iPad dominuje, ovšem jeho podíl už spadl pod 50%. Roste hlavně Samsung a čínská konkurence.
Mnozí uživatelé se rozhodli místo počítačů a to zejména těch mobilních, utrácet za tablety. A tak se v posledním kvartále roku 2012 prodalo celosvětově o 75% více kusů tabletů, než za stejné období roku 2011. Oproti roku 2011 se v roce 2012 změnilo i několik věcí.
Co se ovšem nezměnilo, je pozice jedna, kde je stále Apple se svými iPad zařízeními. Těch prodal meziročně o 48,1% více i díky uvedení druhého levnějšího modelu. Jenže počet kusů Apple meziročně narostl "jen" o těch 48,1%. A to zdaleka neodpovídá nárůstům konkurence. I díky tomu tak celkový podíl Apple na poli tabletů spadl už pod 50%. Konkrétně z 51,7% na 43,6%, což je rychlejší pokles, než se čekalo. Pořád je to ovšem slušný náskok na druhého v pořadí.
Zde už je změna. V roce 2011 byl světovou tabletovou dvojkou AMAZON s 15,9% trhu. Ten sice v Q4 2012 zvýšil prodeje o 26,8%, ale stačí to už jen na třetí místo s celkovými 11,5% trhu. Na druhé místo se s růstem 263% posunul SAMSUNG. Ze 7,3% v roce 2011 udělal 15,1% v roce 2012 a podle všeho bude jeho pozice dále sílit.
V roce 2012 se ale zadařilo i společnosti ASUS. Lví podíl na tom má určitě model NEXUS 7 pro Google. ASUS si tak výrazně polepšil, dodal o 402,5% více tabletů na trh a z 2% podílu v roce 2011 udělal 5,8% v roce 2012. A patří mu tak čtvrtá příčka mezi výrobci tabletů. Páté místo pak patří nakladatelství Barnes a Noble s vlastními tablety (obdoba AMAZONu). Ale ty mají už jen 1,9% trhu. Z toho lze usoudit, s jak malými podíly se pere o zbytek trhu celá řada dalších výrobců i velmi významných značek jako jsou třeba LG, TOSHIBA, ACER, HP a mraky dalších. Nemluvě o ohromné spoustě levných čínských výrobců, jejichž podíl na trhu také významně roste. Dohromady všechny tyto velké i malé značky se svými tablety tvoří 22% trhu.
Paběrkuje i Microsoft, jehož SURFACE s Windows RT je zatím pěkný propadák. Podle iSupply jich bylo dodáno jen 1,25 milionu ale podařilo se jich nakonec prodat jen kolem 700 000. Obecně se tabletům s Windows RT platformou hodně nedaří. Jinak asi dle očekávání i na tabletech začíná s poklesem podílu Apple převládat Android právě nad Apple. Ačkoliv na tabletech to zatím vzhledem k vedoucí pozici iPad není tak markantní jako na poli smartphone, kde Android platforma výrazně dominuje.
Odhady hovoří o tom, že prodeje tabletů dále porostou, liší se už ale v tom jak moc. Panuje však shoda, že stále větší bude tlak na cenu a mnozí výrobci budou mít se svými podíly a svou nabídkou v roce 2012 velké problémy toto ustát. Nicméně to nevypadá, že by se na vedoucích třech možná čtyřech místech něco měnilo. Snad jen, že Apple se podílově určitě ještě více propadne, zatímco Samsung pravděpodobně posílí. Otázkou je jen o kolik. Pokud by měl pokračovat vývoj jako doposud, možná na konci roku uvidíme celkové podíly 35% vs 25% (Apple vs Samsung). AMAZON má své zdá se celkem jisté a u ASUSu bude z velké části záležet na tom, zda jim Google opět umožní vytvořit nějaký ten klíčový NEXUS model, kterému dá svou marketingovou podporu.
Nemyslím si, že by s dosavadní politikou a podobou Windows RT dokázal nějak výrazně na trhu uspět Microsoft, NOKIA a obecně Windows RT tablety. Určitě o něco posílí kategorie ostatních výrobců, kde ovšem zároveň ubude značek, protože někteří ty cenové války prostě neustojí a tabletový trh položí. Což však vzhledem k tomu, jak tablety likvidují část PC businessu, bude mít pro některé nepříjemné následky. Otázkou je, jak se bude dařit PC tabletům, kde ovšem vzhledem k tomu, že se budou pohybovat spíše kolem 10 tisíc a více, asi nebudou zásadním způsobem promlouvat do kategorie tabletů.
Zdroj: IDC
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|