Variabilní snímková synchronizace bude standardem. A to dle technologie AMD FreeSync.
Jistě si vzpomínáte. Na sklonku loňského roku představila NV svou technologii G-SYNC, která za pomocí speciálního a velmi drahého přídavného modulu montovaného do některých upravených herních monitorů, dokázala sesynchronizovat přesně snímkovou frekvenci grafiky a monitoru a tak byla hra perfektně plynulá. Potencionálním přínosem výborná věc, nicméně nned od začátku se nohým nezdál způsob, jak toho bylo dosaženo - tedy jak G-SYNC vypadá a za jakých podmínek funguje.
Drahý extra modul a extra čiyp pro už tak drahé a jen některé monitory? Není to trochu zbytečné a překombinované? Důkaz, že to jde i jinak, poskytlo na velmi improvizované prezentaci chvíly na to AMD. Narychlo demonstrovalo, že technologii variabilní snímkové synchronizace lze udělat i bez přidání další elektroniky. Stačí jen dovybavit grafickou kartu potřebnou SW podporou a skrze DisplayPort připojení už to některé současné monitory s aktualizovaným firmware zvládnou. Záleží samozřejmě na tom, jaký monitor to jde. Obecně je nejjednodušší to realizovat na mobilních panelech, ale fungovat by to mělo i na mnoha dalších současných monitorech vybavených DisplayPort 1.2, kde by podle AMD i výrobců monitorů měla stačit úprava firmaware. A dost možná by to brzy měly umět všechny DP1.2a monitory už v základu ...
AMD tak pohřbilo konkurenční G-SYNC technologii dříve, než se vůbec stihla dostat na trh. Fakt, že AMD FreeSync (jak byla technologie schválně a evidentně trochu poťouchle nazvána), může skutečně fungovat na mnoha běžných monitorech a dělat to, co dělá G-SYNC bez nutnosti platit za to tisíce a tisíce korun za speciální další elektroniku, následně nuceně připustila i sama NV, jež sice s výtkami, ale potvrdila funkčnost FreeSync jako takového. Situace se ale vyvíjí dále. AMD zjevně s FreeSync technologií zaujalo výrobce monitorů natolik, že podle aktuálních informací bude podpora techologie AMD FreeSync, tedy variabilní snímkové frekvence, součástí standardu VESA ohledně rozšířeného standardu DisplayPort 1.2a.
Vypadá to tedy, že bychom se mohli prosazení technologie variabilní snímkové frekvence, která kromě zajištění lepší plynulosti her dokáže ovlivnit i spotřebu (zajímavé právě u mobilních PC), mohli dočkat dříve a ve větším měřítku, než jsme odhadovali. Je ale zajímavé, že AMD vlastně FreeSync oficiálně nikdy nepředstavila, alespoň ne oficiálně veřejně. Ona krátká improvizovaná prezentace pro novináře ale stačila rozbít snahu konkurence s jejím G-SYNC - což byl asi účel. AMD FreeSync tedy není zatím oficiálně představenou a uvedenou technologií a není běžně výrazně dostupnější než G-SYNC, nicméně evidentně existuje, funguje a má přínos. Její zařazení do standardu VESA je tedy velmi zajímavou a potenciálně důležitou událostí.
Zajímavá a pro všechny uživatele dobrá zpráva to je ale možná i proto, že vize nákladného G-SYNC modulu se neprosadí. Tedy že nebudeme muset platit tisíce a tisíce korun za další elektroniku do monitoru a vše půjde realizovat jednoduše se stejným přínosem přes běžnou elektroniku, kterou monitor už má. Proč mám pocit, že nás někdo plánoval oškubat? Samozřejmě pokud bude tedy FreeSync uznána jako standard pro monitory s DP1.2a, tak kromě grafik AMD by jej měly podporovat i grafiky GTX nebo Intel. Vzhledem k povaze této technologie by to být problém neměl, půjde asi jen o ten název. Monitory s "FreeSync" DP1.2a by ale neměly být o nic dražší, než co stojí ty stejné monitory s DP1.2 dnes. Situaci budeme nadále sledovat, a samozřejmě jakmile se o technologii variabilní snímkové synchronizace dozvíme něco víc, tedy bude oficiálně jako standard a reálná funkční věc uvedena, samozřejmě se jí budeme zabývat. Jak to tak vypadá, nemuselo by to trvat zase tak dlouho ...
Zdroj: Hardware.fr
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|