Malá ochutnávka, na čem nyní pracuji. Přecházím konečně na 3x 4K „EYEFINITY“ :).
Podruhé za posledních necelých 11 let, kdy pro vás dělám DDWorld.cz, měním monitory! Dnes jen taková malá ochutnávka. Takhle vypadá starý setup tří 27“ ACER AL2723W, což jsou S-PVA monitory bez LED technologie s rozlišením 1920x1200, takže 5760x1200 celkem:
Mám je od roku 2009/2010, a upřímně, obrazově jsou stále perfektní. Neměním je tedy z důvodu, že by nestačily. Jenže protože v posledním roce se setkávám se 4K rozlišením při testech, prezentacích atd. stále častěji, je přechod mezi 4K a „FullHD“ opravdu nepříjemný. Jednoduše řečeno, pokud si zvyknete na 4K jeho jemnost, velikost a přecházíte zpět k FullHD, tak je to jak když si nasypete písek do očí :). Můj problém je samozřejmě Eyefinity, které dává hrám úplně jinou atmosféru a to bych si rád zachoval … takže volba byla jasná, 3x 4K monitor.
A vítězem je? BenQ BL3201PT, který jsme testovali nedávno (zde), stejně jako celou řadu jiných a je to opravdu vynikající monitor.
Ano, přecházím nejen z 1920x1200 na 3840x2160, ale také z 27“ na 32“. Mimochodem, nebudete tomu věřit, ale ty tři 32“ 4K monitory žerou v praxi jen o málo více, než ten jeden 27“ ;). No a takhle tedy vypadá 12K rozlišení, tedy 11 520x2160:
Možná ještě o něco zajímavěji ale vypadá 6480x3840:
Zatím nevím, zkouším i další varianty, ale to vám ukáži později. Každopádně velký dík patří BenQ, kteří když slyšeli, že je tu optimistický nadšenec, co by chtěl hrát a dělat pořádné recenze her a dalších věcí v ČR na třech 32“ 4K monitorech, tak mě s tím trochu pomohli :). A i když v ČR bohužel nikdo pořádně hry nestestuje a nerecenzuje na pořádné sestavě (natož hraní v Eyefinity 5760x1200), tak trochu zvedeme laťku a posílám 3x 32“ 4K do akce! Stejně ale BenQ podezírám, že se potutelně smějí a jsou strašně zvědaví, jak se s tím poperu z hlediska takové malé drobnosti, jako že NVIDIA ani AMD zatím nevyrobily grafickou kartu, která by to opravdu zvládala ...
A to je asi to, co mnohé nejvíce zajímá. Je vůbec grafická karta, která už teď rozumně utáhne 12K rozlišení? A jak to šlape třeba na jedné GTX 1080 (případně dvou)? To vám prozradím brzy ve velkém článku, který na celé téma chystám :). Každopádně, pokud si myslíte, že FullHD nebo 4K je dnes nějaká výzva a nějaký problém z hlediska výkonu grafiky (a velikosti paměti – věřte, že těch 16GB paměti, co se plánuje na nové grafiky, je pořád málo), tak pár čísel na závěr. Konkrétně, kolik milionů pixelů musí grafická karta spočítat a vykreslit každou(!) sekundu:
- 1920x1080 (FullHD): 124 milionů pixelů
- 3840x2160 (4K UHD): 497 milionů pixelů
- 11520x2160 (12K): 1 miliarda 492 milionů pixelů :)
Myslím, že je nejvyšší čas, aby se NVIDIA a AMD přestaly flákat a chystat samé low endové GTX 1080Ti a RX 490 a konečně uvedly v tom lednu také nějaké pořádné grafiky ;). Nebo co myslíte, rozjedu hratelně s jednou GTX 1080 tanky?
Mimochodem, už jsem vám říkal, jak těch 12K vypadá naživo naprosto úžasně? :)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|