Mnozí výrobci investovali velké prostředky do výroby i propagace 3D, ale prodeje 3D zařízení jsou mizivé.
Na začátku roku to vypadalo, alespoň podle pozornosti, která se věnovala 3D technologiím, že rok 2010 bude začátkem velkého Boomu 3D technologií. Rok 2010 končí a i ti největší nadšenci a propagátoři 3D musí konstatovat, že nástup 3D technologií bude velmi pomalý a to z mnoha důvodů.
Tím hlavním důvodem je obecně horší ekonomická situace mezi koncovými zákazníky. A protože se za 3D musí hodně připlácet, uživatelé nejsou ochotni v současné době připlácet za něco, co trpí mnoha problémy.
Jedním z nich je například nutnost speciálních 3D brýlí, které také nejsou zadarmo, navíc jich dostáváte omezený počet a jejich užívání také není příliš pohodlné. Hlavním problémem dnes většinou 120Hz technologie je prostý fakt, že lidský mozek není na takové vnímání postaven. Každý člověk má jiné „oči“ a každý mozek skládá obraz unikátně. Nicméně 3D technologie samozřejmě nutí zpracovávat vjem většinou jinak, než na co jme zvyklí. Lékaři a další odborníci tak varují, že přibližně 20-30% populace vůbec není schopno 3D technologie používat. Zbytek populace sice 3D technologie používat může, ale jen ve velmi omezené míře. I u malého procenta nejdolnějších nastává po 2-3 hodinách užívání 3D a to ještě v mírnějším nastavení, únava a bolest hlavy.
Mnozí uživatelé si ale letos 3D vyzkoušeli, neb jim k tomu výrobci dali mnoho příležitostí. Mnozí ale zjistili, že krátký zážitek nestojí za fyzické obtíže a už vůbec ne za finanční náklady. Asi nejméně problémovým 3D, které si část uživatelů dopřeje, tak zůstane návštěva IMAX kina, využívající polarizaci a tedy nikoliv blikající 120Hz technologii. Počet prodaných 3D televizí a obrazovek se pro letošní rok ustálil na několika milionech kusů, což v celosvětovém měříku je plivnutí do oceánu a zůstalo to dalece za očekáváním.
Osobně jsem 3D vyzkoušel snad ve všech formách. Hrál jsem na NVIDIA 3D, AMD3D, zkoušel SONY a PANASONIC 3D televize, několik druhů polarizačních 3D na TV i noteboocích, ale musím říci toto – na vyzkoušení a "WOW" efekt je to výborné. Filmy a hry ve 3D vypadají fantasticky, AMD a NVIDIA navíc umožňují 3D rozchodit i na 3 monitorech a to je opravdu paráda. Jenže …
Zhruba po hodině jsem toho měl plné kecky. U 120Hz technologií bohužel blikání je vidět. Extrémní je to u menších obrazovek, kdy vidíte i pozadí za obrazovkou a zejména pokud se tam nachází bílá barva na pozadí, blikání brýlí vnímáte dost silně. Tak jako tak, po hodině začnete cítit psychické vyčerpání a bolest hlavy, u slabších jedinců to klidně vyvolá nevolnost. Tak jako tak, příznaky sice odezní, ale několikahodinová nepoužitelnost za hodinu zážitku při hraní hry nebo sledování filmu vážně nestojí. Lepší zkušenost mám s polarizačními technologiemi, kde blikání není, ale zase musíte mít před obrazovkou určitou polohu, kterou musíte udržovat.
V současné chvíli tak 3D považuji použitelné maximálně na statické snímky a fotografie, které rozhodně stojí za to. Pro hraní her je 3D nepoužitelné, silně vyčerpává a raději si pořiďte Eyefinity, než 3D, protože 3 monitory využijete i na práci, navíc na 3 monitorech můžete hrát celý den a v pohodě. Mluvil jsem i s několika herními vydavateli a žádný z nich neplánuje dávat 3D nějakou větší pozornost a marketingovou podporu. Pokud jde o domácí 3D, tak TV jsou sice pěkné, ale jen pokud na nich běží něco klidného, jakmile si ve 3D pustíte nějaké sportovní utkání nebo rychlý akční film, za pár minut strhnete brýle, protože je z toho pěkný guláš a opět u slabších žaludků hrozí znečištění okolí. Pro TV pořady je současná 3D technologie v podstatě nepoužitelná.
Jediné, kde tak 3D skutečně je přínosné a kde neplatíte tolik za jeho užívání, jsou IMAX kina – velká obrazovka, menší nastavení 3D efektu a cena vstupenky jen o málo vyšší. Ale pořídit si dnešní 3D technologie domů? Pokud si neuděláte IMAX kino z projektoru doma, tak nemohu doporučit nic. Jsou to vyhozené peníze a za pár desítek minut 3D efektu platíte jednak nemalými penězi navíc, ale hlavně nepohodlím a zdravotními obtížemi. 120Hz technologie je vůbec nešťastná věc, vytažení tohoto desítky let starého konceptu považuji za hloupost. Kromě několika zajímavých prototypů, které jsou příslibem vývoje použitelných3D zařízení v horizontu 5-10 let, jsme v roce 2011 neviděli na trhu skutečně zajímavou a použitelnou 3D technologii a výrobek. Nemyslím si, že v roce 2012 se na tomto poli něco změní. Pokud si chcete chvíli užít 3D v pohybu, zajděte si do kina. Pro domácí použití jsou zatím tím nepoužitelnějším 3D fotoaparáty a prostě 3D statické obrázky, ale na Filmy, TV pořady a hry ve 3D nejsou současné technologie dobře připraveny a negativa zcela převyšují přínos.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|