Určitě jste všichni zvědaví, jak vypadá to HDR v praxi. Udělat praktické srovnání má ale úskalí.
HDR je velké téma posledních týdnů a měsíců, ačkoliv samotné HDR známe už roky. Jenže neexistovaly běžné monitory a také grafické karty, které by jej v plném rozsahu podporovaly a dokázaly běžným uživatelům zobrazit. To se mění a HDR monitory už jsou na trhu a výrobci GPU (AMD a NV) jej samozřejmě podporují (v rámci souboru technologií jako FreeSync 2 či GSync).
HDR (High Dynamic Range), zjednodušeně řečeno, má docílit věrnějších barev (větší paleta odstínů), což se především projevuje podání tmavších odstínů, stínů prostě mnohem hlubší a jemnější podání barev a přechodů. Nicméně potřebujete jednak HDR monitor, který vám to zobrazí, HDR grafiku, která to podporuje a především nějaký obrázek, film prostě vizuální obsah s HDR, aby bylo co zobrazovat. Pokud tyhle tři věci máte, lze se pustit do srovnání s tím SDR („bez HDR“), jak jsme žili do dnes.
V rámci COMPUTEX připravila NVIDIA pro partnery a novináře přímé srovnání HDR s SDR vedle sebe na srovnatelných monitorech. Jednalo se o hru Mass Effect Andromeda, která obsahuje HDR profil už v základu. Na ničem z toho by nebylo až tak nic zvláštního, kdyby novináři nebyli z celého srovnávání NVIDIA poněkud nesví. Jde o to, že NV totiž z nějakého důvodu udělala naprosto nevhodným nastavením SDR monitoru obraz extrémně odporný, aby HDR vedle vyniklo. A to se samozřejmě některým novinářům vůbec nelíbilo.
Naštěstí nelenili, a nastavili i ten SDR monitor normálně a důvod proč to NVIDIA nastavila, jak to nastavila, byl hned jasný. Ono to HDR totiž vypadá dobře jen někde. A prezentovaná hra rozhodně není případ, kde bychom si s HDR sedli na zadek a myslím si, že většina označí za lepší ten SDR obraz. Dotyčný novinář si tedy neodpustil pár poznámek na účet NVIDIA. No posuďte sami, opravdu celá věc není nějaká „DDlovina“:
Osobně to považuji ze strany NV za zbytečné a zase si prostě koleduje zcela nesmyslně o negaci, kterou nejspíše zase někteří se budou snažit otočit proti kritikům. NVIDIA není tvůrcem HDR, ani na něj nemá exkluzivní práva ani není podporou HDR nijak výjimečná a hru Mass Effect také neudělala a monitory také nevyrábí. Chápu, chtěla ukázat, že HDR umí a možná nalákat majitele starších grafik na něco nového, ale sabotovat nastavením monitoru s SDR srovnání? Není to prostě zbytečné? HDR tu bylo je a bude (asi ve stále větší míře) samo o sobě pořád, a nijak to nezáleží na NVIDIA, tak proč manipulovat s podmínkami srovnání?
A pokud jde o HDR jako takové, měl jsem možnost podobné ukázky vidět už dříve, HDR monitor jsme měli i v redakci a upřímně? Je to jen a pouze o zobrazovaném materiálu. Jsou věci, které v HDR vypadají lépe a jsou věci, které sice vypadají tak, jak HDR má vypadat, ale obraz prostě není subjektivně tak hezký jako v SDR. A to je případ i her a právě Mass Effect to ukazuje velmi názorně. HDR bude docela peklo pro tvůrce her, grafiky atd. Ladění obrázků a scén, aby působily dobře a se žádanou atmosférou i v HDR režimu, bude mnohem větší výzva a časově náročnější. HDR je rozhodně obrazově bohatší a „náročnější“ než SDR, ale to neznamená, že je vždy "lepší" a hezčí. To je docela problém. Nezávidím tvůrcům vizuálních materiálů … moment … to jsem i já (fotky, videa)!! No nazdar …
Vie niekto poradiť monitor cca 30"- 40" cena cca 15000Kč rozlišenie 2K-4K? Pekne farby, občas film a aby zvladol i nejaku hru... Mam taky pocit že ked pridu Vega karty, nebude to na čo pripojiť!!!
Chcel som kupiť bratrička Philips BDM40 tiež je VA panel ale 4K čo ma odradilo bolo rozmazavanie čiernej pri pohybe. Myslim si že tento monitor bude to mať tiež...
https://pcmonitors.info/wp-content/uploads/2017/01/BDM4037UW-blur.png
No jsem z toho trošku vedle. Přeci monitor zobrazuje škálu barev na každý pixel takže jestli budu zobrazovat HDR obsah nebo SDR obsah mu musí být přece jedno, jen pokud ten HDR monitor nemá větší barevný rozsah. Co se týče Softwarového HDR, je to stejné jako v článku když udělám obrázek na který použiji HDR tak v některých případech to vypadá skvěle, třeba mokré plochy hlavně kůže a přírodní materiály a ideálně ve venkovních prostředích( hodně světla) ale v interiérech a na určitých materiálech vypadá HDR hodně "uměle" a nepřirozeně. Softwarové HDR spočívá v propočtu všech odlesků objektů vůči "uměle nastavenému pozadí".
Oficiálne oznámenie NV bude že zamestnanec nedopatrením pri vybaľovaní monitora na jednom nastavil max hodnoty jasu a kontrastu a aj keď mal príkaz oba potom nastaviť na továrne nastavenia tak na to zabudol lebo ho niekto vyrušil
A fanúšikovia NV hlasite zvolajú áno to bude presne tým. Inak sa to ani nemohlo stať.
Zásadní problém HDR je ten, že hry jsou udělány tak, aby se líbily v SDR. Taková hra pak v HDR nevypadá dobře (natož reálně). Pokud by hra byla od počátku dělána pro HDR monitor, nebyl by problém, trochu mi to připomíná situaci, kdy hra běží 1280×1024, ale monitor je FUllHD (nebo 4K). Vyšší rozlišení monitoru je fajn, ale hra byla dělána na jiný poměr stran a i když ten je zachován, obraz není ostrý (přestože je vykreslen více pixely a je jemnější).
Samozřejmě to není tak jednoduché, ale podstata je podobná. HDR je podobně jako vyšší rozlišení lepší, ale potřebuje kvalitní zdrojový materiál.
Další věc je, jak prezentovat výhody 4K (nebo HDR) monitoru, když video je natočené FullHD SDR kamerou, komprimované pro YouTube a promítané na obyčejném monitoru.
Tak ono už jen ten rozdíl, když něco člověk stvoří na TN monitoru a potom to vidí na nějakém IPS, si řekne no ty vole Výhoda je v tom, že pokud se dělá na TN a potom se na to koukne na IPS tak to v 90% vypadá ještě lépe, naopak je to ale hrůza Já třeba primární monitor mám TN a až když finišuju to hodím jen pro kontrolu na IPS.
Většinou asi ano, problém je, že obraz, který vypadá dobře (a reálně) na TN je "nerealistický". Na IPS může vypadat lépe, zejména, když se všechny barvy rozzáří, trochu větší problém je s odstíny černé, hodně tmavé scény jsou na TN problém a musejí být spíš šedivé a na lepších monitorech to pak vypadá divně.
No jo no. Tak si to kluci chtěli trochu přibarvit. Jsou to lojzove a ještě si vyberou hru kde to není skoro vidět. Ps4 umí HDR tam je to sakra poznat ten rozdíl.
Tak otazkou je kdo za to muze. Vzhledem k tomu ze ty monitory nejsou oblepene aby nebylo poznat co je to zac a cele to spise pusobi jako reklama Asusu. Tak bych se moc nedivil kdyby to nastaveni monitoru resil prave Asus ktery ty monitory jiste zapujcil s predem "nejlepsim" nastavenim.
Jak pise DD v clanku neni to technologie nvidie ta ji proste jen podporuje(stejne jako AMD). Podporuje ji automaticky na vsech svych kartach nema duvod to nejak vic propagovat (konkurence umi to stejne) mimo ukazky ze to ty karty proste podporujou.
Jinak kdyz se divam na to video tak alespon me subjektivne (na mem SDR monitoru) ten HDR obraz prijde u te hry mnohem realnejsi. Takze je to spise o tom HDR efektu(ktery je urcite i simulovatelny na SDR) nez o nejakem lepsim dynamickem rozsahu barev monitoru
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!