Výrobci bojují na menším trhu. Čína dále útočí a stává se i nejdůležitějším trhem. Evropa tápe.
Čínský trh se stává největším na světě, kde ovšem západní produkty nemají prakticky šanci na úspěch, což je dané jak politikou a zákony komunistické vlády, tak prostě nerovnými podmínkami, za kterých vznikají produkty čínských výrobců a těch ostatních v jiných zemích, kde platí demokracie a zákony. Nicméně z hlediska statistik celkových prodejů hraje Čína zásadní roli a mnoho výrobců včetně Apple na Čínu výrazně spoléhá, pokud chce dále růst. Potenciál na klasických trzích v Evropě či Severní Americe je zdá se vyčerpán, všichni už telefony mají. A jiné trhy nemají takovou sílu.
Nicméně je pravdou, že aktuální generace mobilních telefonů nepřináší žádné velké důvody pro zákazníky, telefony nějak často nakupovat a měnit. Impulsem by mohl být až nástup 5G sítí, ale na to si zejména u nás ještě spoustu let počkáme. Navzdory očekáváním tak prodeje telefonů v Q3 2019 opět spadly a prodalo se méně telefonů než ve stejném období před rokem. Stále se ale bavíme o více jak 387 milionech kusů, takže žádné drama.
První místo hájí SAMSUNG, který svůj podíl ještě zvětšil a aktuálně ovládá přes 20% trhu, což je v tak konkurenčním prostředí pozoruhodné číslo. Pomalu ale jistě se dotahuje HUAWEI, který byl sice oslaben na trzích mimo Čínu, zejména na Západě a USA, kde prakticky nemůže prodávat své nové modely, protože nemá služby Google a nákup jeho telefonů tak nedává moc smysl, ale silná poptávka na domácím Čínském trhu znamenala významný nárůst prodejů a celkově je z toho 17% podíl. Dále se tak vzdaluje třetímu Apple, kterému spor mezi Čínou USA a vlastně i Evropou rozhodně nepomáhá, a to hlavně v Číně, na kterou firma spoléhala. Je z toho další výrazně pokles prodejů a pád na 10,5%. Stagnací naopak překvapil další čínský drak, společnost XIAOMI. Ta prodala o něco méně telefonů než před rokem a podíl nepatrně klesl na 8,3%. Podobně je na tom další Čínský výrobce OPPO, který má 8% a také spíše stagnuje. Naopak problémy mají téměř všichni ostatní. Prodeje ostatních výrobců, mezi které patří i velmi známé značky, celkově spadly a je z toho podíl už jen necelých 36% trhu z téměř 40% před rokem.
Vytrácí se tedy konkurenční prostředí a převálcuje nás nakonec Čína dumpingovými cenami svých značek, kdy postupně jako zákazníci zaplatíme převzetí dalších západních výrobců a technologií? Díky problémům HUAWEI už Čínští výrobci vědí, že se musí snažit i o vlastní systémy nezávislé na Google a obejít se i bez amerických technologií. To druhé není zase takový problém, to první ale ano, i když mnoho uživatelů na Západě se rádo prodá Čínské vládě za trochu levnější mobil, ale pozice Google je mimo Čínu velmi silná a zatím pevná. Uvidíme, bohužel kromě Jihokorejského SAMSUNGu, který stahuje z Číny všechnu výrobu, ostatní výrobci nejeví moc snahy proti nepřátelské Číně bojovat a Čínským výrobcům se postavit, ačkoliv jisté přesuny výrobních kapacit jsou. Na trhu ale citelně chybí nějaký silný Evropský hráč, kdy třeba originální NOKIA je stále jen okrajovou záležitostí … tohle není dobrý vývoj věcí a v dohledné době na to jako Evropa můžeme šeredně dojet.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|