V poslední době se AMD snaží její technologie a nápady prosazovat jako standardy. Uspěje znovu?
AMD v současnosti na HW poli kutí několik zcela nových generací čipů, kdy v GPU oblasti to ještě jde, ale v procesorové jí brzdí absence potřebného výrobního procesu. Nicméně naštěstí nesedí a nečeká, ale pokládá si zajímavé základy. V poslední době je to například prosazení její technologie FreeSync, co by průmyslového standardu pro technologii synchronizací snímkové frekvence. AMD FreeSync bylo přijato jako univerzální průmyslový standard AdaptiveSync a aktuálně s ním přicházejí první monitory.
Velmi důležitý krok ale udělalo AMD se svým API MANTLE, které se mu podařilo prosadit, co by nástupce OpenGL. Překvapení pro mnohé, že Khronos v podstatě ukončil OpenGL a 25 let jeho vývoje, a nahradil ho MANTLE, které bude nově známo v otevřené verzi jako API VULKAN. K jeho podpoře už se například přihlásilo VALVE se svým STEAM OS a další. Pro AMD tak nastává zcela nová éra jeho fungování na LINUXu s výhledem na to, že jeho API se stává univerzálním API standardem i pro ostatní platformy. Navíc jak už od nás víte, MANTLE bude pokračovat i ve vývojové verzi takže se bude nadále podílet na vývoji samotných API jako jsou tedy VULKAN a DirectX.
AMD pod vlivem posledních úspěchů v prosazování svých technologií jako standardů to chce vyzkoušet znovu. Tentokrát si dalo za cíl vytvoření standardu virtuální reality. Založila tak iniciativu LiquidVR, která má za cíl vypracovat technologický základ pro brýle virtuální reality a jejich nástupnické produkty tak, aby zajišťovalo co nejjednodušší přístup pro vývojáře a hlavně aby nemělo problémy současných technologií jako OculusRift apod. Tedy aby zmizeli problémy se zobrazováním, latencemi, únavou pro uživatele a tak dále.
AMD navíc na celé věci už nějakou dobu pracuje a tak ohlašuje, že LiquidVR SDK ve verzi 1.0 brzy bude dostupné pro první partnery. AMD navíc nijak neomezuje přístup k partnerství v iniciativě, což jistě někteří opět mohou chápat, jako že AMD opět dává zdarma něco, za co by si mnozí jiní nechali královsky platit celé roky. Každopádně podobná iniciativa je rozhodně potřeba. V současné době hned několik výrobců vyvíjí brýle virtuální reality a tedy vzniká sice řada podobných řešení, ale stejně navzájem nekompatibilních a to mají velmi podobné problémy. AMD a jeho iniciativě tedy více než fandíme, protože by mělo dokázat spojit výrobce a specifikovat nějaký použitelný formát do průmyslového standardu. Kdo ví, třeba před sebou máme vznik OpenVR standardu.
Tak co, myslíte, že AMD bude mít úspěch i potřetí?