálných aplikácií, ktoré samotné môžu slúžiť na presadenie tabletov s Tegrou.

EDIT:
Citace:
Takže na co vlastně potřebujeme výkonnou grafiku v Tabletu a SmartPhonech


Ja to skôr chápem tak, že nejde ani tak o samotnu grafiku ako o vypočetný výkon, ktorý grafické jadro poskytuje. Nieco na spôsob APU akurát z opačnej strany než ako ho prezentujú Intel či AMD. A to je práve voda pre spomínanú CUDU, ktorá je priamo vyvíjaná pre čipy od NV.

Citace:
díky tomu v součanosti překážka pro nástup skutečných GPGPU standradů OpenCL


Podľa mňa by sme takto mohli pozerať aj na DirectX a považovať ho za prekážku pre skutočné štandardy ako napr. OpenGL.

Celkom zaujimavé čítanie: Odkaz
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 22:19:54

ono directx je skutecne prekazka .... ale vzhledem k tomu ze microsoft nikomu nebrani vytvorit hardware a ovladace s direct x pro widle neni to takovy problem jak p. CUDA s strategii pouze NV .... vsichni vime jak nakonec dopadlo GLide od 3dfx ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 08:26:58

Pokial bude SW využívajúci CUDu byt schopny kompilácie aj na CPU tak nevidím žiadny problém. Okrem toho aj dnes je CUDA stále oproti OpenCL o hodný kus vpredu. Pokial dostane OpenCL aspoň takú podporu ako ma CUDA budeme môcť hovoriť o vyrovnanom súperovi. CUDA totiž nie je určená pre hráčov a tím, ktorí programujú, nevadí že ich SW nepôjde na AMD kartách. Podmienkou tohto SW bude potreba mať katu od NV a tým to hasne.
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 16:36:29

No spíš než překážka je to konkurence a zatraceně dobrá
vildapl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 20:48:39

Ahoj, docela bych uvítal článek o praktickém využití CUDA a STREAM. Ikdyž vím k čemu je to dobrý, tak jsem se s žádným využitím zatím nesetkal.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 22:20:39

tak se podivej na photoshop a spoustu dalsiho softu na zpracovani obrazu a videa ....
vildapl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-24 22:17:54

Myslel jsem jako domácímu uživateli. Grafiku jsem dělal profesionálně ale doma mi stačí Pshp4 a video nedělám.
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 10:04:35

Několik Českých skol již výuku CUDA zařadila do vsích osnov. Pokud programátor dnes žádá o místo v nějakém vědeckém odvětví, tak je CUDA často součástí poptávky u takového zaměstnání.

A jak je to s OpenCL? Jistá firma nesoucí jméno Chaos Group a v současné době vyvíjející jeden z nejpopulárnějších RT systémů se snažila právě využít OpenCL a tak Vray-RT postavila na jejím základu. A dopadlo to tak, zjistily že implementace OpenCL na VGA od AMD je nedostatečná a tak to funguje správně jen na VGA Nvidia, kde je implementace OpenCL kompletní. Funkčnost na VGA od AMD je až nyní v 2 verzi a to jen na nejnovějších kartách HD68, HD69 a s dost kostrbatou instalací ovladačů aby to dané karty vůbec detekovalo. Autoři VrayRT si i na jejich stránkách stěžují jak AMD téměř nereaguje/nespolupracuje a implementace OpenCL je v jejich podání spatná/nedostatečná/nekompletní.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 11:29:08

To je právě důvod úspěchu profi karet nVIDIA. Výborné železo a vyladěné ovladače. Jsou sice drahé, ale firmám se to vyplatí. Bezproblémovost s ovladači je jeden z důvodů věrnosti zákazníků, i když se nVidii nedařilo.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 11:55:47

Ovládače sú jedna vec a výborná podpora a ochota spolupráce je ďalšia. Všetko ide ruka v ruke.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 15:21:32

nVIDIA zřejmě udělala Samsungu dobrou cenovou nabídku, navíc ušetří (Samsung) peníze na vývoji. Dostane celou platformu.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zaujimavy vyvoj 2010-12-21 15:44:00
avatar
Popri 500W PC , bude super mat v taske mobil s vykonom P4 - 2GHZ a Geforce 660GT, s 2GB RAM.....
Takato zostava staci aj dnes pracu a v mobilnom prevedeni s 8hod vydrzou bude na nezaplatenie

V obchode bude 2W-TEGRA nebo 200W FERMI
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 18:04:32
avatar
Tak do toho "to" ja nedelam. Uplatneni to mit asi bude, kdyz to vyrabeji.
karel743 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ta spotřeba... 2010-12-21 19:07:33
avatar
Myslím, že NV se bude muset naučit dělat úsporná zařízení, navrhnout výkonné zařízení dokáže každá současná výrobna křemíkových čipů. Jestli se nemýlím, tak se to nazývá efektivitou...
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 20:24:28
avatar
Jsem čekal nějakou reakci od DD,když LG vydá jako první smartphone na dvoujádru ARM s Tegrou.Osobně jsem si pořídil novinku od HTC.Jen bych chtěl dodat,že osobně nechápu,proč se u smartphone řeší výkon procesoru a výkon grafického čipu.Dnešní mobilní procesory stačí bohatě na to,aby systém šlapal plynule a víc není potřeba.Mě to připadá jako by lidi chtěli na telefonu hrát Crysis.Co s těma lidma dneska je?
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 20:34:58

Chěl bych vědět, kolik lidí používá mobil k volání
Tak třeba do tabletů se ten výkon hodí když se koukneš jak špatně se prohlíží na nich internet :-) ale do smartphone?Fakt zachvíli na zádech budem nosit v batohu autobaterii aby se na tom mohl hrát ten Crysis
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 21:21:51
avatar
Tak jelikož právě řešim nákup novýho "smarta", tak jsem koukal různě po diskuzích a říkal jsem si to samý. Lidi řeší, jak je OS svižný, stabilní, jaký je takt procesoru a kolik to má paměti. Já jsem si zpočátku říkal "jo, holt tomu rozumí, a to tak že víc než já", ale pak jsem si uvědomil, co to ty lidi sakra dělají? Ještě nedávno jsme slintali na barevným displejem 128x128 o 4096 barvách a oni dneska ohrnujou nos nad vším, co je jenom kousíček za konkurencí.
jkiller [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 14:56:27
avatar
Zkus se mrknout na videa z her Infinity Blade, Rage, nebo Dungeom Hunter 2 pro iPhone 4 a hned uvidíš, k čemu je ten výkon potřeba

Odkaz

Odkaz

Odkaz
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 16:02:36

jenže mobil je na volání
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-22 20:50:48
avatar
Pěkný, ale co nejmenší odezva při procházení menu nebo při spouštění aplikací mi ke štěstí bohatě stačí. Přenosná herní konzole je o něčem jiném, tam ten výkon je fakt třeba.
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-21 22:11:41

Nedávno sem vybíral ebook čtečku a koukal na video o Amazon Kindle 3 a ten ajťák se divil že se stim nepohodlně surfuje na internetu a brouzdá na facebooku, jasně že to asi půjde blbě když k tomu vůbec není zařízení určeno ....sakra proč se ty lidi divěj když to zařízení má milión funkcí a ta hlavní jde do ústranní u telefonů to bohužel zašlo ještě dál
snowflake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :))))) 2010-12-23 07:31:18

Tak to je jasný. Každá technologie nebo řešení od NVidia je a bude na tomto webu komentována jako "výkonově slabší, než se myslelo". Na to už jsme si od DD zvykli
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-23 19:19:17

wow tak toto je dost zleeee!!

Tegra2 SOC s dvoma jadrami Cortex A9 a Grafickym jadrom od slavnej Nvidie, dokaze porazit obstarozny Hummingbird s jednojadrovim Cortex A8 vyuzivajuci SGX540 od uz skoro zabudnutej PowerVR.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 450x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 292x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 858x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1476x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1319x
Komentářů: 6