Tablety měly být zemí zaslíbenou. Před lety jim mnozí podřídili vše. A těžce narazili.
S kroucením hlavy mnozí z výrobců vzpomínají na předpovědi analytiků kolem roku 2010-2012, kteří prorokovali světlé zítřky tabletům, které dorazí PC. Pro roky 2017 byly předpovědi a prognózy někde kolem až 300-400 milionů tabletů ročně. Realita je o poznání jiná.
Prodeje tabletů klesají již mnoho kvartálů, většina výrobců už výrazně pročistila nabídku a ač tablety nikam neodcházejí, jejich nabídka je podstatně menší. A není se moc co divit, v Q3 2017 spadly prodeje meziročně o dalších 5,4% na pouhých 40 milionů kusů. Vzhledem k průměrné ceně tabletu a velké konkurenční, je tam pro mnohé výrobce výroba tabletů obtížně rentabilní. Mnozí v tom utopili nemalé investice v počátcích a slibovaný boom se nekonal.
Navíc se ani příliš nemění, kdo tabletům vládne. Zatímco na poli telefonů Apple spíše stagnuje na druhé pozici s velkou ztrátou na Samsung a pomalu ho dohání Čínská konkurence, na poli tabletů je jasným králem. Jeho iPad je nejen stále nejprodávanější, ale dokonce prodeje lehce stouply na 10,3 milionů kusů a podíl je tak 25,8%. Naopak SAMSUNG na druhém místě ztrácí a oslabil na 15% podíl se 6 miliony kusů tabletů. Třetí pozice pak patří AMAZONu, který ovšem razí výrazně odlišný business model, než ostatní konkurence. V jeho případě prodej tabletů výrazně narostl, z 3,1 na 4,4 milionu a už mu tak patří 10,9% trhu.
V závěsu jsou opět čínští výrobci, HUAWEI a LENOVO, oba mírně posílili, oba prodali zhruba 3 miliony kusů a mají tak podíl kolem 7,5% každý. Výrazně však oslabili všichni ostatní. Podíl ostatních výrobců spadl z 42,8% na 33,3%, což kusově dělá pokles z 18,1 na 13,3 milionu tabletů. Lze tedy jednoduše říci, že vyjma špičku se už skoro nikomu jinému nedaří s klasickými tablety. Není se moc co divit, spousta lidí raději dá přednost mnohem šikovnějšímu konvertibilnímu PC řešení, kdy současné mobilní PC s rozpojitelnými nebo otáčecími obrazovkami jsou mnohem lepší řešení, nabízející veškerou funkcionalitu tabletu, ovšem bez obětování výkonu, mobility a funkčnosti co by klasického PC se vším všudy. Tablety tedy nejen že nepřeválcovaly klasická mobilní PC, spíše byly asimilovány právě PC platformou. Příliš se neočekává, že by prodej klasických tabletů měl nabrat jiného směru a nejspíše tak bude nadále klesat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|