Mobilní zařízení omezují baterie, kde se přes velké úsilí daří jen malé pokroky.
Ačkoliv se může zdát, že výdrž mobilních zařízení roste rok co rok, spíše než vývoj na poli baterií za to může nový efektivnější hardware a efektivnější software daného přístroje. Současné Li-on baterie jsou stále stejné. Nově hlásí Standfordská univerzita možný průlom.
Lithium je už sice v současných článcích přítomno, ale jen v elektrolytu. Nově se jej vědci úspěšně pokusili využití jako materiál k tvorbě anody, která je v současnosti uhlíková. Lithium má značnou energetickou hustotu a díky tomu nabídne baterie až 2x větší kapacitu při stejné velikosti jsou má současná baterie s uhlíkovou anodou.
Lithium je nicméně dosti nestabilní, proto byl největší problém s tím, aby jednoduše baterie neexplodovala. Hledal se tedy vhodný obal. I tento problém se podařilo zdá se vyřešit, protože již testované články bez problémů zvládají stovky nabíjecích-vybíjecích cyklů.
Samozřejmě zdvojnásobení kapacity při stejném objemu by značně přispělo k dalšímu rozvoji mobility a také elektro-mobilů, kde právě kapacita baterií j značný problém. Bohužel, ačkoliv jsou prezentované výsledky testů pozitivní, bude to chtít pravděpodobně ještě pár let testů, než se podobná technologie pustí do výroby. Na druhou stranu je zde tolik firem z různých oblastí, které mají na takové technologii zájem, že o zájemce a finanční podporu pro vývoj se tato technologie jistě strachovat nemusí, takže by věci mohly jít celkem rychle.
Každopádně s rostoucí kapacitou baterií se bude muset řešit i problém následků pokud baterie skutečně selže a exploduje, či pokud ji někdo k explozi pomůže. Už současné běžné mobilní baterie v telefonech dokáží nadělat docela paseku a samozřejmě s dalším zvětšováním kapacity bude rozsah možných škoda narůstat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|