Hromada nedostatků, ale zajímavé technologické cvičení, které ukazuje děsivou budoucnost.
Všichni víme, že VR (virtuální realita) a AR (rozšířená realita) jsou budoucností ve formě brýlí, čoček apod. Není to nijak nový koncept ve sci-fi filmech i hrách (kde díky HUD se na herní svět díváme skrze AR už vlastně 20+let). Obojí ale v naší realitě vyžaduje masivní technologický posun v mnoha směrech, aby to bylo funkční a praktické. A přiznejme si, technologie dnes zdaleka nejsou tam, kde by bylo potřeba. To ostatně dokazuje i nejnovější VR/AR headset na trhu v podobě po letech zbrusu nového produktu Apple.
Pro tuhle firmu, která už delší dobu hraje na jistotu a své produkty generačně jen lehce obměňuje a spíše dotahuje a sledujte trendy jiných, kdy v mnoha směrech parametrově zaostává za TOP hi-tech konkurenty, je jeho VISION PRO skutečně něco zcela nového. A tak se docela snažil si s tím vyhrát. Nicméně i Apple ví, že VR/AR headsety jsou dnes spíše jen technická cvičení pro velmi malou skupinku nadšenců, než vyloženě praktický produkt. Nicméně Apple chce být připraven, pokud by náhodou VR začalo být skutečně masivně praktické. Současně nechce sám nést ty vysoké náklady na vývoj, a tak cenu svého „prototypu“, který ovšem v podobě vlastního headsetu prodává, pořádně napálil. Platíte prostě za „privilegium“ pomáhat a financovat vývoj tohoto produktu a celé oblasti.
Za cenu od 3499 dolarů, tedy bezmála 100 000 tisíc korun vč. DPH, můžete nový VR headset od Apple mít. A co za tuhle šílenou cenu, které je extrémně vysoká i proti jiným poměrně drahým VR headsetům, v praxi nabízí?
Apple VISION PRO v praxi
Internet už se samozřejmě hemží recenzemi a uživatelskými zkušenostmi. I jeden z našich kolegů, který většinu času dnes žije v USA, je velkým fandou VR a neodolal si novinku pořídit. A obecně souhlasí se zkušenostmi a hodnocením některých z největších youtuberů a testerů, jejichž videa uvedeme v tomto článku. Může tedy potvrdit, že alespoň někteří nepojali své „recenze“ vyloženě jen jako placenou influenceřinu pro Apple.
Základem headsetu je výkonný M2 procesor a tedy „Mac“ počítač Apple. Brýle tedy mají vlastní výkonný systém, který spoléhá na externí baterii. Ta je umístěna v samostatném modulu do kapsy, připojeným kabelem a není tedy přímo součástí brýlí. Má kapacitu jen 3166mAh, což podle výrobce udrží brýle v činnosti zhruba 2,5 hodiny. Nicméně má to háček! Výkon a fungování headsetu je totiž přímo závislý na nabití baterie. V úsporných režimech je všechno výrazně horší. Navíc ta baterie má pro Apple typický neobvyklý konektor, není to USB Type-C aby vás náhodou nenapadlo, že si můžete vypomoci klasickou powerbankou. Typický anti-uživatelský tah Apple, přičemž technologicky není žádný dobrý důvod, aby ta baterie a headset nepoužívaly Type-C konektor.
Součástí headsetu je jinak veškerá ostatní „klasika“, tedy integrovaný počítač, samozřejmě kvalitní optika, micro-Led displeje s až 100Hz a také integrovaný zvuk a „sluchátka“. Headset je plný kamer, které sledují jak okolí, včetně samozřejmě možnosti režimu „AR“, kdy se prostě skrze brýle díváte, jako byste je neměli. Také jsou tu kamery na sledování očí, což je velmi zásadní funkce. Nechybí samozřejmě celá plejáda senzorů atd.
Apple ve své reklamě hodně ukazuje neobvyklé řešení předku brýlí. Tam je totiž umístěný displej, který „zobrazuje“ vaše oči, samozřejmě generované uměle. Bohužel Apple ve své reklamě a svých PR materiálech klame. Vizuálně to v praxi ani zdaleka nevypadá jako v jeho PR materiálech. Ty oči nejsou moc vidět. Nicméně jejich funkčnost je dobrá, ve smyslu toho, co mají vašemu okolí naznačovat, tedy na co se díváte. Platí ale, že je to věc, kterou přímo vy jako uživatel brýlí, nikdy nevidíte, takže platíte za nákladný displej, senzory, funkce a celé to extra skleněné zpracování předku brýlí, aniž byste vy sami z toho, kdy něco měli. Je tak velmi pravděpodobné, že se časem objeví levnější verze tohoto headsetu třeba VISION „nePRO“, která tohle mít nebude a bude klidně o 1000 dolarů levnější.
Pokud jde o fungování VISION PRO v praxi, všichni si chválí velmi zajímavý přístup k aplikacím a SW v některých ohledech. Zejména videohovory jsou extrémně působivou věcí. Také virtuální obrazovky, byť to má kompromisy, je a bude pro některé zajímavá. Pro filmy a další zábavu jako typické VR to však není zdaleka nejlepší headset na trhu. FOV je užší, takže vidíte okraje a máte pocit, že máte brýle. Apple se skutečně více soustředil na využití těchto brýlí nikoliv jako VR (sám jim tak ani neříká), ale více na právě AR, tedy rozšířenou realitu. Výkonné kamery a počítač umožňují brýle v praxi nosit a fungovat v reálném světě, ale samozřejmě to není dokonalé. Právě tady se stále naplno projevuje, že technologie zkrátka nejsou tam, kde by bylo třeba. Pořád se díváte na svět skrze nedokonalé kamery a elektroniku, a výpočetní výkon je omezený, speciálně když musí šetřit energií. A to si Apple pomáhá známými triky, jako že v plném rozlišení a detailech vykresluje jen to, na co se vaše oko v daný okamžik přímo dívá (ty sledovací kamery jsou zde naprosto zásadní). Všechno ostatní okolo je rozostřené a v nižších detailech. Ale takhle funguje i lidské oko. Problém prostě je, že technologie kamer, displejů a hlavně výpočetního výkonu v tak malém balení, není tam, kde by měla být.
Velké výtky směřují také k ergonomii, kdy Apple inzeruje a všude ukazuje tento headset jen s tím zadním širokým nastavitelným pásem. Ten vypadá futuristicky, je šikovný, ale použitelný jen pro velmi krátké nošení. Váha velmi těžkých 650g brýlí (a to je ta 353g baterie v modulu do kapsy) je totiž všechna soustředěna vpředu a s tímto zadním širokým nastavitelným pásem tedy tlačíte brýle na svůj obličej. Což je po 10 až 20 minutách nepříjemné a musíte je sundat. V balení je nicméně stejně nevzhledně vypadají náhlavní sada jako u ostatních VR setů na trhu, která přidává i ten klasický náhlavník. Apple ji jen moc neukazuje, protože nevypadá prostě tak dobře. S ním je headset ergonomicky srovnatelný s jinými a umožňuje i delší nošení. Bezdrátový provoz je dobrý, hlavním omezením je prostě ta slabá baterie bez záměrné možnosti použít klasickou powerbanku. Apple nabízí i řadu příslušenství, včetně předpisových čoček apod. Ceny všeho jsou extrémně vysoké.
Hodnocení
– je to drahá hračka pro nadšence a spíše pro práci než zábavu
Apple se soustředil se svým headsetem funkčně více na tu AR stránku, a tedy pracovní nasazení rozšířené reality. Nicméně vyjma hovorů to má všude jinde značné kompromisy a nedostatky, včetně faktu, že třeba nevidíte klávesnici, když s tím sedíte za stolem a používáte virtuální monitor, ovládá se to gesty a musíte se přesně dívat na to co chcete ovládat. Na VR hry to není prakticky použitelné, protože chybí jakékoliv fyzické ovladače nemluvě samozřejmě o Apple platformě v herním ohledu. Počet přímo optimalizovaných aplikací je obecně velmi omezený, kdy většina věcí, které vidíte v reklamách a promo videích, jsou jen nápady/koncepty, ale skutečné aplikace fungující tak jak ukazují promo videa, hotové nejsou. V ostatních oblastech jako jsou kvality displeje, zvuku a další věcí, Apple přes tu extrémní cenu konkurenci obecně nepřekonává, v některých ohledech i lehce ztrácí. Limity jsou také stejné jako u jiných VR headsetů dnes, vše prostě dáno stavem současných technologií.
Apple VISION pro je však přesně tím, co jsme odhadovali že bude. Jde o technologický koncept, prototypové zařízení, které si náhodou můžete koupit. Ale také si za to náležitě zaplatíte. V praxi má zatím velmi omezenou využitelnost, a to z mnoha důvodů. Jak také mnoho z recenzentů správně říká, jde o produkt první verze a generace a má všechny průvodní vlastnosti s tím spojené. V současné podobě jde zkrátka spíše o drahou koncepční hračku než praktické zařízení. A pokud chcete spíše VR headset, jsou na trhu za mnohem nižší cenu i lepší řešení. Apple má ovšem zjevný technologický kvalitativní náskok v praktickém AR nasazení, kam se také ale nejvíce soustředí, protože se třeba hráče a typické VR uživatele nesnaží ani primárně oslovit na rozdíl od výrobců většiny VR headsetů.
Ovšem i náš kolega přiznává, že si uvědomuje, jak dystopicky to vypadá. Představte si svět, kde všichni budou mít neustále na sobě podobné brýle, tedy budou se dívat na svět a na „ostatní“ skrze video-čočky a žít neustále ve VR/AR „realitě“. Myslíte si, že svět má dnes problém, když jsou všichni přilepení na obrazovce svých telefonů? Mnozí bloumají světem a ulicemi doslova jako zombie, a i ve stejné domácnosti všichni sedí vedle sebe, a čučí do svých krabiček místo toho, aby se bavili mezi sebou. Tuhle dystopii si již zkouší první uživatelé, kteří dnes bloumají s nasazeným Apple VISION PRO ulicemi a kancelářemi, a dívají se na svět skrze něj. A je to hrozná představa budoucnosti světa, pokud se to rozšíří. Budoucnost, která je zdá se nevyhnutelná. Není prostě otázkou jestli, ale kdy se podaří technologie kamer, potřebné mobilní výpočetní síly a hlavně baterií dostat tam, kde podobné VR/AR zařízení opravdu bude bez kompromisů použitelné, jak si to Apple a další představují. Samozřejmě Apple k té dystopické budoucnosti přidává ještě vlastní problematické prvky, jako je jeho tradiční uzavřený ekosystém apod.
Obecně tedy pokud dnes chcete slušný VR headset, není Apple VISION PRO vhodný. Mnohem lepší je třeba META Quest 3, který je lepším VR headsetem a stojí „jen“ 15 tisíc. Nemluvě o některých dalších konkurenčních řešeních. VISION PRO je spíše technologické koncepční cvičení, zajímavé extra příslušenství pro fanoušky a uživatele Apple platformy, kdy nejzajímavější je hlavně použití na videohovory. Ale 100 tisíc korun za to, je hodně. Hlavním účelem tohoto drahého zařízení je prostě to, aby Apple byl připraven na zjevně nevyhnutelnou dystopickou budoucnost, kdy velké i malé obrazovky jako TV, monitory a telefony, nahradí brýle. A všichni lidé budou žít své nudné životy s brýlemi na očích v mnohem zábavnějším a zajímavějším VR/AR světě. Apple chce mít prostě připravený produkt, až tahle dystopie nastane. A z toho, co vidíme můžeme konstatovat, že připravený nejspíše bude …