Výrobci tabletů mají problém - v Q1 2016 klesly prodeje o 15%. Předpovídaný růst se nekoná.
S úsměvem si mnozí vzpomínají na předpovědi analytiků, kteří kolem roku 2012 při úvodním nástupu tabletů předpovídaly že kolem roku 2015 se jich prodá 400 milionů a budou stále růst a růst ... prodeje porostou do nebe, všichni vymění svá PC za tablety a na světě bude prostě krásně :). Pak přišel rok 2015, prodeje stěží přesáhly 200 milionů (206,8) a to byl zatraceně významný pokles proti 230 milionům v roce 2014.
Výrobci tabletů, kteří na ně někteří vsadili skoro vše a zabili si do značné míry i klasické PC a další produkty, tak s velkými obavami koukají do letošního roku, kdy reálně hrozí, že prodeje zdaleka nedosáhnout ani těch 200 milionů za celý rok. Přicházejí totiž první čísla za první kvartál roku 2016 a pro mnohé výrobce je to velmi studená sprcha.

IDC to statistik letos nově započítalo i tablety AMAZON, které se loni za stejné období nepočítaly (kvůli parametrům), ale i tak prodeje tabletů (klasických i odnímatelných tedy 2v1) dosáhly jen 39,6 milionů, což je o 14,7% méně než za stejné období loňského roku. Na výsledky v Q4 2015 se pak radši ani nedívejte, tehdy se prodalo 65,9 milionu tabletů (včetně těch od AMAZONu) a mezi-kvartální propad je tak 40%! S tím opravdu analýzy ani výrobci nepočítali.
Poraženi jsou téměř všichni. Apple prodal o 19% méně, ale stále má 25% trhu, Samsung prodal o 28% méně a má 15% trhu a AMAZON vyrovnal LENOVO, oba prodaly 2,2 milionu tabletů a mají kolem 5,5% podílu, ale pro LENOVO je to meziročně o 14% méně prodaných kusů. Slavit může jen HUAWEI, který o 82,2% zvýšil své prodeje a má také přes 5% trhu. Z předních příček se vytratil ASUS, ale i další klasičtí výrobci PC. Jediným druhem tabletů, kterým se daří, jsou 2v1 řešení a profesionální modely. Nicméně jejich prodeje jsou podílově zanedbatelné proti klasickým tabletům, i když ceny takových řešení jsou zcela neporovnatelné. Každopádně mnoho výrobců na běžné tablety vsadilo a teď tápou, co budou dělat.
Pokles prodejů není jediná věc, co je trápí, problém je i snižující se cena prodaného tabletu, kdy navíc ty opravdu laciné jsou stále více použitelné, takže uživatelé ani nemají důvod utrácet více. V současné době to navíc nevypadá, že by poptávka po tabletech měla nějaký důvod opět růst. Nebo snad ano?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|