Slibované velkoformátové 4K 120Hz HDR monitory mají zpoždění. A to není jediný problém …
Do obchodů s velkým zpožděním (více než rok proti uvedení) dorazily první 4K 120Hz HDR monitory s G-SYNC. Nicméně to se bavíme o „běžných velikostech“ mezi 27 – 32“. NVIDIA ale přislíbila a už dříve ohlásila monitory BFGD nebo-li Big Format Gaming Displays, které mají 4K rozlišení se 120Hz a HDR s G-SYNC podporou nabízet ve velikosti kolem 65“. Opět se objevily na Gamescom v předváděčkách a výrobci bohužel museli potvrdit, že budou mít také zpoždění.
Opět to jde na vrub NVIDIA a jejímu G-SYNC modulu, který prý potřebuje další vylepšení. Už tak je velmi drahý v aktuální verzi, která se pro 4K 120Hz monitory nyní dodává (stojí přes 500 dolarů sám o sobě). V tuto chvíli to vypadá, že se tyto obří monitory dostanou na trh nejdříve v Q1 2019. To ale zdaleka není jejich jediný problém.
Výrobci totiž očekávají, že tyto monitory budou stát mezi 4 a 5 tisíci Eury! Tedy až 129 tisíc korun. Asi to příliš nepřekvapí, když menší 27“ verze, které už jsou na trhu, stojí přes 60 tisíc. Samozřejmě NVIDIA se svým ultra drahým a do značné míry zbytečným G-SYNC modulem tomu moc nepomáhá. Jeho cena samotného je kolem 13 tisíc korun, ale NVIDIA vyhlazování snímkové frekvence bez tohoto modelu neumí. Standard Adaptive Sync alias AMD FreeSync, který je součástí většiny nových monitoru, NVIDIA nepodporuje, a to ani u nových RTX 2000 grafik. A když jsme u nic. Víte, že NVIDIA nemá žádnou grafiku, která by 4K 120Hz HDR monitor dokázala skutečně na plno pohánět (pokud tedy hodně nesnížíte detaily)? Pokud se bavíme o nové sérii RTX 2070/2080/2080 Ti grafikách, tak jestli mají používat Ray Tracing prvky ve hrách, tak na to prostě nemají dost výkonu.
Už se totiž potvrdila obava, že Ray Tracing ve hrách z hlediska skutečně použitelnosti, je prostě stále hudba daleké budoucnosti. Také již víme, proč NVDIA neukázala žádná měřítka výkonu při předvádění Ray Tracing On/Off v Tomg raider, BF5 nebo Metru. Ačkoliv všechny tyto hry používají Ray Tracing jen prakticky na jeden jediný doplňkový stěží viditelný grafický prvek (BF5 na odrazy, Tomb raider na stíny a Metro na světelné efekty), tak ten je tak brutálně výkonově náročný, že ani ultra drahá RTX 2080 Ti jej nezvládne na víc jak 40-60FPS ve FullHD (1920x1080)!!! Tomb Raider na RTX 2080 Ti s Ray tracing stíny běhá nyní kolem 43FPS ve FullHD, tvůrci slibují že to ještě trochu zlepší (moc bych tomu nevěřil), ale tvůrci Metro potvrdili, že sami doufají, že to dotáhnou na alespoň 60FPS ve FullHD s tím malým Ray Tracingem … to je naprosto směšné. Grafika za 32 tisíc korun v roce 2018 skoro 2019 a bude ji někdo používat v 1920x1080? Na co tedy kupovat 4K 120Hz HDR, když NVIDIA nemá jedinou kartu, která by to zvládla s tím Ray tracing, kvůli kterému si podle NVIDIA máme nové RTX grafiky za ty horentní sumy kupovat? Nebo že by to s tím Ray tracing nebylo tak horké, jak nám NVIDIA tvrdí? Přece by nám nelhala …
NVIDIA se pode mě měla na RTX u herních grafik vykašlat a udělat alespoň jedno to nové 12nm jádro bez těch RT a TENSOR jednotek, a tu celou plochu nových obřích čipů věnovat klasickým jednotkám. Pak by měla herní grafiku pro 4K 120Hz HDR. Tu ale v současnosti nemá. RTX 2080 Ti za 32 tisíc je s tím téměř neviditelným, ale pekelně náročným efektem Ray tracingu použitelná maximálně na 40-50FPS ve FullHD, a bez Ray tracingu pak to naplno ve 4K dává kolem 60-100FPS, ale 120 FPS? Tam ještě úplně není, tedy ne bez zásadního omezení detailů u náročných her, což je něco, co člověk kupující grafiku nové generace za 30+ tisíc určitě nepředpokládá, že bude muset dělat.
No vypadá to, že ještě nějakou dobu zůstanu u svého komba RX VEGA 64 OC a 4K 60FPS nonHDR. Vzhledem k oznámeným cenám a výkonům nových RTX grafik a hlavně nových 4K 120Hz HDR monitorů, mám ze svého komba hned mnohem lepší pocit. A ušetřených 100 tisíc (Monitor + 2080Ti) si schovám na něco, co bude stát za to ;). Viděl jsem ten 4K 120Hz HDR v akci na živo, vypadá to fantasticky, ale pod 32“ nejdu (a 65" je zase moc) a za ty prachy už vůbec ne. Uvidíme co budou stát FreeSync verze, každopádně doufal jsem, že RTX 2080Ti bude mít pořádný výkon na 3x 4K, ne že se budeme vracet kvůli Ray Tracingu k FullHD :(. Rád bych používal zase Eyefinity a pořád na 3x4K není grafika, kdyby se NV vykašlala na ten nepoužitelný Ray tracing a Tensor jádra a místo toho tam bylo 2,5x více výpočetních jednotek, to by byla konečně pořádná grafika :(. Tak snad příště.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|