Filmy ještě tak tak drží, ale hraní ve 3D se odkládá na neurčito. Prostě to zatím nefunguje.
Když se podíváme několik měsíců, či spíše už i let zpátky na naše starší články o 3D, tak společným jmenovatelem je, že nevěříme, že by 3D technologie, kterou výrobci tlačí, měla mít úspěch. No a je to tady.
Ačkoliv je na trhu už poměrně dost 3D zařízeních i za docela zajímavé ceny, až na výjimky o ně nikdo nestojí, takže spousta z nich zase mizí. Současná stereoskopická 120Hz technologie, kterou řada firem tlačí, má zkrátka více problémů, než užitku. Tím hlavním je asi fakt, že zdraví zrovna nesvědčí, nemluvě o tom že značná část populace tuto technologie není vůbec schopna používat, či ji není doporučeno ji používat. A těch pár jedinců, kteří s krvavýma očima stále tvrdí, jak je skvělá, jen odmítají připustit, že to vážně není ono, natož aby to fungovalo.
V oblasti her se objevila celá řada snah, které ale vedly jen ke zklamání. Nintendo 3DS je asi nejbolestnějším příkladem neúspěchu a dnes tak snad kromě SONY už nikdo současnému 3D příliš nadějí nedává. U filmů je to ještě něco jiného, ale u uživatelů moc domácí 3D zábava netáhne a prodeje 3D TV jsou za očekáváním a bezvýznamné. Když tak se jde na 3D do kina. Nicméně se také zjišťuje, že u mnoha filmů 3D technologie spíše zážitek zkazí, než vylepší. Zejména u mnoha akčních snímků s rychlým střídáním scén a tmavšími scénami zjistíte, že půlku filmu vnímáte jen rozmazaný zmatek, ze kterého se dělá až nevolno. Stejně tomu je i u pokusů s TV 3D, zejména u sportů, kde z toho nakonec také, kromě bolení hlavy, nic nemáte.
A tak slavné 3D připomíná Titanic. Filmaři jej ale stále považují za ještě slušný vývar, avšak zákazníci-diváci už celkem přemýšlejí, jestli třeba o polovinu dražší lístek na 3D verzi proti 2D verzi, za to vůbec stojí. Vývojáři her ale mají jasno. Snad s výjimkou SONY téměř všichni vývoj 3D her prozatím odpískali. A protože nebude 3D obsah, nebudou to mít ani 3D zařízení jednoduché. Na druhou stranu věřím, že třeba 3D fotky by celkem úspěch mít mohly, takže 3D foťáky a displaye u nových telefonů by táhnout měly. Hraní ve 3D a domácí sledování 3D filmů se ale odkládá na neurčito, protože současné 3D technologie mají v pravdě k dokonalosti daleko.
Takže se dostáváme do kruhu – 3D technologie má velké mouchy – netáhne – vývojáři 3D obsahu nejsou logicky spokojeni s prodeji, tak ho přestanou dělat – není důvod si 3D zařízení kupovat, protože na něj není obsah. Zkrátka na začátku musí být slušná 3D technologie a ta dnes zatím neexistuje. Snaha oprášit 20 let starý a nefunkční 120hz blikající stereoskopický 3D nesmysl, tak dle mnohých očekávání selhala. Chce to prostě skutečnou moderní 3D technologii, která nebude mít negativa. Tedy nebude nutnost nějakých brýlí-filtrů, namáhání smyslů a ohrožování svého zdraví, či vývoje dětí Prostě přirozené 3D, tak jak běžně vnímáme svět kolem nás. Ale na tu si ještě počkáme ... tak 5 let ;).
PS: Jedním z problémů 3D je i existence několika navzájem nekompatibilních 3D systémů na trhu, přesto že jejich základem je stejná 3D technologie. Zdá se, že výrobci zkouší alespoň něco zachránit a ti největší se konečně dnes dohodli na společném formátu. Gratulujeme, možná to prodejům trochu pomůže, ale určtiě to nezmění fakt, že 3D brýle jsou na nic a donutit náš mozek vnímat rádoby prostorový obraz na 2D panelu je prostě slepá cesta ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|