Už je to tak, místo růstu přišel propad. A skoro žádný výrobce nemá důvod k úsměvu.
Až do letošního Q2 (duben-květen-červen) prodeje Tabletů rostly. V Q2 se ovšem prodalo 45,1 milionů tabletů, což je ovšem o 9,7% méně než v Q1. Meziročně samozřejmě prodeje narostly, ale ten mezikvartální pokles je pro mnohé více než alarmující. Zvlášť když spolu s prodeji tabletů klesá i marže a výdělky a mnozí výrobci si kvůli tabletům zničili třeba počítačový business.
- Tabletů stále vévodí Apple, ale jeho podíl se meziročně smrskl o polovinu.
Loni měl Apple touto dobou ještě na tabletech podíl 60%. Letos už je to ale jen 32%. Stále je sice jasně první, ale ten skok je ohromný. Prodává sice více, ale zároveň s nižší marží (ta klesla z více než 50% na 37%) ovšem jeho prodeje zdaleka nestačí nárůstu prodejů konkurence. A tím nejnebezpečnějším je Samsung. Situace dokonce asi dospěla tak daleko, že se do hry vložil prezident USA a vetoval rozhodnutí i zákazu prodeje starších Apple zařízení, které porušovali patenty Samsungu. Samsung je pro Apple nepřítel číslo jedna (přesto hádejte, kdo vyrábí čipy pro Apple).
SAMSUNG dokázal meziročně zvednout prodeje svých tabletů o 227%! Jeho podíl vystoupal ze 7,6% na 18% a je jasnou dvojkou a stále roste. Třetí je ASUS, což se mnohým může zdát zvláštní, ale je to proto, že ASUS vyrábí pro Google NEXUS 7, který patří mezi vůbec nejúspěšnější Android tablety. ASUS má dnes podíl 4,5% a z loňských 3,3% si také polepšil.
Skokanem roku je ale čínské LENOVO. Tradiční výrobce počítačů (koupil počítače IBM) vystrkuje zoubky i na poli tabletů meziročně zvýšil prodeje o 313,9%. Stačí mu to na čtvrté místo a podíl 3,3% z loňských 1,3%. Za ním je s těsným odstupem ACER. Ohromnou část trhu, která pro velké výrobce představuje velké nebezpečí, tvoří mnoho dalších značek, hlavně čínští výrobci levných tabletů. Jejich podíl je 38,8%, tedy větší než má první APPLE a stále rostou. A samozřejmě všechny staví na platformě ANDROID, která už dominuje i světu tabletů a jasě poráží Apple i Microsoft a všechny ostatní.
Tento zbytek trhu je pro velké výrobce noční můrou, protože jsou to právě tito výrobci, kteří tlačí neuvěřitelně ceny a marže dolů. Ostatně mnozí jsou už dnes schopni dodat velmi slušné tablety za ceny kolem 3000 - 4000 korun vč. DPH, což je pro velké značky problém. A zákazníci tyto levnější tablety upřednostňují a tak nejen, že se propadá prodej tabletů jako celku, propadá se logicky i prodej dražších tabletů, ale hlavně padají zisky a příjmy z tohoto trhu, který stojí i za úpadkem PC trhu. Mnozí výrobci se tak potýkají s problémy na obou dvou.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|