Mizerný design a konstrukce současných produktů – ukázkový případ Apple Air Pods Pro. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 04 November 2019
altNevyměníte ani baterii, aniž byste produkt nezničili! Prostě je po 2 letech vyhodíte.

 

 

 

 

Nemusíte být zanícený ekolog, abyste souhlasili s tím, že současný svět má problém. Problémy, které vůbec nemusely být, kdyby obalové a designové šílenství, plýtvající materiálem, nedosáhlo tak obludných rozměrů. Současná elektronika výrazně negativně přispívá ke zhoršování situace. Nejen, že výroba elekroniky vyžaduje obrovské množství energie a vzácných materiálů, ale problémem je také její záměrně omezená výdrž. Výrobci používají záměrně design a konstrukci, která urychluje nástup poruch a problémů, které nutí uživatele k rychlé obměně zařízení, což vede k produkci odpadu, v lepším případě nákladné alespoň částečné recyklaci.

Přitom máme technologie a známe konstrukce, které by znamenaly násobně delší výdrž u prakticky všech produktů, které běžně používáme. Elektroniku nevyjímaje. Asi jste slyšeli, že EU už schválila nedávno konečně nařízení, které přikazuje dělat určité typy elektroniky, odolnější, s delší výdrží, a hlavně opravitelné. A to i mimo autorizovaný servis, s dostupností dílů minimálně 10 let od uvedení produktu na trh a za ceny, aby ta oprava dávala smysl. Bohužel se to zdaleka netýká veškeré elektroniky. Je přitom řada věcí, kterou výrobci záměrně dělají způsobem, abyste to v případě poruchy museli prostě vyhodit a koupit si ten produkt nový. Ale že to musíte vyhodit, i když se třeba jen vybije baterie, tak to už je vrchol.

Nejkřiklavějším aktuálním případem opravdu mizerného technologického designu, který nehorázně plýtvá cenným materiálem i vašimi penězi, jsou Apple AirPods Pro. Bezdrátová sluchátka Apple jsou totiž doslova na jedno použití. Ačkoliv celé řešení sluchátek a nabíjecí krabičky stojí zhruba 7290 korun vč. DPH, pokud se vám vybije baterie, a byla by tak nutná výměna, tak smůla. Celý produkt se vyhazuje:

Apple záměrně udělal celý design nerozebíratelný. Rozebrat ho lze jen s destrukcí těla. Takže pokud překročíte záruku a baterie odejde, máte prostě smůlu. A všichni víme, jak baterie po intenzivním používání po pár letech odchází a ztrácí výdrž. Že je to hloupý a mizerný design, se určitě shodneme a dodávám, že Apple v tom zdaleka není sám. Ale zrovna Apple má peníze a všechny trumfy v ruce na to, udělat ten design pořádně. A tahle firma by v tomhle hledisku měla být příkladem, jak dělat udržitelné opravitelné produkty.

Máme technologie a znalosti na to, navrhnout prakticky nesmrtelnou konstrukci a elektroniku s možností jednoduchých oprav a výměn kritických dílů. Jde to! Apple i většina ostatních si ale vybírají tu snazší a finančně pro ně mnohem výhodnější cestu a tvoření zbytečného odpadu a záměrně nedokonalých produktů odsouzených k selhání, nejlépe těsně po skončení záruk. Vyhazovat celý drahý produkt jen proto, že selže třeba jinak vyměnitelná baterie, to je nové dno a něco takového by mělo být prostě zakázáno prodávat, a uvádět na trh. A ano, mnoho telefonů i notebooků se se svou konstrukcí "nevyměnitelných" baterií pohybuje na tenké čáře už dlouho.  Bylo by hezké, kdyby naši zákonodárci a EU začali konečně jednat, a nařízení o větší výdrži, opravitelnosti a dostupnosti náhradních dílů pro nová zařízení a elektroniku, platilo prostě na všechno. Včetně sluchátek.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - reprogramming 2019-11-04 20:34:34
avatar
Možná by neškodilo přeprogramovat Grétu Thunberg, aby měla nějaký proslov "pro" Apple
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-04 21:15:12
avatar
co ta s tím má společného?

Copak je něco špatného na tom, využívat technologie které jsou a umožňují výrobu produktů bez nutnosti jejich vyhození těsně po záruce?
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 05:49:52

Podle mě to myslel tak, že když si Apple jede to své, měla by na něj nastoupit nějaká Gréta a udělat humbuk, aby to dělal pořádně a neprodával takovéhle křápy
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 09:46:23
avatar
Jak napsal FabledWarrior, takhle to bylo myšleno. Takže netuším co jste myslel tím vaším příspěvkem.
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 19:28:05

tak tak DD, ono by stacilo keby unia dvhla zaruku na vsetko na 5 rokov.. a nie tie koniny ze pravo na opravu, ked uz sa nieco vyrobi tak nech to vydrzi aj bez servisu aspon 5r.. technologie na to su len ono je tazke pre vyrobcov prist o tie zisky. ved napokon v oblasti it tu mame vyrobcov co vedia dat aj 10rokov zaruku na zdroje..a clovek si rad priplati za taku kvalitu a istotu par eur akokeby mal kupit lacny cinsky sunt co sotva splna nejaku normu.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 08:28:58

Akumulátor, coby komponenta podléhající opotřebení má půl roku záruku na udržení očekávané kapacity a dva roky na výrobní vadu. 5 let ti nic nevyřeší.
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 15:03:18

hej, ale aj toto by mohli upravit.. mozno by sa aj tie baterie vyrabali kvalitnejsie a nie zamerne ze pol roka vydrzia potom kapacita ide prudko dole
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-04 21:40:23

Musím připustit že tenhle článek trefil hřebík na hlavičku. Ještě bych tam zmínil používání tisíce typů různých kabelů, jen aby jich člověk musel mít doma plný šuplík když chce něco nabít...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-04 22:05:14
avatar
jo s těma kabely a nabíječkama máš naprostou pravdu ... prostě šílenství ....
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 18:52:49

U konzumní elektroniky to podle mě už není takový problém - mít doma kabel usb micro,mini,C a lightning a nějákou pořádnou quick charge nabíječku pokryje snad všechno z dnešní konzumní elektroniky.
Horší je to u notebooku, tam má prostě každý výrobce svoje
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 19:24:44

mali by vymysliet take USB ktore by vedelo nabit rychlo aj book a nie kazda znacka svoje hranato okruhle jacky myslim ze USB cesta je ta spravna ..aspon na zaciatok.. je to univerzalne.. aj v mobiloch
pevan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 22:48:45

Oni ho dávno vymysleli. Přes USB-C se dá napájet část ntb od HP, třeba. Ono to je schopné natlačit až 100W.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 08:23:35

Už se několik let praktikuje. Např. Apple Macbook, 2/4 USB-C, je jedno, kam strčíš napájení.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 14:48:52

U notebooků mě to netrápí tolik, protože stejně každý notebook potřebuje svůj adaptér... i když tedy, pokud by se výrobci shodli na nějakém standardu typu MagSafe, rozhodně by mi to nevadilo...
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-04 23:11:42

Kabely máme v podstatě dva, starší Lightning a pak USB-C. Přes oba typy konektoru lze poslat prakticky cokoli (aby ne, USB-C v podstatě vychází z Lightningu).
Co je pakárna, pseudostandardy obzvláště čínských výrobců u nabíjecích standardů typu Fuel, VOOC, apod., co set umí navzájem i vyskratovat... Však proti tomu roky Goigle brojí.

Ale máš pravdu, např. taková stavba a zapojení pěkného desktopu je tak o deseti? typech konektorů. Přitom doslova vše lze prohnal přes USB-C, jen si volit délku kabelu...
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-04 23:03:01

Mám TWS od Jabry, absolutně si nedělám iluze o nějaké opravitelnosti, nějak cenově dostupné možnosti renovace aku, vlastně vůbec o dostupnosti jakéhokoli servisu. A neměl by si iluze dělat ani autor toho přísného článku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-04 22:52:45
avatar
proto je to v článku také napsané, že Apple zdaleka není sám, ale patří mezi nejprodávanější a má peníze i možnost to udělat pořádně, alespoň za ty ceny produktů Apple bych to očekával rozebiratelné a opravitelné ...
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 05:54:06

Apple jen využívá svou moc k tomu, aby zvyšoval zisky. Žádný technologický lídr ani dobrosrdečná společnost, co dělá něco pro lidstvo to rozhodně není. Proč by ti prodávali sluchátka, která vydrží 7 let s výměnou baterie? Kdy by jako vydělali? Oni přímo chtějí, aby sis každé 2 roky nebo ještě lépe každý rok koupil ten produkt nový a ještě si k němu vybral další předraženou serepetičku, co zrovna vydají, která také vydrží sotva rok fungovat.... takhle se dělaj kšefty. Apple nikdy nebude dělat něco, co se mu nevyplatí nebo na tom nevydělá strašnej randál.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 07:50:00

Tak na kupování věci co rok je to upřímně 598 Android výrobců telefonů a tabletů, vydat přístroj, byla aktualizaci, nové verze OS = nové řízení. Apple ti do zařízení posílá novou verzi ale OS pět let. Tady to nějak teorie hapruje.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 08:11:24

Samozřejmě že posílá, čím by si jinak obhajoval tu strašlivou cenu telefonů například Nehledě na to, že často ti starší zařízení akorát zpomalí, to už ale neříkáš. Výměna baterie taky není nejsnazší že?

Ano Android v tomhle má mezery, jenže Google aspoň teď tlačí na výrobce, aby stím něco udělaly. A pokud se nepletu, tak vlajkové lodě velkých výrobců taky dostávají už teď aktualizace poměrně dlouho, sice to nebude 5 let, ale dostávají. Nehledě na to, že nedělají obstrukce s výměnama baterií nebo displayů a ty ty zařízení tak mohou fungovat déle ikdyž třeba na starším OS. Ale když takový "repasovaný telefon" dáš například své babičce na telefonování, udělá ještě službu. Ale repasovat zařízení od Applu se už snad ani nevyplatí a radši to vyhodíš a to přesně po tobě Apple chce.
robert21 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 08:41:05

Chápu to dobře, že je výhodnější koupit si telefon s androidem, který stojí +- stejně jako iPhone, opravitelný je +- stejně jako iPhone a podporu má sotva poloviční protože zvládne telefonovat i po 5 letech stejně jako iPhone?

Edit: Co se týče smartphone, je iPhone podle mě jeden z těch lepších případů. Podpora 5 let je dostatečně dlouhá na to aby jej majitel vyměnil z důvodu zastarání a telefon následně ještě někdo mohl bez problémů používat. Sehnat servis který vymění baterii/rozbitý display apod. taky není složité. Opravit například top model samsungu bude který má stejně skleněná záda bude podobně náročné, jenom ty díly se budou shánět hůře.

Co se týče sluchátek o kterých je primárně článek, tak neznám žádná bezdrátová sluchátka u kterých by šla snadno vyměnit baterie a čím menší ty sluchátka mají být (špunty/pecky) tím horší to bude bez ohledu na výrobce. Už jen z toho důvodu že jsou každá jinak tvarovaná a logicky do nich těžko bude pasovat nějaká univerzální baterie. Ano samozřejmě máme technologie, který by to vyřešily (například kabel) ale tímto stylem přemýšlení bychom se asi daleko nedostali.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 14:52:33

I u sluchátek by se podle mě dalo snadno vymyslet něco jako závit, kterým by se dalo dostat dovnitř, podobně jako u starých telefonních sluchátek se dalo odšroubováním dostat k mikrofonu a reproduktoru. Dokonce by se to dalo udělat, dle mého názoru, i se stejnou voděodolností.
Ale chápu, že prodat každé dva roky nový pár sluchátek za pár tisíc je výhodnější (pro výrobce).
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 09:21:15

To je zase hodnota, drbat zrovna Apple který je výrobce s produkty s nejdelším životním cyklem ze všech. A to vůbec nemluvím o tom, že se jedná o spotřební elektroniku.
Vyrábí vůbec někdo bezdrátová sluchátka ve kterých jde vyměnit baterie?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 12:24:50
avatar
otázkou je, zda to vážně musí být tak spotřební ... nebo ti sluchátka za 8tisíc na jedno použití přijdou OK? Apple je zde jako opravdu křiklavý případ, ne že to dělá jediný ....
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-07 12:45:40

Je to kategorie spotřebního zboží ať na to máš nebo ne. Jestli si chtěl kopat do Apple, měl sis vzít na mušku opravitelnost telefonů posledních 2 generací kdy k výměně předního či zadního skla je třeba rozdrbat celé šasi a cenově to vyjde na 2/3 ceny přístroje v některých případech jde o výměnu za nový. Tam bych ani nepípl ale řešit výměnu baterie u tak malé věci jako je sluchátko do ucha s hmotností 4 g které je mimochodem z dobrého důvodu vodě odolné je prostě hovadina.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 17:09:47
avatar
myslim ze novy mrkvosofti se tim chlubi
Sokolik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 12:20:31

Tady si zas někdo potřeboval pořádně ulevit :-) U nás doma se k těmto účelům používá toaleta. Chybí zde jeden smajlík, takže slovy "Bleeee"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 12:26:10
avatar
odkazy je upozornění na problém a zjevně hloupou konstrukci nějaké ulevování a bleee? Evidentně jste necpohopil, o čem článek je a není to zdaleka jen o Apple .....
Sokolik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 13:07:41

Vnímám to tak, že se tady dlouho nic nedělo, tak je potřeba zase rozvířit diskuze :-) Tak proč si zase nekopnout. Když článek není zdaleka jen o Apple, tak proč zde není uvedeno více případů, výrobců, produktů? A co ta formulace "Bezdrátová sluchátka Apple jsou totiž doslova na jedno použití" opravdu si myslíte že podobné články přilákají solidní čtenáře? Moc záležet jste si opravdu nadal. To je normálně článek jak od Hatera :-)
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 17:10:40
avatar
kazdej clanek o apple prilaka vic lidi to je znama vec...
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 17:13:09
avatar
ta nenavist DDho k applu je priserna...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 19:58:54
avatar
proč bych měl nenávidět Apple? mě je Apple úplně ukradejnej .. já ho beru jako kteréhokokoliv výrobce spotřební elekroniky, v jeho případě ale vzhledem k tomu, co si účtuje, očekáváme že bude dokonalý v každém detailu, včetně chytrého designu umožňující snadné opravy, výměny apod.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 22:38:29
avatar
to musis vedet ty proc ho nenavidis, ukradenej ti neni, kdyz pokazdy co apple neco vyda tak je tady hate... nevidel sem tu hate na samsung za jejich novy ctecky, na google na predrazenej novej pixel ani jejich uzasny face id...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-06 11:39:41

tak proc si o iphone 11 psal jak ma objektivne hnusnej a skaredej desing a u novyho pixelu narazka na vzhled zadna a to pritom jeho zadni strana a fotak vypada jako drivejsi, opravdu odpudive, makety iphonu? (https://www.mobilmania.cz/GetFile.aspx?id_file=660317092)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 12:39:00
avatar
at tu firmu ma nekdo rad nebo ne, tak je faktem, ze mnoho pro nas uzivatele negativnich trendu v konstrukci defakto zavedlo prave apple - a ty velka vetsina ostatnich vyrobcu zkopirovala, stejne jako ty nektere naopak prinosne.
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 13:03:14

Osobně mi připadá podobně nesmyslná konstrukce dnešních telefonů.
Voděodolnost (které se DD zastává) je fajn ale připadá mi že cena je příliš velká. Baterii je problematické a občas i nemožné vyměnit a možnost výměny v terénu, tedy tzv. nabití za půl minuty, nemožné.
Mám LG G6 něco přes dva roky, ten telefon mi vyhovuje ale baterka má cca 60% kapacitu takže výdrž je dost mizerná (zvlášť když jsme minulý týden courali po Irsku tak to bylo problematické).
Jelikož je telefon voděodolný se skleněnými zády tak výměna baterie není nic jednoduchého ani levného, nemluvě o tom že pak už nejspíš voděodolný nebude.
Ještě horší to je u telefonů které voděodolné nejsou ale ve výsledku taky nejde vyměnit baterie a taky je riziko že při pokusu o výměnu praskne zadní sklo, popřípadě display jako u HTC. Chápu že konstrukce telefonu je pak pevnější, nevrže ale určitě by šlo udělat nějaký kompromis.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 19:10:23

Já váš názor úplně chápu a souhlasím s tím že je současný stav je veliký problém. ALE
Z druhé strany,například pokud by se zákonem nařídila povinná dostupnost dílů a opravitelnost 10 let tak kdo má teda vyrábět,udržovat a skladovat stovky tisíc dílů po takovou dobu? Je naprosto nereálné aby takový Samsung který vyrábí všechno od praček přes televize až po mobily a sluchátka dnes vyráběl a skladoval třeba baterie,displaye,desky atd pro Samsung Galaxy S3.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 19:59:19
avatar
no stačí ty věci dělat pořádně a nemusíš tolik dílů dělat ;)
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-11-05 22:39:12
avatar
baterie i panely maji svoji zivotnost a nejde ani o poradnost...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 79x
Komentářů: 0
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 85x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 801x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1141x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1455x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1309x
Komentářů: 6