Virtuální realita se vyvíjí. Je dobře, že využívá pro své řešení existujících technologií.
Virtuální realita se nerozšiřuje zdaleka tak rychle, jak bychom si přáli, nicméně jasně říkám, že je budoucností. Ostatně nový HALF LIFE jasně ukázal, jak to může vypadat, pokud se VR použije opravdu pořádně. Současně ale také odhalil nedostatky, které je nutné vyřešit.
Trochu jsem se bál toho, že vývoj VR se roztříští, že velké firmy se budou snažit tlačit vlastní navzájem nekompatibilní řešení, a bit na tom bude celkový vývoj a samozřejmě především zákazník/uživatel. Takže mě docela těší, že to vypadá, že některé velké firmy se rozhodli spolupracovat, držet funkčně stejný kompatibilní koncept a bojovat hlavně na poli kvalit a provedení samotných VR setů.
A přesně v tomto duchu odhalila novou generaci svého VR společnost HP. Oznámila přitom, že její set vznikl ve spolupráci s Microsoft a také STEAM VR (VALVE), takže uživatelé se nemusí bát o kompatibilitu a tím pádem o použitelnost. Reverb 2 nabízí 2160x2160 rozlišení pro každé oko a zorné pole 114°. Obnovovací frekvence je 90Hz. Tím trochu zaostávají za VALVE INDEX, který má už dnes 2880x3200 a 130° při až 144Hz, což je pro hraní her samozřejmě ještě lepší.
HP tedy konkuruje spíše VR setům, jako je OCULUS RIFT. Rozhodující tak bude cena, kdy firma oznámila, že svůj set uvede na podzim v USA a stát má 599 dolarů. Samozřejmě jako všechny VR sety, bude vyžadovat poměrně výkonný PC, hlavně grafiku, schopnou krmit stabilně těch 2160x2160 při 90FPS/90Hz. HP se evidentně snaží nabídnout svou značkovou alternativu k jiným VR setům, ale záměrně se výrazně neliší a vyloženě se nesnaží vybočovat. Jde mu samozřejmě zaujmout co největší množství zákazníků a udělat VR mainstreamovou záležitostí, což ale ještě nějakou dobu bude trvat. Každopádně je dobře, že firmy jako HP budou „svá“ VR nabízet, protože bez toho, aby VR mělo více lidí doma, nebude samozřejmě takový tlak na vývoj a tím pádem nebude VR tak zajímavé pro více lidí atd.
Samozřejmě HP nijak neřeší současné nevýhody VR, prostě jen jako OEM výrobce PC řešení, dodává svou verzi VR, fungující s existujícími standardy a nejrozšířenějšími VR aplikacemi/hrami. Posouvat hranice VR a jeho vývoj tak budou muset jiní, což je ale v pořádku. Je dobře, že VR sety budou prostě dostupné od velkým OEM výrobců PC řešení a HP samozřejmě tímto nutí nabídnout něco podobného i konkurenty, kdy nutno říci, že mnozí velcí OEM výrobci PC, ale i komponent a periferií, dosud svá VR řešení nenabídly, což samozřejmě také omezuje rozšiřování Virtuální reality. Takže ačkoliv nevnímám nový Reverb 2 jako něco převratného, oceňuji to, že vůbec je a snad bude znamenat příchod mnoha dalších. VR je jasnou cestou a máme technologie na to vyřešit jeho současné problémy a nedostatky, ale musí být prostě dostatečná poptávka.
Tohle možná bude někdy budoucnost, ale zatím je VR pouze zábavou pro pár bohatých ze skupiny early adopters, kteří si musí koupit vše, protože je to nové.
Pro masy tohle ale není ani náhodou. A pokud to nezapadne do mainstreamu, pak nevěřím, že je to herní budoucnost. Podle mne to prostě volně opadne a bude to jen okrajová záležitost jako 3D ve filmu. Ostatně okrajová záležitost je už teď.
mam mobil S8, niekdajsi superdrahy TOP model od Samsungu... a predsa nie som bohaty a ani nie early adopter.. Ako je to mozne? zeby to bolo tym ze neprahnem po najnovsych superdrahych serepetickach hned ako vyjdu? ze sa daju kupit starsie ojazdene veci za dobru cenu? S8 ma vysla na 180€ a komplex set HTC VIVE na 280€.. skus to aj ty. VR je supa, vobec nevadi ze nebudes mat najnovsi supermodel VR. Ten zazitok z hrania je uplne iny level a bezne "monitorove" hry ma uz tak nebavia.
Ake zaostavanie?
Ved toto ma 2160x2160@90Hz a ten porovnavany Valve Index len 1440x1600@144Hz. To je totiz udaj na jedno oko (opravte si to v clanku). 80% ludi dnes pozera vyhradne na obrazovky so 60Hz a Vam je malo 90? Co chcete na tom hravat FPS ked nemame zvladnuty este pohyb? Ine je tie pozorovacie uhly, tam je to cim viac, tym viac adidas (to suhlasim).
Souhlasím s připomínkou k rozlišení, ale ta obnovovací frekvence opravdu jde znát. Je trochu rozdíl mít obrazovku metr a víc od obličeje a jen pár centimetrů. Mám oculus rift a jakýkoliv drop fps i jen k 60 opravdu cítím. A co říkali vlastníci Indexu, tak rozdíl mezi 90 a 120 je také cítit.
Ale je fakt, že to posuzuju hodně podle své schopnosti hrát Beat Saber na expert+ (kvůli čemuž jsem musel upgradnout grafiku)
Jasný, ale ani 2080Ti dnes v drtivé většině her nedá víc než 90 FPS s headsetem s takovýmhle rozlišením.
Spíš budeš v některých hrách muset snižovat detaily, aby to vůbec stabilně 90 FPS dalo...
Co slyším od vlastníků PS VR, tak až na exkluzivní hry je to stejně o ničem. To nejzábavnější (a co vám vydrží nejdéle) je Beat Saber. Ostatní hry jsou fajn, klidně na několik desítek hodin a pak konec. A ani takových moc není. Za to Beat Saber hraju už rok. A s tím GL na PSVR, kde nejdou přidat custom levely, čímž se Beat Saber downgraduje na normální hru s dohratelností několika desítek hodin, pokud jste magoři, kteří točí stále ty samé songy dokola.
Souhlasim, na PS4 je Beat Saber opravdu downgradovany. Ale nasel jsem navod jak pripojit PSVR k PC. Chci to zkusit, hodne lidi pise ze to funguje skvele ale zatim bez problemu jen se Steam VR. A diky tomu si budu moci zahrat Beat Saber na PC a vyuzit custom songs.
Nah, už jsem to zkoumal před tím, než jsem kupoval Oculus Rift. Je tam problém s trackováním v 3D prostoru (6dof), dobře funguje jen 3dof (pouze gyro rotace). Nepoužitelné.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!