JEDEC standard GDDR7 pamětí přinese rychlost až 48GHz a hustotu až 64Gbit na čip.
Vývoj nové generace grafických pamětí je zdá se u konce, alespoň pokud jde o standardizaci. JEDEC specifikace GDDR7 jsou oficiálně vydány, všichni hlavní výrobci, tedy SAMSUNG, SK Hynix a Micron už mají první své čipy připravené do výroby a ta se tak může naplno rozjet.
- Co přináší GDDR7 proti GDDR6?
Aktuální GDDR6 paměti jsou tu s námi od poloviny roku 2017, kdy byly oznámeny v rámci JEDEC standardizace. Výrobci s jejich hromadnou výrobou začaly až o téměř rok později. A teprve v Q3 2018 se objevily první grafické karty, které GDDR6 čipy byly vybaveny (NVIDIA RTX 2000 série). AMD využilo GDDR6 poprvé až u grafické karty Radeon RX 5700 XT, tedy v polovině roku 2019. Následující rok se GDDR6 představily v konzolích PlayStation 5 a Xbox X v rámci jejich specializované AMD RYZEN 3000 + RDNA platformy.
GDDR6 začaly na 14 Gbit/s (14GHz) a dlouho bylo maximem 16 Gbit/s (16GHz). V roce 2022 se pak běžným standardem staly čipy o 18 Gbit/s (18GHz) a 20 Gbit/s (20GHz). Výrobci však nabízí také až 24 Gbit/s GDDR6. NVIDIA spolu s Micron pak vyvinuly ještě GDDR6X varianty, kterou používají výhradně některé NV RTX grafiky. Ty mají/měly vyšší rychlost, vyšší kvalitu signálu, ale o něco vyšší spotřebu i cenu, takže na levnější RTX modely NV nadále používá standardní GDDR6 apměti, zatímco GDDR6X najdeme výhradně u dražších modelů, včetně současného TOP v podobě RTX 4090 se 24GB při 384-bit sběrnici.
Nové GDDR7 paměti počítají s výrazným navýšením rychlosti. Zatím JEDEC standard uvádí až 48 Gbit/s (48GHz), což je dvojnásobek proti 24Gbit/s (24GHz) u GDDR6/GDDR6X. Současně mají 4 nezávislé kanály proti pouze 2 u GDDR6. Kromě toho mají nové GDDR7 čipy navýšit hustotou, a tak kromě 16Gbit (2GB), 24Gbit a 32Gbit, mají být i 64Gbit.
Samozřejmě vedle podstatně vyšší rychlosti, hustoty (tedy kapacity) a širší sběrnice, přináší GDDR7 také technologická vylepšení ve smyslu bezpečnější práce s daty, například LFSR (linear-feedback shift register) nebo RAS včetně ECC (ODECC) a další věci s tím související. Velkou novinkou je také použití pulzně-amplitudové modulace, PAM3. To GDDR6 vůbec neměly a GDDR6X měly jen méně efektivní verzi PAM4. Nové GDDR7 mají být podstatně efektivnější a současně rychlejší při zachování kvalit signálu.
- Kdy se dočkáme použití GDDR7?
Dá se očekávat velmi podobný vývoj věcí, jako byl u GDDR6. Firmy AMD a NVIDIA, které samozřejmě u vývoje GDDR7 asistovaly, s nimi počítají u svých nových produktů. Nicméně je prakticky jisté, že se jako první objeví u NVIDIA a její nové RTX 5000 série karet. Prakticky určitě je ponese RTX 5090 i 5080, které se buď představí na konci tohoto roku, nebo minimálně v případě RTX 5080 téměř určitě začátkem příštího.
U AMD je nasazení GDDR7 trochu otazníkem, protože nadcházející RDNA 4 generace nebude mít původně plánované high end verze, které je měly mít. Jak víte, nástupce současných NAVI 31/32 řešení ve formě čipletů nové generace, byl u RDNA 4 zcela zrušen. Mělo jít totiž o MCM, tedy více GPU čipů fungující jako jeden, ale AMD se nemohlo dostat přes některé problémy. Alespoň ne včas. Bylo tedy rozhodnuto zrušit vývoj čipletových MCM NAVI 41, 42, 43 řešení a plně se soustředit na vývoj jejich nástupce v rámci RDNA 5 o stejné konstrukci. V rámci RDNA 4 generace AMD nakonec uvede jen dva monolitické malé 4nm čipy. Mainstreamový NAVI 48 (4096SP) s 256-bit sběrnicí (výkon karty maximálně mezi RX 7900 GRE a 7900 XT) a low endový NAVI 44 s polovinou jednotek a 128-bit sběrnicí (výkon karty pod RX 7700 XT). V obou případech má jít ale cíleně o levné karty, tedy použití z počátku drahých GDDR7 pamětí je u nich nyní prakticky vyloučeno.
V případě AMD se tak dá očekávat GDDR7 určitě u nové generace High endu, tedy až RDNA 5 NAVI 51, 52, 53 někdy nejdříve v Q4 2025. Je ale možné, že se GDDR7 dočkáme u pravděpodobného refresh současných NAVI 31 Radeon RX 7900 série modelů, které prostě bude AMD muset nějak zrychlit. Použití GDDR7 paměti na přelomu 2024/2025, se jeví jako jedna z možností. Ale v tomto ohledu zatím spekulujeme. Pochybuji, že by kvůli ceně nové GDDR7 hned využila vylepšená stávající konzolová platforma AMD pro PlayStation 5 PRO, která dorazí letos. Ovšem GDDR7 určitě budou použity u té nadcházející generace AMD platformy pro PlayStation 6 (2028) a nadcházející nový Xbox (2026).
Pokud jde tedy o mainstreamovější grafiky a platformy, s GDDR7 bych u nich počítal až výrazně poději. U high endu se nepochybně budou firmy snažit o nasazení podstatně rychlejších pamětí co nejdříve. Někteří se možná zeptají, co HBM 3 či dokonce HBM 4? Zde ale můžeme s jistotou říci, že ty se pro běžně herní grafiky používat v dohledné době nebudou. Jejich kapacity výroby nezvládají současný nápor pro HPC řešení a ceny těchto pamětí tomu také odpovídají. Každopádně u nových grafik s GDDR7 při zachování současné šíře sběrnic, to zaznamená masivní nárůst propustnosti, a dá se očekávat, že pro grafiky vybavené GDDR7 budou moci tvůrci her udělat v některých hrách klidně vlastní nastavení grafických detailů s opravdu špičkovou kvalitou textur a objektů. Pomoci by to mělo znatelně i RayTracing výkonu a AI operacím.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|