Společnost NV svou budoucnost sází hlavně na jednu kartu – TEGRA platforma
Jak už je velmi dobře patrné, NVIDIA se čím dál více odvrací od klasického PC trhu a hlavně tradičních grafik. Hlavním důvodem je uzavírání platforem AMD a Intel, které navíc letos rozjely integraci poměrně výkonných, a hlavně pro mnohé uživatele dostatečných grafických karet, přímo do CPU. Tím jednak definitivně zlikvidovaly tradiční integrované grafické karty v čipsetech, ze kterých NV měla nemalé zisky a příjmy, ale postupně likvidují i tradiční segment levných grafických karet, které tvoří až 80% odbytu společnosti NVIDIA.
Díky tomu NVIDIA musí hledat svou budoucnost jinde, takže se postupně odvrací i od segmentu herních grafik jako takových, což je patrné z vývoje její grafické architektury, marketingová orientace a ztrátě zájmu o vývoj a podporu vývoje her, jež dnes vznikají multiplatformně. Tomu zcela určitě napomohl i fakt, že s největší pravděpodobností žádná z velkých nových herních konzolí nebude používat jiný grafický čip, než ten z dílny konkurenčního AMD. Potvrzené už je to u nového Nintenda Wii2, který má Radeon HD 4800 a nový MS Xbox720 bude disponovat dokonce 28nm DX11 grafikou AMD a ve hře je jen nový PS4, kde je však pravděpodobnost osazení grafiky od AMD také velmi vysoká a dokonce se tak už podle některých zdrojů stalo. NVIDIA tak nemá příliš důvodů dále setrvávat na poli spotřebních PC grafik a tak svou pozornost dávno ve vývoji GPU obrátila na HPC segment. Nicméně její hlavní zájem je v oblasti spotřebního segmentu a leží jinde.
Jak bylo řečeno, AMD a Intel uzavírají na PC své platformy a NVIDIA je prostě a jednoduše vytlačována. A protože nemá kompletní PC platformu, vydala se směrem vytvoření jiné platformy postavené na architektuře ARM. Její platforma se jmenuje TEGRA a již letos by se měla objevit ve třetí generaci. Jako nápad to není špatné, protože ARM platforma se zdá být na velkém vzestupu a dokonce by mohla proniknout i na pole PC platformy. NVIDIA navíc může nabídnout něco, co nikdo jiný na ARM nemůže – zkušenosti z grafického trhu a výkonné GPU. Není tedy divu, že svou hlavní pozornost NV směřuje právě na TEGRA, která podle ní dokáže konkurovat i AMD a Intelu a to i na poli her. A právě sem NV svou podporu přesměrovala z PC platformy. Na druhou stranu ale musíme také říci, že TEGRA už je na světě pěkných pár let a zatím silně zaostává za plánem, který si NV vytyčila. TEGRA by totiž už příští rok a v roce 2013 měla NV přinášet přes polovinu příjmů. Zatím ale TEGRA přináší maximálně desítky milionů dolarů. Až totiž letos se jí podařilo prorazit ve větší míře do některých přístrojů, jenže konkurence je tvrdá a TEGRA to zdaleka nemá jednoduché a mít ani nebude. Proti PC platformě se NV musí potýkat hned s několika konkurenty, které jsou v mnoha ohledech výrazně větší, a to na PC platformě nezažila. Navíc její tradiční marketing orientovaný na nejnižší pudy zákazníka a vyhranění proti jediné firmě zde nefunguje, protože většina zákazníků netuší, co je uvnitř telefonu a navíc je to ani nezajímá. Ti si kupují telefon-tablet a ne NVIDIi. NV tedy musí uspět technicky, lepším výkonem, lepší efektivitou, lepší výrobou a nižší cenou a ne řečmi o drtičích asfaltu a tak podobně. Nutno ovšem říci, že díky zkušenostem s GPU je technicky její ARM platforma jedna z nejlepších na trhu s největšími možnostmi, v praktickém nasazení už to ale tak slavné proti konkurenci není.
Proti původním plánům nabírají věci další zpoždění. TEGRA3 (Kal-El) se totiž letos nepředstaví na 28nm, ale stále jen na 40nm. Důvodem jsou potíže NVIDIA s odladěním výroby u TSMC a také pravděpodobně tlak na konkurence. S pozicí a možnostmi NV u 28nm TSMC rozhodně zamává stále větší objednávky výrobních kapacit od AMD, ale hlavně téměř jistá dohoda mezi TSMC a Apple, což je přímá konkurence NV a výrazně větší a potencionálně důležitější zákazník pro TSMC. Každopádně ať už je tím důvodem odložení jeden z výše uvedených, nebo i jejich kombinace, 28nm TEGRA3 s architekturou ARM15, prostě hned tak nedorazí.
TEGRA3 by se měla objevit sice ve čtyřjádrové podobě, ale pořád na 40nm a stále ARM A9. Otázkou je, jakou to bude mít spotřebu, zda o to budou mít výrobci zájem a tak dále. Nicméně moc neočekávám, že by se nějaké konkrétní TEGRA3 produkty objevily na trhu už letos. A pokud se týká příchodu TEGRA3 na 28nm, zatím to vypadá tak na polovinu příštího roku nejdříve, což znamená reálně v produktech tak podzim roku 2012. Konkurence ale rozhodně spát nebude a nás spíše bude zajímat přímé srovnání ARM a x86, které bude spojovat podpora stejného OS …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|