Dva podobné notebooky se stejnou konfigurací GPU mohou mít odlišný výkon. Přeznačení i inovace.
Pokud nemáte rádi přeznačování produktů a speciálně grafických karet, tak vás novinky NVIDIA úplně nepotěší. Inovované mobilní grafiky NVIDIA GTX 1600 a RTX 2000 SUPER tedy nejsou novinkami a ani vzdáleně novou generací (naštěstí to tak NV na rozdíl od Intelu a jeho neexistujících vymyšlených procesorů desáté generace, novým názvem neoznačila), ale nějaké zlepšení přináší. Budou ale noční můrou pro přesné testování a a poměřování. A hlavně pro zákazníky, protože NVIDIA rozhodně neudělala věci tak, aby byly jasné a přehledné. Spíše přesně naopak. Tak se na to podívejme ..
- Inovované nikoliv nové mobilní GPU NVIDIA
Překvapení to není, očekávali jsme je, což je jasná indicie, že jsme minimálně rok od nějaké skutečně nové mobilní generace grafik NVIDIA (alespoň v případě mobilních variant). NVIDIA tedy vzala již existující GTX 1600 a RTX 2000 sérii karet a upravila u některých některé parametry, ale také ceny a pár dalších věcí kolem grafik v rámci použití v mobilních PC.
Pokud jste doufali, že již delší čas kritizované značení bude jasnější, jednodušší a přehlednější, tak bohužel. I tady NVIDIA používá nesmyslné „SUPER“ v názvu, místo třeba jen mnohem kratšího „S“, takže plný oficiální název nové grafiky je „NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER 8GB“. Skutečně výživné. Co mě osobně vadí více, že nikde v tom názvu není odlišení mobilní a desktopové varianty. NVIDIA má tedy stejné označení RTX 2080 SUPER pro mobilní i desktopovou variantu, ačkoliv jsou mezi nimi výrazné fyzické rozdíly a samozřejmě výkon mobilní varianty se k té desktopové ani neblíží. Na rovinu, tohle značení považuji za extrémně matoucí. Co bylo tak špatného na písmenku „M“, které kdysi v názvech mobilních variant grafik obou výrobců GPU bývalo? (AMD jej nadále používá).
Tady ale zmatené názvy teprve začínají. Aby to bylo úplně nepochopitelné, NVIDIA vydala GTX 1650 Ti a GTX 1650, které se názvem sice liší, ovšem mohou mít úplně stejné parametry! Problém je, že není GTX 1650 jako GTX 1650. NVIDIA už neodlišuje modely GTX 1650 s méně výpočetními jednotkami a 4GB GDDR5 paměti proti modelům GTX 1650 se stejným počtem jednotek a 4GB GDDR6 paměti jako má GTX 1650 Ti. Tohle absolutně nechápu. V tom se přeci nikdo nemůže vyznat. A je také sakra rozdíl mít v praxi značením stejnou kartu s méně jednotkami v GPU a jen GDDR5 proti verzi s více jednotkami a GDDR6. Jak je vůbec možné to nazvat stejně?! Jak se v tom má zákazník vyznat? Nebo je cíl, aby se v tom nevyznal?
Vyšší modely už jsou jednoznačněji odstupňované, jenže ani tady nedává vše smysl. NVIDIA uvedla RTX 2080 SUPER, RTX 2070 SUPER, ale už ne RTX 2060 SUPER, přičemž ovšem v nabídce zůstávají a pokračují RTX 2070 neSUPER a GTX 2060 neSUPER. A pokud by to bylo pořád pro některé přehledné, tak současně s nimi existují také Max-Q varianty jednotlivých verzí. Takže jednotlivé varianty mají hodně široké rozpětí uváděných TDP hodnot, což se přímo odráží na dosahovaných taktech a tedy výkonu.
Celé je to extrémně nepřehledné, složité a rovnou řeknu na rovinu že hloupé. Ve finále to bude znamenat, že některé karty se budou výkonově překrývat, stejně se fyzicky tvářící notebooky s papírově stejnou konfigurací mohou mít klidně výrazně odlišný výkon jinak stejného GPU. Takže vy si jdete koupit na základě nějaké recenze notebook s RTX 2070 SUPER, ale vámi vybraný NB ač má stejný CPU, RAM i to GPU pokud jde o parametry, ve finále může mít klidně o 15% nižší výkon, ale to zjistíte, až když si to změříte doma. Protože parametry jsou zjevně jen nějaké doporučení u téhle generace grafik. Skoro se divím, že se NVIDIA na to odlišení názvu nevykašlala úplně a nenazývá všechny karty RTX 2000 a basta.
- Některá vylepšení jsou zajímavá
Dobře, názvy jsou příšerné a přehlednost značení a parametrů taky. To samozřejmě neznamená, že to nejsou dobré mobilní grafiky. Je pravda, že v podstatě jde jen o přeznačené již existující karty, takže základní technologie a věci se nemění. Přesto o něco více výkonu za lepší cenu u některých notebooků by tu být mělo.
NVIDIA tvrdí, že nové verze mají efektivnější napájecí kaskádu a také efektivnější GDDR6 paměti s nižším napětím. Obojí by tedy mělo znamenat, že ve srovnání nové a starší verze při stejném TDP by mělo GPU mít možnost dosahovat stabilně o něco vyššího taktu u novinky, a tomu odpovídajícímu zvýšení výkonu. Rozdíl samozřejmě bude jen v jednotkách %.
Další novinkou je technologie Dynamic boost, kdy HW a SW cestou bude dynamicky měnit limity spotřeby pro CPU a GPU jako celek. Fungovat to bude zatím jen ve hrách, kdy tedy v nich není obvykle procesor tak namáhaný, takže celkový limit napájení, který má propojené chlazení obou komponent v notebooku, může být více využit z větší části pro GPU. Dosud byly limity pro CPU a GPU řízeny samostatně. Nyní to tedy bude jako jeden celek. Pokud se to někomu zdá povědomé, zdání to není. NVIDIA doslova opsala technologii, kterou v lednu představilo AMD. Tedy AMD SmartShift. Nutno říci, že AMD jí to značně usnadnilo a ani nebránilo, protože SmartShift neuzamklo jen pro RYZEN+RADEON. Fungovat bude i s RYZEN+GeForce. NVIDIA to tedy opsala celé a používat to bude i v kombinaci s Intelem. AMD tedy udělalo pro celý svět lepší notebooky jako celek i ty s Intelem a zase zadarmo a nevydělá na tom. Vymyslet to NV nebo Intel, tak si to nechají pro sebe a pořádně bychom za to připláceli … typické :).
Posledním technickým vylepšením, které stojí za zmínku, je Advanced Optimus. Tedy známá technologie přepínání mezi integrovanou a neintegrovanou grafikou. Starší verze ale měla velký problém s technologií vychlazování snímkové frekvence (FreeSync, AdaptiveSync, GSync). Chyběla určitá napojení, které by to umožňovalo. To byl ten problém, proč existovalo jen minimum notebook s GSYNC. NVIDA tedy celý Optimus předělala. Výrobci LCD panelů vytvořili dodatečný čip, bude celou věc řešit. A bude tedy současně možné používat přepínání grafik i vyhlazování snímkové frekvence i v případě NVIDIA grafik.
A je to řešení, které je univerzální, takže to má fungovat s Intel procesory a jejich grafikami i s AMD procesory a jejich grafikami. Nevýhodou je, že to není povinný ani standardní prvek výbavy, takže u mnoha nových notebooků nebude, u některých ano, což může být potenciálně zmatečné pro zákazníka z hlediska orientace, jaká výbava v jeho případě funguje a jaká nikoliv.
- Dobrá zpráva na závěr: Snížení cen = vyšší výkon za lepší cenu
Tu nejlepší zprávu jsem si nechal na konec. Stejně jako tomu bylo v deskopu, kdy NVIDIA po nástupu konkurence snížila ceny svých karet, situace se opakuje i v mobilním segmentu. Nové mobilní 7nm Radeon RX 5000M grafiky se totiž chystají v Q2 také na trh (od RX 5300M po RX 5700M), takže NVIDIA se na ně připravila a o trochu snížila své přepálené ceny. Nově tak třeba rozumná mobilní RTX 2060 grafika, bude dostupná už v konfiguracích od 1000 dolarů, zatímco dříve začínala na 1200 dolarů.
Inovované modely GTX 1600 i RTX 2000 mobilních grafik NVIDIA budou dostupné pro Intel i AMD konfigurace notebooků. První se reálně do prodeje dostanou ještě tento měsíc, ale s většinou se počítá až v květnu a dál. Samozřejmě i zde je situace ovlivněna celosvětovou krizí, výroba některých modelů má zpoždění a jiné komplikace a nelze samozřejmě přesně předvídat, co a jak bude v tuto chvíli a dál.
Osobně jsem velmi zklamaný z novinek NVIDIA. A to nikoliv z výkonu ani technologií grafik samotných, ty jsou v pořádku, ale z těch pitomých názvů a naprosto nepřehledných parametrů. Jako někdo, kdo se v těchto věcech velmi orientuje a žije v nich prakticky pořád, je považuji za velmi zmatečné pro zákazníky. Chápu, proč existují úspornější a méně úsporné varianty, ty jsou v pořádku, ale nechápu, proč pod stejným názvem mohou být karty úplně odlišných parametrů, a tedy i výkonu?! Nechápu proč vedle sebe existují SUPER a neSUPER edice? A už vůbec nemůžu tolerovat, že má NVIDIA stejný jeden název pro mobilní i desktopovou kartu, i když to rozhodně není to samé. I kdybych ignoroval prostý fakt, že mobilní karta vypadá takhle:
zatímco desktopová takhle:
… což tedy jasně dokazuje, že to není technicky stejný produkt a nemůže se jmenovat stejně, tak je tu velký rozdíl ve výkonu kvůli TDP a s ním souvisejících parametrech. Proč se nemůže desktopová verze jmenovat RTX 2060 a mobilní varianta RTX 2060M?! Bylo by to příliš přehledné a jednoznačné?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|