Klasické počítače ustupují méně výhodným mobilním řešením. I těch se neprodává ale tolik.
Stále menší prodeje PC trápí hlavně výrobce, kteří nejsou na podobnou situaci zvyklí. Jak se ukazuje, už navíc nejde jen o krátkodobý trend. I v Q2 letošního roku pokračoval trend propadu. Proti Q1 se prodalo jen o málo více PC a meziročně je z toho pořád 11% ztráta.
Propad postihl zejména klasické mobilní PC, ale i desktopy. Samozřejmě, jsou výjimky. Roste segment výkonných herních desktopových i mobilních PC. Rostě segment All-in-one počítačů, což je vlastně desktop s mobilními komponenty. Rostou ale i prodeje ultrabooků s dotykovými obrazovkami a konvertibilní notebooky. Nicméně jejich podíl na trhu je stále malý, protože jsou stále velmi drahé. Celkově však tyto nárůsty v dílčích segmentech nestačí vyvážit pokles prodejů klasických PC.
Ty jsou pod tlakem toho, že tablety mnoha běžným konzumentům prostě stačí. Většina uživatelů prostě nevytváří obsah, ale konzumuje a na to je tablet dostatečným zařízením. Většina z nich tak nemá ani potřebu obnovovat starší stroje, či spíše méně často je obnovovat. Opět díky tabletům a slabším mobilním zařízením, které se dnes cpou na trhu i za cenu výkonnějšího klasického PC, je výkon dnes trochu upozaďován a obecně je ho dostatek, protože vývoj na poli SW stagnuje a také se ke slovu dostává CLOUD.
Už jsem to říkal dříve a říkám to znovu. Doba a zlatá éra růstu prodejů PC skončila. PC platforma sice zvítězila, ale dnes se postupně mění. Většina uživatelů nedokáže (či nechce) využívat možností klasického PC a stávají se konzumenty obsahu. A ten je dnes možné konzumovat v podstatě na čemkoliv od mobilního telefonu po TV. Tuto možnost dříve uživatelé neměli, takže si musel každý ten PC vlastně pořídit. Tato doba prostě skončila a klasické PC už se prostě nikdy nebudou prodávat jako kdysi. Nicméně zdaleka nelze hovořit o nějakém vymírání a ústupu ze slávy. Konzum je logicky dominantní, ale pořád je nutné někde a na něčem ty konzumní produkty (jak HW, tak SW), tvořit a výkonná PC tak nadále budou mít stejný význam, jako doposud. Prodeje výkonných PC navíc jako jediných z klasických PC rostou - ne každý chce být prostě jen konzumentem bez možnosti volby a odkázán na čísi CLOUDdové služby, když by náhodou potřeboval uložit větší objemy vlastních dat, či s nimi pracovat s větším výkonem.
Jinak pokud jde o prodeje značkových počítačů, tak se nám opět trochu posunuly poměry. Americké HP bylo v Q2 2013 opět sesazeno z trůnu. Tentokrát se o to postaralo čínské LENOVO, což vzhledem k situaci ve světě asi nepřekvapí. Nicméně podíly obou firem jsou vyrovnané a to kolem necelých 16%. Třetí je stagnující americký DELL s 11% a pak je potápějící se ACER, který nemůže najít pevnou půdu pod nohama a to kdysi útočil na prvenství mezi výrobci. Nyní má asi 10% trhu. Na pátém místě je ASUS, který také o něco oslabil a má necelých 7%. Nutno říci, že všichni tito PC výrobci se snaží uspět i na mobilním trhu s telefony a tablety. Zde se zatím nejvíce daří ASUSu následovaným LENOVEM. Hodně se snaží i ACER. DELL a HP naopak mají problémy s tímto trendem, i když ho už také neignorují. Jinak těchto 5 výrobců má kolem 40% trhu s PC, takže nemalou část, ale ne většinu. Celkově se v Q2 2013 prodalo kolem 76 milionů počítačů, ale loni v Q2 2012 to bylo 85,3 milionu. Něco mi říká, že trend bude pokračovat, i když asi už ne bude pokles tak výrazný. Ale to se zase dostáváme k výše uvedeným souvislostem ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|