Standard FreeSync alias Adaptive Sync se rychle rozšiřuje. Bohužel stále je problém s grafikami.
Velice užitečná a viditelně přínosná technologie vyhlazování snímkové frekvence, dostala před časem standardizaci, když byl jako průmyslový standard převzat FreeSync od AMD. Dnes jej tedy znáte i jako Adaptive Sync. Jedná se o to samé řešení, jako je NVIDIA G-SYNC akorát teoreticky i prakticky funguje lépe a hlavně jednodušeji bez speciální drahé elekroniky v monitoru apod. Problém je, že kromě grafických karet AMD, jej stále Intel ani NVIDIA neumí. V případě Intelu je podpora slibována pro následující generaci, v případě AMD nás docela zklamalo, že NVIDIA nedokázala dostat do GTX 1060/1070/1080 podporu FreeSync/Adaptive Sync, i když zjevně základy (v podobě GSYNC) tam má. A tak vyvstává problém, že stávající grafiky NVIDIA prostě neumí FreeSync a tak si pro ně musíte pořizovat dražší monitory, pokud chcete „hladce běžící“ obraz.
Proč o tom píši. Aktuálně totiž na trh přichází další a další nové monitory s FreeSync technologií v základu, a když se kouknu do obchodů, je to docela rozdíl. Aktuálně už je u nás v prodeji kolem 40 modelů s FreeSync, což je více než 2x více, než GSync monitorů, kterých je pod 20. Dost rozdíl je ale v cenách.
Úplně nejlevnější je dosti slušný Samsung S24F350. 24“ PLS panel s FullHD rozlišením a FreeSync za méně než 3600 korun. 27“ PLS, VA, IPS modely s FreeSync stojí kolem 7 tisíc. A tak můžeme pokračovat. Řada dražších luxusnějších i herních monitorů s FreeSync je pak stejná jako GSYNC, které ale stojí více. Nejlevnější GSYNC monitor je 24“ TN (má 144Hz) AOC g2460pg. Stojí 11 tisíc korun. Za 27“ IPS/VA zaplatíte dnes ale minimálně 22 tisíc v lepším případě u novějšího modelu snad brzy k 16 tisícům. Situace s GSYNC je tak docela tristní a nepodpora FreeSync zejména u levnějších grafik GTX 1060, mě přijde jako docela nepříjemný a hlavně zbytečný problém. GSYNC prostě není ani alternativou za těchto podmínek.
Další monitory s FreeSync/Adaptive Sync už jsou ohlášeny a míří na trh a skutečně vše spěje k tomu, že to bude zcela běžná a standardní technologie, protože je součástí běžné elekroniky monitoru a skutečně by bylo záhodno, aby ji NVIDIA začala podporovat, protože asi každý, kdo může FreeSync podporovat a že si to zjevně můžete užít i na cenově dostupných grafikách a monitorech, tak asi potvrdí, že je to hodně příjemná věc.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|