Žádný růst, úspěchem je dnes alespoň udržení prodejů. Výrobci telefonů mají těžkou hlavu.
Připomenutí toho, že nežijeme ve světě, ve kterém mohou věci růst donekonečna. Tomu ale nevěřili mnozí analytici, kteří předpovídali velký růst mobilních telefonů v těchto letech. No samozřejmě se tak neděje. Z velké části je už trh a poptávka prostě naplněná. Většina lidí opravdu nepotřebuje měnit telefony každý rok, a tak to nevypadá na nějaký velký důvod pro to, aby prodeje telefonů vůbec rostly. Samozřejmě současný stav, kdy prodeje výrazně padají, je zapříčiněný ekonomickými otřesy, nezvládnutou Covid situací v Číně, která narušuje celý dodavatelský řetěz a především ekonomické problémy zapříčiněné russkou teroristickou agresí na Ukrajinu, což vede k narušení mezinárodních práv a vztahů, vyšším cenám energií, a v této realitě tak mnozí uživatelé jaksi nemají ani náladu, ani prostředky na to, nakupovat nové telefony.
V Q3 2022 se tedy prodalo 297,8 milionů telefonů. A jakkoliv jde o veliké číslo, je o významných 9% menší než ve stejném období loni. A dokonce o 15% méně než v roce 2021! Je to nejméně za stejné období od roku 2014. Q3 spolu s Q4 přitom patří k nejsilnějším částem roku. Samozřejmě v různých částech světa je to různé. Situace je stále slušná v Evropě a v Asii mimo Čínu, která se propadá. Samozřejmě velký propad je na trzích jako russko nebo Ukrajiny, kde mají dnes tamní obyvatelé jiné starosti, jak se russové snaží vyvraždit Ukrajinu.
Zájem je jinak stále o dražší modely a vyšší třídu, poptávka po levnějších modelech naopak výrazně klesá všude. Vypadá to, že zákazníci si uvědomili, že šetřit za každou cenu nemá smysl, pokud daný telefon rychleji doslouží, zatímco o něco dražší model může sloužit déle. Pokud jde o jednotlivé výrobce. Samsung zůstal podílově na svém (22%) a drží tedy první pozici, ale oslabil v počtu prodaných kusů. Díky tomu ho dohání Apple na druhém místě, který prodal o pár milionů více svých telefonů a přiblížil se už na 18%. Třetí zůstává čínské Xiaomi se 14%, ale podobně jako Samsung oslabilo v množství prodaných telefonů, takže jen drží podíl.
Velký propad zaznamenali čínští giganti Oppo a ViVo s 20% propadem prodejů. Výrazně se propadla také kolonka „ostatní“, ale podílově si polepšily na 27%. S ohledem na menší prodeje z toho ale většina mít radost nebude. Samozřejmě i tady se většinově propad týká hlavně čínských výrobců. Situace v Číně je stále horší, navzdory zmanipulovaným a vylhaným Čínským ekonomickým hlášením. Komunisté utáhly šrouby a diktatura posílila, současně nezvládají Covid ani modernizaci společnosti. Tamní ekonomika je doslova před zhroucením. Čína je extrémně vnitřně zadlužená, extrémně spoléhá na poptávku ze Západu, bez které se prostě Čína neobejde. Západ však začíná být stále více zdrženlivý a uvědomuje si blížící se katastrofu, pokud na produkci v Číně bude nadále závislý jako doposud. Uvědomuje si, že to byly západní peníze, které financovaly z 99% celý vzestup Číny posledních 20 let. Číny, která je náš nepřítel a nesdílí stejné hodnoty svobody, práva a pořádku.
Přesun výrobců z Číny minimálně do ostatních Asijských zemí nebo dokonce zpět do Evropy a USA, je tak v plném proudu. Někteří výrobci už dokonce skončili s výrobou v Číně úplně. Evidentně tak ekonomické otřesy a přesuny budou pokračovat. A výhled i pro mobilní trh rozhodně není pozitivní. Osobně si ale myslím, že o žádnou katastrofu nejde. Pokud se bude prodávat více kvalitních modelů, byť za vyšší ceny, ve výsledku je to lepší, než produkce odpadků, tedy modelů, které je nutné obměňovat častěji. Současně rozhodně neškodí menší množství, kdy někteří výrobci mají na trhu i deset a více modelů telefonů současně lišící se v cenách třeba jen o stokoruny. Nestačilo by přitom udělat třeba 4 – 5 modelů s většími odstupy, zato zajímavější a kvalitnější? Zkrátka současná situace podle mě není problém, ale příležitost …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|