Facebook, jedna z uživatelsky nejhorších firem světa, koupila nadějný projekt brýlí Virtuální reality.
Už dva dny plní Internet názory na velkou událost, že FACEBOOK koupil za 2 miliardy dolarů projekt Oculus Rift, který nedávno představil druhou generaci. Projekt brýlí virtuální reality získal za poslední 2 roky velkou podporu tvůrců a hlavně uživatelů, kteří přispěli nemalými částkami na to, aby tento projekt běžel a dál se rozvíjel. V současnosti už je mezi vývojáři více než 70 tisíc kitů. Po oznámení akvizice s Facebookem však mnozí z podpory tohoto projektu couvají. Vývojáři a uživatelé, jež podpořili vývoj platformy Oculus Rift neskrývají naštvání a rozčarování. A není se čemu divit.
- Facebook jako největší nepřítel uživatelů
Platforma FACEBOOK je uživatelsky snad nejméně přívětivá platforma sociální sítě vůbec. S minimálními možnostmi přizpůsobení podniká neustálé změny proti uživatelům, prodává jejich soukromí atd.
Po ohlášení akvizice se Facebook ihned nechal slyšet, že OR bude "zfacebookován". Plánují se velké změny rozhraní a hlavně se plánuje směr hlavního vývoje. Až doposud byl OR prezentován jako herní zařízení a to zcela primárně. Facebook sice oficiálně tvrdí, že herní využití je nadále důležité, ale téměř nikdo nepochybuje, že pro Facebook je mnohem důležitější jiná oblast. A to ta komunikační a socializační. 2 miliardy dolarů se musí nějak vrátit a je téměř jisté, že Facebook využije Oculus Rift jako prostředek, jak dostat reklamu přímo před oči uživatele ještě agresivněji, než mu to umožňuje současná podoba Facebooku a jeho způsoby užívání.
Pro tvůrce OC je akvizice s Facebookem samozřejmě životní obchod. 2 miliardy dolarů znamenají v podstatě zajištění do konce života a ačkoliv se navenek tváří, že akvizice je přínosem pro uživatele, protože prý umožní realizovat jejich plány a nápady, dobře ví, že jejich plány a nápady už nikoho nezajímají. Teď se budou realizovat plány a nápady Facebooku.
Právě přístup Facebooku, který sice něco říká a slibuje, ale něco jiného dělá a nabízí, je důvodem, proč jsou z akvizice mnozí naštvaní. Je zde ale možnost, že Facebook může projektu pomoci, minimálně má totiž sílu jej skutečně dostat mezi lidi. Pravdou ale je, že škody už byly udělány. Mnoho nezávislých vývojářů buď rovnou ukončilo, nebo zvažuje ukončení spolupráce a vývoje pro OC. Nemohou zkrátka spolupracovat s platformou, která je uživatelsky vyloženě nepřátelská. Vůbec bych se nedivil, kdyby se objevil nový nezávislý projekt. Faktem je, že brýlí virtuální reality a jejich potenciálu si všímají i jiní a svůj projekt ohlásila i firma SONY (Morpheus) i mnozí další.
Každopádně tvůrcům Oculus Rift gratulujeme ke skvěle zvládnutému obchodu. Z 0 a nadšením uživatelů vydělat pro sebe 2 miliardy dolarů, to je ukázkový případ splněného snu o úspěchu a bohatství, jehož chce dosáhnout podstatná část populace. Jak někteří komentátoři píší, "sice ze sebe udělali děvku, ale za 2 miliardy dolarů už je slušná cena za sebeúctu a zaprodání sama sebe". Zkrátka každý má svou cenu a ruku na srdce, většina z nás by v takové pozici a za takové peníze nejednala jinak. Je to opravdu dobrý obchod, riziko úspěchu/neúspěchu a dalšího vývoje padá na hlavu nového majitele a původní tvůrci si kromě zajištění do konce života odnáší i uklidnění.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|