OLED technologie bude rozšiřována pomalu, IPS zůstane zásadní s mnoha vylepšeními. Co dál?
Blíží se CES 2022, a firmy v zákulisí už informují partnery a novináře o nových produktech, které za několik týdnů veřejnosti na CES představí. Novinky se čekají i na poli monitorů a TV. Tady nás letos potěšil trend, kdy se opravdu rychlé kvalitní IPS panely se 4K rozlišením, staly konečně cenově dostupné pro velkou část uživatelů. Nedávno jsme recenzovali jeden z modelů, který jasně ukazuje, že 32“ 4K se 120Hz a FreeSync se stává pomalu ale jistě mainstreamem na poli počítačových monitorů, a jde stále více o dostupnější řešení:
Takových modelů bude nepochybně přibývat a budou se tlačit do stále nižších cenových hladin, až skutečně budou běžný standard. Co tedy bude s nabídnout modelů v nejvyšším segmentu, které se doposud podobnými parametry jediné chlubily? No, půjdou zase o krok dál :). Jeden z významných výrobců, Čínské TLC naznačilo, kam se věci budou aktuálně rychle ubírat, když ukázalo 32“ 4K monitor se zakřivením, a hlavně už s 240Hz obnovovací frekvencí. Tedy 3840x2160 při 240Hz znamená nutnost to krmit odpovídajícím množstvím FPS (ideálně tedy až 240) . Nicméně to je zajímavé jen u některých titulů, kde to má smysl (multiplayer). A ty jsou obvykle hratelné takto i na současné generaci grafik, ne-li na té nové, kde mají AMD Radeon RX 7900XT a RTX 4090 být výrazně více než 2x výkonnější, než stávající generace. Takže dává smysl, že nadcházející generace herních monitorů bude mít těch 4K rovnou při 240Hz. A tohle je prostě první z nich.
![](/images/stories/Aktuality/LCD/4K%20LCD/Gigabyte/Gigabyte-4K-LCD-2_thumb.jpg)
Dále nás zjevně čekají další opravdu širokoúhlé modely s velkým zakřivením. Ty by také měly být vybaveny miniLED podsvícením, pro dosažení lepší uniformity, což je u velkých monitorů docela problém. Pro fandy energeticky náročného HDR by také měly nabízet velmi vysokou svítivost, dokonce výrazně přes požadavky standardu HDR 1400.
Pochopitelně ani jedna z těch věcí nebude asi z počátku vůbec levná. Bavíme se minimálně opět o mnoha desítkách tisíc korun. Nicméně podobně stály doposud i ty 4K 120Hz s FreeSync atd., které teprve letos padly až k cenám kolem 20 tisíc, a staly se tak dostupné. Takže za pár let se za tyhle peníze dočkáme i 4K 240Hz apod. Jinak CES 2022 určitě také naznačí, jak to bude s nástupem 8K, které se objevuje stále více.
- 8K (7680x4320) míří do „mainstreamu“ v roce 2022?
Osobně očekávám, že příští rok uvidíme první skutečně cenově rozumnější (=stále docela drahé) TV a monitory se 7680x4320 rozlišením. První už na trhu jsou. Například 32“ DELL UP3218K monitor, který ovšem stojí ukrutných téměř 100 tisíc. V oblasti TV má 8K rozlišení větší náskok, kdy není problém sehnat novou 55“ 8K TV za méně jak 50 tisíc. Obvykle se ale stále 65“ a 75“ modely nových 8K TV pohybují na cenách kolem 80, spíše 100 tisíc a výše. Takže rozhodně je tu velký prostor. A jak říkám, CES 2022 napoví, jak velké téma „v mainstreamu“ 8K panely příští rok budou.
![](/images/stories/Aktuality/LCD/8K/8K(1).jpg)
Zatím jsem měl osobně několikrát možnost to vidět v praxi, proti 4K tu jasně posun je, na druhou stranu zatím si záměrně nechávám 8K v záloze pro delší osobní testování v praxi. Proč? Protože se „bojím“ toho, že to bude přesně jako při nástupu 4K. Na něj jsem také skočil poměrně brzy, a byl problém v tom, že jakmile si na 4K zvyknete, strašně špatně se vrací k nižšímu rozlišení na stejné úhlopříčce. Používal jsem roky na 32“ FullHD, ovšem stačilo pár týdnů se 4K na 32“ a už se nedalo jít zpět. Bojím se tak toho, že jakmile bych teď přijal na recenzi, a tedy několik týdnů používal 8K panel, třeba s těmi svými oblíbenými 32“ apod., strašně špatně by se mě vracelo zpět na 32“ s jen 4K :(.
Nicméně 8K je jasný další krok a počítám s ním výhledově v dalších letech. I když samozřejmě 4K dnes už konečně s dostupnými 120Hz (a 120FPS), je naprosto ideální. Samozřejmě 4x více pixelů než má 4K je znát a bavíme se o 16x vyšším rozdílu proti 1080p, takže tomu odpovídají i nutné výkonové nároky. Myslím si, že právě tady budou technologie jako AMD FSR a upscaling přes AI hrát zásadní roli, aby se to vůbec dalo používat speciálně pro hraní her. A už současné grafiky včetně těch v Xbox/PlayStation, si vzhledem ke stále širší dostupnosti 8K panelů, budou s tímhle muset poradit. Osobně se na 8K těším, ale současně prostě budu váhat s jeho větším testováním a používáním, protože z toho co jsem zatím mohl vidět, to bude přesně jako skok z FullHD na 4K a najednou i to 4K bude vypadat jako když máte písek v očích, rozostřené, nedetailní …. prostě hrůza :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|