Zatím nejvážnější pokus uvést streamování her. Nepotřebujete žádnou konzoli ani výkonné PC.
Těžká váha světového internetu, oficiálně vstoupila do světa streamování her. Google spustil svůj projekt STADIA ve 14 zemích světa (nejblíže je v sousedním Německu). Služba má za cíl poskytovat vzdálený výkon k hraní her, kdy nepotřebujete klasickou konzoli ani výkonný PC. Stačí vám jednoduše telefon, tablet, slabý PC, TV prostě cokoliv, co umožní připojit potřebné periferie nebo ovládání a má potřebnou schopnost rozjet aplikaci. Google to spojuje s prohlížečem Chrome, chce využít také Youtube atd. Hry běží na serverech firmy, které pohání platforma AMD, k vám je tedy hra přes internet streamována s možností ji ovládat a hrát tedy na HW, který by ji nikdy nedokázal třeba ani spustit.
Pro FullHD hraní při 60FPS byste měli mít alespoň stálé 20Mbps připojení, pro 4K 60FPS potřebujete alespoň 35Mbps. Přístup stojí 10 dolarů na měsíc a v rámci PRO verze dostanete jednu hru měsíčně zdarma. Zbytek si ale musíte kupovat za plné ceny. A jaké jsou první dojmy a zkušenosti?
Službu lze používat na PC s prohlížečem Chrome, na telefonech Pixel 3 anebo přes Chromecast Ultra na televizi. A nepřekvapivě silně záleží na tom, jak daleko jste od serveru a jak kvalitní máte připojení. Bohužel většině lidí to tak nepoběží moc dobře. Většina se tak bude potýkat s viditelným zpožděním, které výrazně pocítí při ovládání hry. ImputLag dosahuje klidně půl sekundy, což není vlastně použitelný. Mnozí přiznávají, že ve hrách je tak výzvou i prostý pohyb vpřed.
Dalším problémem je kvalita grafiky, kdy nemáte možnost nastavit detaily. Vypadá to, že Google u her nastavil medium až low detaily, a je zde i velká komprese dat. Výsledný obraz u všech her je tak značně rozmazaný, nedetailní a vypadá opravdu špatně. Snad jen na telefonech vypadá velmi dobře díky tomu, že hrajete ve vysokém rozlišení na velmi malém panelu a žádná z klasických mobilních her se kvalitou grafiky ke klasickým AAA titulům ani neblíží. Bohužel hraní na 4K TV ve 4K rozlišení není ve skutečnosti 4K. Hra do 4K jen upscaluje z nativního 1080p nebo 1440p. Výsledek tak vypadá dost strašně. A rozhodně tedy zdaleka nenahradí výkonnou konzoli, natož výkonné herní PC, což ale Google slibuje.
Výhodou tohoto řešení je tak v současnosti jen fakt, že některé hry pomalejšího žánru a charakteru, jsou relativně hratelné a nemusíte ji přímo stahovat ani instalovat ani mít výkonné komponenty apod. STADIA je tak první streamovací řešení, které technicky funguje. Nevýhodou je všechno ostatní.
Je to budoucnost? Bohužel! Ale ne v současné podobě.
Google a jeho Stadia není zdaleka první službou podobného druhu. Mnozí to zkoušeli a nikdo neuspěl. Selhává to na financování (což u Google asi nebude problém), a hlavně na tom, že zkrátka internetové připojení má málokdo na takové úrovni, aby to běželo dobře jak slibuje teorie. Potřebujete nejen slušnou rychlost, ale hlavně stabilní signál a nízkou odezvu. A nic podobného drtivá většina obyvatel nemá. Na provozovatele Internetu klade streamování her velké nároky, STADIA spotřebuje při hraní klidně 20GB dat (a to se bavíme o komprimovaných datech při streamování v upsacalovaném 4K), což je opravdu šílené a nepraktické a neefektivní. Zejména s přihlédnutím k výsledku. Ale samozřejmě vývoj na všech frontách pokračuje, ovšem právě fakt, že je třeba i vývoj infrastruktury, tedy něco, na co Google nemá zdaleka takový vliv, je a bude ještě mnoho let problémem. Z aktuálního pohledu služba jako taková, nedává žádný smysl!
10 dolarů na měsíc je docela palba, hlavně proto, že si ještě k tomu musíte ty hry kupovat. Nefunguje tedy ve stylu předplatného, jako Xbox Pass apod. kde vám za pár dolarů dají přístup k celé knihovně her. Přístup tam máte i k nejnovějším titulům a pro náročnější hráče to tedy vyjde mnohem výhodněji, než si všechny hry kupovat. Microsoft sám chce navíc streamování také brzy nabídnout jako doplňkovou službu. U STADIA nejen že si ty hry musíte za plnou cenu kupovat, ale navíc nefunguje crossraní, takže u multiplayerových her můžete hrát jen proti jiným STADIA uživatelům a hlavně pokud by STADIA nefungovalo nebo pokud přestanete platit měsíční poplatek, přijdete o možnost své nakoupené hry vůbec hrát! Google STADIA zatím v tuto chvíli a ve stávající podobě nedává smysl absolutně pro nikoho.
Bohužel je to budoucnost. CLOUD a streamování výkonu ze serverů, kdy doma budeme mít jen jednoduchou stanici bez vlastního vysokého výkonu s výkonnými komponenty, tam vše směřuje. Skončí tedy dohady o tom, kde CPU a GPU je lepší atd. Naštěstí to bude ještě mnoho let trvat. Fakt že tu ta technologie je neznamená, že je plně připravena na nasazení a stav Google STADIA to jen dokazuje. Pokud nemáte extrémně dobrý internet, a nejste blízko serveru, ze kterého je vám hra streamována, pak prostě nefunguje dobře. Google se bude muset zamyslet nad svou politikou, nedokáže konkurovat Xbox passu, tedy službě předplatného s obrovskou knihovnou her přístupnou za měsíční předplatné a stěží se Microsoft a Google domluví na nějaké spolupráci, aby měla STADIA obsahově nějaký smysl. Google by měl také přestat lhát o tom, že jeho streamovací platforma dokáže nabídnout a nahradit výkonné PC apod. Nedokáže. Kvalita grafiky a rychlost odezvy ještě mnoho moho let nebude tak dobrá. Ani technicky dnes STADIA smysl zatím prostě nedává, nejdříve by se musela vybudovat potřebná síťová infrastruktura, pak můžeme řešit, jak ji zatěžovat přenášením vlastně zbytečných mnoha TB dat za měsíc, které hraní streamováním pro jednoho uživatele zabere. STADIA jako podobné projekty v minulosti zkrátka opět narazila na realitu, že je jen jednou částí celého složitého systému a jako celek na to není připraveno fungovat v praxi. Ale je budoucností. Bohužel.
Jinak pokud chcete vidět, co rozebrání Google STADIA ovladače, který firma dodává, tak je to také zajímavé. Viz. Video výše.
Nvidia uz ponuka podobu službu GeForce now nejaký ten piatok. Hral som na tom Doom 4 a celkom sa to dalo. Neviem ako je to teraz, ale keď som sa registroval tak to bolo na pozvánku o ktorú treba požiadať. Hrať sa ale potom dá bezplatne a hráte hry ktoré máte na steame.
Mozna to je opravdu budoucnost. Za sebe ovsem muzu s jistotou rict, ze ne moje - o tuhle formu sluzby nestojim a neverim, ze bych kdy mohl stat. Pokud platformu nekdy v budoucnu bude provozovatel chtit podporit exkluzivnimi tituly, stejne to na mem rozhodnuti nic nezmeni a radeji bych v tom pripade hrani her ozelel uplne.
Na jednu stranu je chybajuci MP crossplatformplay problem.
Ked je kamos na ine platforme tak si s nim nezahram.
Na druhej strane pri crossplatform MP hrani je seriozny problem zabezpecit ferove podmienky pre hracov hrajucich proti sebe ale na roznych HW/SW platformach.
Napr CoD Mobile matchmaking viditelne hadze do 1 matchu hracov na smartphone aj hracov hrajucich cez emulator na PC. PC hraci s mysou maju samozrejme velku vyhodu .Je to cheatovanie ? Moralne ano ale oficialne nie pretoze vyrobca hry nijak viditelne neblokuje emulator.
Od začátku jsem říkal, že lag bude velký problém a FPS na tom budou nehratelná. Na druhou stranu, pokud by se podařilo vychytat chyby a pokud by v rámci předplatného byl přístup k celé knihovně her bez dalších plateb, mohlo by to fungovat pro žánry jako RPG či adventure...
Přesně tak.
Pokud to odladí, tak by to mohlo být použitelné na RPG, strategie, adventury a další podobné žánry, kde není odezva zásadně důležitá.
Na FPS a simulátory je to ještě na dlouho utopie.
tak bylo uplne jasny ze to takle dopadne a na spoustu her to bude nepouzitelny, stejne jako predchozi pokusy. jen trochu nechapu autorovi narky nad spotrebou dat. 20GB neni nic silenyho ale uplne bezna hodnota pri streamovani ve 4K. za jednu epizodu serialu na apple+ nebo hodinu a pul dlouhej film ve 4K na netflixu tech 20GB taky preneses...a to ani nebezej v 60fps
Bylo to na nic už když to zkoušel OnLive a dle očekávání je to na nic i ted. A je úplně jedno kdo to zkusí jako další protože dokud nebude infrastruktura na úplně jiné úrovni tak je to stejně debilní nápad jako "streamovat" benzín z pumpy v sousedním městě pomocí zahradní hadice
...až bude všechno pokryté optikou, nejnižší dostupná rychlost internetu bude 150Mb/s a serverové farmy budou v každém větším městě tak pak to bude mít smysl.
Výrobci se X let snaží o velké obrazovky s velkým rozlišením a vysokou frekvencí s nízkou odezvou a pak si k tomu s velkou parádou připojím krám co mi dodá upscale 1080p sotva 60fps a s kompresníma artefaktama ...FUTURE IS HERE
U nvidie tohle funguje od příchodu shieldu, tedy už pár let, funguje to na hry co má člověk koupené na steamu a streamované hraní samotné je zdarma. Nastavovat detaily jde a celkové obraz nevypadá nijak zle. Na 4K telce to na vzdálenost 3m jde úplně v pohodě, input lag je samozřejmě citit.
Vůbec bych se tohodle nebál. Bude to jen možnost. Cloudové služby jako Google disk nebo One drive už jsou tu dávno a nějak fungují, ale rozhodně se nadá říct, že by najednou většina uživatelů přestala kupovat SSD/HDD.
Nejde jen o technikálie typu opravdu rychlé připojení s adekvátní odezvou. Je to služba, která tady bude koexistovat s dnešním modelem typu Steam.
Navíc pokud to chce Google takhle nacenit (platíš za streaming a ještě si kupuješ hry), tak je to absolutně mrtvé už teď.
Obavam se spise, ze mnozi z nas mame strach z toho, ze jelikoz je model predplatnych sluzeb mnohymi vydavateli nejen v hernim odvetvi porad vice popularni a prosazovany, tak drive nebo pozdeji zacne nekdo nabizet svuj obsah do techto sluzeb exkluzivne. Dokud jde o koexistenci a muzeme si sami volne vybrat, tak neni problem, ale mnozi vydavatele se radi pokouseji hrace vydirat ruznymi exkluzivitami a az se tenhle druh sluzby na trhu vice etabluje, tak bude jen otazkou casu, nez nam ten herni svet zacnou vydavatele zase jeste vice fragmentovat
Koukas na to obracene, naopak se provozovatel tim, ze hru vyda exkluzivne pro svoji platformu bude snazit donutit hrace, aby si ji poridili. Je pak jedno jestli to bude treba i jen nejaka casova exkluzivita. Bohuzel, neni snad nesourodejsi a vpodstate naivne hloupa skupina, jako bezny mainstramovy hrac her. Ten, ktereho se to netyka se urcite neurazi, ale obecne se vzdycky najde nekdo, kdo se necha opit rohlikem a paradoxne potom bude jeste vydavatele za takovou praktiku obhajovat
Stačí se podívat na hodnocení aktuálních her. deatch stranding je skoro všude jako hra roku. Jo grafika pěkný, příběh být filmový tak by se dalo říct originální a poutavý, ale je to sakra hra jako hra to stojí jednoduše za hovno
Jediný s čím by se dalo souhlasit je že má skvělou hudbu takže ano za ozvučení bych tomu cenu udělil.
Jednoduše lidi podléhají příliš snadno HYPe a mediální masáži.
Jo vidim to jako budoucnost.Co jsem koukal na testy. tak treba RDR2 ani nebezi na max detail jak rikali.. staci mrknout na digital foundry a nastaveni je jako na xbox x.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!